تهران- ایرنا- رئیس انجمن علمی موتور ایران، قطعه‌سازی را یکی از چالش های اصلی در فرایند تولید موتورهای درونسوز در ایران دانست.

به گزارش ایرنا از انجمن علمی موتور ایران، «سید اشکان موسویان» در زمینه ساختار و کاربرد موتورهای درونسوز گفت: موتورهای درونسوز در زمینه‌ تولید توان نقش مهمی را ایفا می‌کنند؛ موتورهای درون‌سوز سالیان درازی است که اهمیت زیادی پیدا کرده‌اند به طوری که زندگی بشر بدون موتورها قابل تصور نیست. همین موضوع باعث شده تا شاهد رشد سریع در تحقیق و توسعه‌ آن‌ها باشیم.

وی بیان‌داشت: موتور درون‌سوز سامانه ای است که فرآیند احتراق در درون خود آن که در جایی که به «محفظه‌ی احتراق» موسوم است، انجام می‌شود. موتورهای احتراقی به‌طور کلی انرژی شیمیایی نهفته در سوخت را به انرژی حرارتی و سپس انرژی مکانیکی تبدیل می‌کنند. موتورهای احتراقی امروزه در صنعت، حمل و نقل و کشاورزی با کاربری های سبک و سنگین نقش مهمی دارند. برای به حرکت درآوردن وسائلی مانند خودرو، کشتی و انواع ماشین آلات سنگین از آنها استفاده می‌شود.

وی گفت: از موتورهای درونسوز علاوه بر استفاده در بخش حمل و نقل، در صنعت تولید برق نیز استفاده می شود.

رئیس انجمن علمی موتور ایران در ادامه گفت: متخصصان کشور ما، دانش زیادی در زمینه موتورهای درونسوز، احتراق، طراحی، مواد و فرآیندهای ساخت کسب کرده‌اند و دستاوردهای بسیاری هم عرضه شده است.

وی افزود: در مسیر تولید موتور، در بخش فرآیند قطعه‌سازی دچار چالش جدی هستیم. در طراحی و توسعه موتور در سطح دانشی خوبی قرار داریم حتی از بسیاری از کشورها جلوتر هستیم‌. اما در فرایند قطعه سازی مشکلات زیادی در این حوزه داریم.

موسویان گفت: فقط دانش و تخصص برای ساخت و تامین قطعه کافی نیست، بلکه در تامین مواد اولیه مورد نیاز، فناوری های ساخت و تولید انبوه از دیگر رقبا عقب هستیم‌.

وی ادامه‌داد: تحریم، مشکلات اقتصادی، تامین مواد اولیه، تجهیزات و دستگاه های ساخت و کمرنگ بودن نقش تحقیق و توسعه و تولید دانش بنیان، جزو چالش های قطعه سازی در حوزه موتورهای درونسوز است. باید با برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری این مانع را هم از پیش رو برداریم.

سیزدهمین همایش بین المللی موتورهای درونسوز و نفت به همراه دهمین نمایشگاه موتور تهران، از سه شنبه (۲۴ بهمن) تا پنجشنبه (۲۶ بهمن) توسط انجمن علمی موتور ایران برگزار می‌شود.