تهران- ایرنا- بسته اخبار اجتماعی ایرنا در چهارمین روز بهمن به آزادی زندانیان جرایم غیرعمد به مناسبت روز پدر، سوءاستفاده از کارت‌های بانکی سالمندان، فرجام خشونت و نداشتن مهارت کنترل خشم، تعیین اعتبار شیر رایگان مدارس در بودجه سال آینده، پلمب بیش از چهار هزار مرکز غیرمجاز، ثبت روز ملی جنگل و کوهستان و همچنین مصادیق تخلفات انتخاباتی کارکنان دولت پرداخته‌است.

به گزارش ایرنا، در بسته خبری پیش رو مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. امروز چهارشنبه - چهارم بهمن - سرویس جامعه خبرگزاری ایرنا با اخبار مختلفی از حوزه اجتماعی ایران همراه بود که گزیده این اخبار را می‌توانید در ادامه بخوانید.

آزادی ۵۳۴ زندانی جرایم غیرعمد با اجرای پویش «به‌نام پدر»

ستاد دیه کشور در آستانه میلاد حضرت علی علیه‌السلام با اجرای پویش مردمی «به‌نام پدر» اعلام کرد: از تاریخ ۱۳ دی تا امروز چهارم بهمن، زمینه آزادی ۳۷ زندانی زن و ۴۹۷ بدهکار مرد گرفتار در جرایم غیرعمد با رقم بدهی بالغ بر ۶ هزار و ۶۶۵ میلیارد ریال فراهم شد.

از مجموع ۵۳۴ زندانی مساعدت شده تنها ۹ نفر بابت پرداخت دیه و الباقی به تفکیک، ۳۲۷ نفر بابت صدور چک یا امضاء سفته، ۱۴۳ نفر بابت تعهد مهریه‌های پرداخت نشده و ۵۵ مرد ایرانی نیز بابت ناتوانی در تامین نفقه زوجه یا اولاد در بند بودند که به برکت طرح انسان‌دوستانه «بنام پدر» و به حرمت امیرالمومنین علی علیه‌السلام از حبس آزاد و به آغوش پر مهر خانواده بازگشتند. ادامه این خبر را اینجا بخوانید.

سوءاستفاده از کارت‌های بانکی؛ شیوه نوین سالمند آزاری

بسیاری از سالمندان به دلیل ناتوانی جسمانی، بیماری، معلولیت یا عدم آگاهی در امور مالی مانند ناآشنایی در استفاده از کارت بانکی، کارهای مالی خود را به فرزندان، خویشاوندان، پرستاران، وکلا و مراقبین خود و حتی غریبه‌ها می‌سپارند و متاسفانه در این بین، بسیار اتفاق افتاده که مورد سوء استفاده‌ مالی قرار گرفته‌اند.

سوء استفاده مالی از سالمندان گستره وسیعی را از جعل امضا برای تملک املاک و دارایی تا برداشت بدون اجازه پول از کارت بانکی یا پس ندادن قرض و برداشتن جواهرات و پول‌های نقد و اسناد سالمندان در بر می گیرد. ادامه این گزارش را اینجا بخوانید.

چند دقیقه خشونت؛ عمری افسوس و حسرت

خشونت فیزیکی و کلامی واژگانی تلخ و آشنا که در خانه یا خیابان همه به نوعی آن را تجربه کرده‌ یا شاهد وقوع آن بوده‌ایم؛ واقعه‌ای ناخوشایند که گاه به یک بگو مگو و درگیری جزئی ختم می‌شود اما ممکن است زمانی به دلیل خشونت زیاد یا جنون آنی در چشم برهم زدنی جان انسانی گرفته شود و قتلی رخ دهد که آنگاه عمری پشیمانی و حسرت نصیب قاتل خواهد شد.

قتل زن مازنی با چاقوی میوه‌خوری به دست دخترش، محیطی همچون پارک با وجود افراد مختلف و قتل مردی با شمشیر سامورایی، قتل دختر با داس،‌ قتل دختری با ۲۰ ضربه چاقو در بازار، کشتن مردی با سلاح سرد در خیابان، زنی صیغه‌ای که ۱۱ مرد خود را با خوراندن قرص قند یا فشارخون به قتل رساند و قتل به خاطر سرقت طلاجات، تنها نمونه‌هایی بسیار کوچکی از قتل‌های رخ داده در جامعه است که همه این موارد ریشه در افزایش خشونت و کنترل نشدن خشم دارد. ادامه این گزارش را اینجا بخوانید.

تعیین اعتبار شیر رایگان مدارس در بودجه سال آینده/آخرین وضعیت تولید کارخانه‌ها

سخنگوی آموزش و پرورش با تاکید بر اولویت مدارس ابتدایی در توزیع شیر رایگان به دلیل ضرورت توجه به تغذیه مناسب برای دانش‌آموزان در این گروه سنی، گفت: اعتبار برای توزیع شیر رایگان در قانون بودجه سال تحصیلی آینده لحاظ شده است و مشکلی از این بابت وجود ندارد.

علی فرهادی درباره آخرین وضعیت تولید شیر مدارس در کارخانه‌ها اظهار داشت: کارخانه‌ها قصد انجام این کار را دارند اما تولید را نتوانسته‌اند، متناسب کنند؛ در واقع دولت و آموزش و پرورش آماده هستند و وزارت جهاد کشاورزی هم تلاش می‌کند که تولید کارخانه‌ها را افزایش دهد اما به دلیل توزیع نشدن ۱۰ساله شیر، محدودیتی در کارخانه‌ها ایجاد شده است. ادامه این گفت و گو را اینجا بخوانید.

پلمب بیش از چهار هزار مرکز غیرمجاز/مداخله پزشک نما در امور پزشکی جرم است

معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه مداخله افراد پزشک نما در امور پزشکی مصداق ارتکاب جرم است، از پلمب چهار هزار و ۳۸ مرکز غیرمجاز در ۹ ماهه امسال خبر داد.

سعید کریمی گفت: یکی از بزرگترین مشکلات هر جامعه‌ این است که افراد اقدام به اشتغال در مشاغلی می‌کنند که تخصصی در آن ندارند؛ این موضوع اما در برخی حوزه‌ها حیاتی‌تر است؛ برای مثال اشتغال افراد به امور پزشکی بدون داشتن صلاحیت و علم کافی و مجوزهای لازم، سبب به خطر افتادن جان افراد و ایجاد آسیب‌های جبران‌ناپذیر خواهد شد. ادامه این گفت و گو را اینجا بخوانید.

«خشم آنلاین»؛ پیامد خاموش فضای مجازی

معاون فرهنگی اجتماعی فراجا با اشاره به گسترش «خشم آنلاین» در پی افزایش استفاده از فضای مجازی، «ترول‌ها» را مهم‌ترین عامل ایجاد جو متلاطم و تنش‌زا در فضای سایبر دانست.
سردار سعید منتظر المهدی نوشت: به موازات افزایش استفاده از فضای مجازی و تکنولوژی ارتباط سریع میان کاربران، رشد فضای سلولی و زندگی آنلاین که از قرن بیستم آغاز شد، مناسبات انسانی نیز تغییر کرد و «تنهایی درون فردی»، همان نتیجه‌ای است که می‌تواند موجبات ایجاد شکاف اجتماعی در بین اقشار مختلف جامعه را فراهم نماید. ادامه این یادداشت را اینجا بخوانید.

سه مصداق تخلف انتخاباتی کارکنان دولت

کارمندان دستگاه‌های دولتی در زمان برگزاری انتخابات با محدودیتی‌هایی در زمینه فعالیت‌های انتخاباتی و سیاسی روبرو هستند که در قانون موارد آن درج شده است.

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری یازدهم اسفند ماه در سراسر کشور برگزار می‌شود اما به تدریج با معرفی افرادی که صلاحیتشان برای نامزدی در این انتخابات تایید شده، تحرکات انتخاباتی هواداران برخی داوطلبان در فضای مجازی آغاز شده است. جزئیات این خبر را اینجا بخوانید.

پرداخت ۳۸۰۰میلیارد تومان از طلب مراکز طرف قرارداد تامین اجتماعی

سه روز پس از آنکه انجمن داروسازان بدهی ۲۶ هزار میلیارد تومانی سازمان‌های بیمه‌گر به داروخانه‌ها را رسانه‌ای کرد، سازمان تامین اجتماعی از پرداخت بیش از سه هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان از مطالبات مراکز دانشگاهی و غیردانشگاهی طرف قرارداد این سازمان و تداوم این پرداخت در روزهای آینده خبر داد.

مهدی اسلامی توضیح داد: امسال با تجهیز منابع صورت گرفته در این سازمان، سرعت و حجم پرداخت مطالبات مراکز طرف قرارداد افزایش یافته است و به تازگی نیز علاوه بر پرداخت‌های گذشته در این حوزه، بیش از سه هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان از مطالبات مراکز طرف قرارداد دانشگاهی و خصوصی پرداخت شده است. ادامه این خبر را اینجا بخوانید.

ثبت روز ملی «جنگل و کوهستان» در تقویم رسمی کشور تایید شد

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: نامگذاری یک روز با عنوان روز ملی «جنگل و کوهستان» در متن تقویم رسمی کشور مورد تأیید قرار گرفت و به زودی برای اجرا ابلاغ خواهد شد.

نورالله مرادی با اشاره به تلاش سازمان حفاظت محیط زیست و ارائه ۱۱ پیشنهاد نام‌گذاری روزها و مناسبت‌های محیط زیستی برای گنجاندن در تقویم رسمی کشور به دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور، افزود: بعد از ثبت روز ملی آموزش همگانی حفظ محیط‌زیست و روز محیط‌بان، سومین روز با نام روز ملی جنگل و کوهستان در جلسه کارگروه نامگذاری روزها و مناسبت‌های خاص به صورت کلی مورد تأیید قرار گرفت و به زودی در متن تقویم رسمی کشور گنجانده خواهد شد. ادامه این خبر را اینجا بخوانید.