تهران- ایرنا- جشنواره تئاتر فجر در پنجمین روز خود، شاهد استقبال خوبی از جانب مخاطبان بود که شاید تصور نمی‌شد به دلیل تعطیلی رسمی و گرامی‌داشت روز پدر توسط خانواده‌ها، استقبال چندانی از این رویداد صورت بگیرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، همان‌گونه که انتظار می‌رفت، پنجشنبه که به دلیل ولادت حضرت علی (ع) تعطیل رسمی بود، با استقبال خوبی از سوی تئاتردوستان همراه شد. تقریبا تمام اجراها با سالن لبالب از جمعیت همراه بود و در برخی نمایش‌ها، به دلیل نبود صندلی خالی، عده‌ای به‌صورت ایستاده، تئاتر موردنظر خود را تماشا کردند.

روز گذشته و با وجود تعطیلی، محوطه تئاتر شهر مملو از علاقمندان به هنر نمایش بود. در برخی از ساعات روز به دلیل تجمع زیاد هنردوستان، افراد از روی کنجکاوی به محوطه تئاتر شهر می‌آمدند و در زمان‌هایی که اجراهای خیابانی در حال برگزاری بود، به تماشای آن می‌ایستادند که همین اتفاق، موجی از جمعیت را در محوطه بیرونی تئاتر شهر رقم زد.

تعداد جمعیت در زمان‌هایی که اجراهای صحنه‌ای تالارهای تئاتر شهر به پایان می‌رسید، بیشتر هم می‌شد. این مختصات برای روز گذشته، فضای پررونقی را برای مجموعه تئاتر شهر رقم زد که پذیرای علاقمندان بسیاری در داخل و خارج از محوطه بود.

جشنواره تئاتر فجر، خاستگاه اصیل خود را بازپروری کرده است و توانسته به مامن امن و قابل اعتنایی برای فعالان هنر تئاتر تبدیل شود که طی آن، چهره‌های بسیاری مشغول به فعالیت بوده و رویدادها را دنبال می‌کنند

نکته‌ای که طی روز گذشته عجیب به نظر ‌می‌رسید و بسیار فراتر از انتظار ظاهر شد، استقبال بسیارخوب مخاطبان از تئاترهای خیابانی بود. در این روز، تصور می‌شد که به دلیل تعطیلی رسمی و کاهش شهروندان عبوری، شاهد استقبال حداقلی از اجراها باشیم اما بسیاری از این اجراها، با حضور تماشاگران زیادی همراه بودند که بخش بسیاری از آنها، با هدف تماشای این اجراها، به آن محل‌ها مراجعه کرده بودند. به‌عنوان مثال، اگر روز گذشته به پهنه رودکی مراجعه می‌کردید متوجه می‌شدید که بیش از نیمی از تماشاگران ۴ کاری که اجرا شد، ثابت بودند و توانستند تمامی اجراها را مشاهده کنند. این گزاره در مورد تماشاگران مترو تئاتر شهر نیز صادق است.

این اتفاق به چند دلیل رخ داد: نخست بحث، تنوع و گستردگی اجراهایی است که در این دوره از جشنواره تئاتر رقم خورده است و دوم، اطلاع‌رسانی‌های گسترده‌ای است که توسط مخاطبان تئاتر در شبکه‌های اجتماعی رقم خورد. در جشنواره این دوره، از روز نخست آن، تصاویر و گزارش‌هایی مبنی بر شلوغ بودن سالن‌های نمایش مخابره شد که این اتفاق سبب شد تا رسانه‌ها، خیلی زود به اخبار جشنواره ورود کرده و آن را منعکس کنند درحالی‌که این رویه در ادوار اخیر، در نیمه دوم جشنواره رقم می‌خورد و در روزهای ابتدایی، استقبال چندانی از آثار صورت نمی‌گرفت.

اخبار از دیگر سالن‌ها نیز حاکی از استقبال خوب مخاطبان دارد. تنها طی روز گذشته، ۵ اجرای استانی رقم خورد که میزان استقبال از این کارها، خوب بوده است. نکته جالبی که طی روزهای اخیر دیده شد آن‌که بسیاری از گروه‌های شهرستانی پس از اتمام اجرای خود، به تماشای کارهای دیگر می‌نشینند و تلاش می‌کنند تا از فضای جشنواره نهایت بهره را به عمل آورند. همچنین در محوطه بیرونی این تالارها می‌توانیم شمار زیادی از دانشجویان تئاتر را ببینیم که در حال گپ‌وگفت با یکدیگر هستند.

مجموعه این رفتارها نشان می‌دهد که جشنواره تئاتر فجر، خاستگاه اصیل خود را بازپروری کرده است و توانسته به مامن امن و قابل اعتنایی برای فعالان هنر تئاتر تبدیل شود که طی آن، چهره‌های بسیاری مشغول به فعالیت بوده و رویدادها را دنبال می‌کنند. چنین فضایی سبب می‌شود تا امیدواری بسیاری داشته باشیم که در نیمه دوم جشنواره امسال، با اتفاق‌هایی به مراتب بهتر در زمینه استقبال از کارها مواجه شویم که رسالت برگزارکنندگان را برای دوره‌های بعدی سنگین‌تر کرده و آنها را به سمت تدوین سیاست‌هایی وسیع‌تر در زمینه پذیرش گروه‌ها و تالارهای محل برگزاری سوق می‌دهد.

با شدت گرفتن استقبال‌ها، قطعا طی روزهای آینده، اخبار خوشایندتری از جشنواره تئاتر فجر مخابره خواهد شد.