اصفهان - ایرنا - رجب، فرصتی است تا بندگان مومن با اعتکاف سه روزه در مساجد به دور از تعلقات دنیوی به عبادت و شب زنده داری بپردازند. امسال مانند سال‌ گذشته و سال‌های پیش از کرونا این مراسم معنوی در بیش از ۵۲۰ مسجد، امام زاده و بقاع متبرکه استان از صبح امروز آغاز شد و تا شامگاه شنبه ادامه خواهد داشت.

به گزارش خبرنگاران ایرنا از سراسر استان اصفهان، مراسم معنوی اعتکاف از صبح امروز مصادف با ۱۳ رجب در افزون بر ۵۲۰ مسجد، امام زاده و بقاع متبرکه استان آغاز شد و به مدت سه روز در روزهای ۱۳، ۱۴ و ۱۵ (از پنجم تا هشتم) ماه رجب موسوم به «ایام البیض» ادامه خواهد داشت.

رجب در فرهنگ شیعی از پرفضیلت ترین ماه های سال است و شیعیان در این ماه در «ایام البیض» با دل و جان و بریدن از دنیا به استغفار از درگاه کبریایی خالق خود در مساجد، تکیه ها و مکان های مقدس می پردازند و دل را از زنگار گناه پاکیزه می کنند.

در کتب شیعی مناسک مختلفی برای روزهای اعتکاف چون روزه داری، استغفار، تلاوت قرآن، ادعیه مخصوص ماه، صدقه دادن، قرائت ادعیه ماه رجب و اعمال اُم داوُود توصیه شده است.

اعتکاف دانشجویان و دانش آموزان

تعدادی از مساجد دانشگاه های استان از جمله مساجد دانشگاه های اصفهان، صنعتی اصفهان و علوم پزشکی کاشان و آزاد نجف آباد برای اعتکاف دانشجویان در نظر گرفته شده و برنامه‌ریزی لازم برای هرچه باشکوه‌تر برگزار شدن این مراسم انجام شده است.

امور تربیتی اداره کل آموزش و پرورش استان نیز با همکاری بیش از ۱۰۰ مسجد استان مراسم اعتکاف دانش آموزی با عنوان «بچه‌های آسمان» را مانند سال گذشته برای دانش آموزان پایه های مختلف در نظر گرفته است.

«بچه‌های آسمان» عنوان مراسم اعتکاف برای دانش آموزان سراسر کشور است که در استان اصفهان نیز اجرا می شود و شامل برنامه‌هایی برای توانمندسازی دانش‌آموزان در زمینه‌های عقیدتی و باورهای دینی است.

پیش بینی می شود تنها در مراسم اعتکاف دانش آموزی افزون بر ۱۰ هزار دانش آموز اصفهانی حضور داشته باشند.

به گزاش ایرنا، سال هاست که خیرین اصفهانی در برگزاری مراسم اعتکاف و تهیه افطار و سحری معتکفین همکاری دارند.