زاهدان- ایرنا- اعتکاف در حالی فرصتی برای پیرایش دل از زنگار گناه است که بیش از ۱۰ هزار نفر از مردم سیستان و بلوچستان بویژه جوانان امسال برای حضور در این مراسم معنوی شرکت کردند.

به گزارش ایرنا، یکی از سنت‏‌های حسنه و مستحبات اسلامی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی احیا شد سنت مبارک اعتکاف بویژه در ماه رجب روزهای سیزده، چهارده و پانزدهم معروف به ایاام البیض است.

هر ساله با فرارسیدن ماه رجب شور و شوق فراوانی برای حضور در مراسم معنوی اعتکاف در کشور به راه می‌افتد که در سیزدهم این ماه به اوج خود می‌رسد، امسال نیز تکاپو برای رسیدن به قافله معتکفان بخش زیادی از مردم ایران را در بر گرفت.

در سیستان و بلوچستان نیز بیش از ۹۰ مسجد پذیرای معتکاف بویژه جوانان و نوجوانان است تا زنگار دل در زلال اعتکاف بشویند و امشب زمزمه دعای«اُم داوود» کنند تا دعاهایشان رنگ و بوی اجابت بگیرد؛ آنانی هم که توفیق حضور در این مراسم معنوی نداشتند با پرداخت هزینه اعتکاف نیابتی در این پاداش معنوی بزرگ دخیل شدند.

این حکایت هر ساله حال و هوای ایران اسلامی در آستانه ایام البیض است، حکایتی که به تعبیر رهبر معظم انقلاب یکی از رویش‌های شگفت‌انگیز پس از انقلاب اسلامی را روایت می‌کند.

حس زیبای بندگی

یکی از بانوان جوان زاهدانی در مسجد الزاهرا (س) زاهدان با بیان اینکه افرادی که اعتکاف را تجربه کردند دوست دارند تمام دنیا را بدهند ولی یک روز دیگر در این فضا بمانند، گفت: هر چه به ساعت پایانی سه روز مهمانی در خانه خدا نزدیک می‌شویم لحظات برایمان بسیار سخت و ناراحت ‌کننده بوده و بغض تمام وجودمان را گرفته است.

نازنین خلیلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: سومین بار است که توفیق شرکت در مراسم معنوی اعتکاف نصیبم شده و خیلی خوشحالم که با فراغت بال با خدای خود راز و نیاز می‌کنم.

به گفته وی؛ از لحظه شروع مراسم اعتکاف با برنامه‌های مختلف مانند روخوانی قرآن، دعا، هم نشینی با جوانان و سایر موارد حال و هوای معنوی در دل معتکفان ایجاد می‌شود و از این طریق اطلاعات دینی ما کامل و آرامش روحی به ما دست می‌دهد.

ساجده رضایی دیگر نوجوان معتکف زاهدانی، گفت: اعتکاف یعنی خودسازی و سه روز خلوت با خدا و پس از آن رسیدن به آرامش؛ آنچنان سبکی در انسان ایجاد می‌شود که با هیچ حسی قابل وصف نیست.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: سه سال همراه خواهرم و امسال در قالب تیم دانشجویی در مراسم‌ معنوی اعتکاف شرکت کردیم با این هدف که برای رسیدن به معبود نیمه شب از خواب خود زده و به عبادت خدا بپردازیم اینکه بتوانم سه روز از همه دنیا دل بکنم و فقط به خدای خویش روی آوریم.

مشارکت بیش از ۱۰ هزار معتکف در بیش از ۹۰ مسجد

مدیرکل تبلیغات اسلامی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه اعتکاف یکی از موارد رویش فرهنگی در جمهوری اسلامی ایران است، اظهار کرد: در بیانیه گام دوم انقلاب رهبر معظم انقلاب به این نکته تاکید کرده و مساله خودسازی و معنویت برای رسیدن به تمدن سازی مورد توجه قرار گرفته تا در گام دوم انقلاب به کانون‌های افزایش معنویت در جامعه توجه شود.

حجت الاسلام والمسلمین مصطفی جهانشاهی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه اعتکاف فرصت خوبی برای حلقه وصل و کشاندن جوانان و نوجوانان برای عبادت به درگاه الهی است، افزود: اعتکاف در واقع اجتماع معنویت افزاست که افراد بویژه جوانان و نوجوانان سه روز را مخلصانه و بدون ریا در مساجد معتکف شده و با اخلاص و خلوت با خدا، عیار معنوی خود را افزایش داده و از فضیلت‌های بی‌شمار ماه رجب بهره‌مند می‌شوند.

وی ادامه داد: هر ساله شاهد رشد شرکت کنندگان در این مراسم معنوی هستیم، سال گذشته در بیش از ۴۰ مسجد این استان حدود هفت هزار نفر معتکف شرکت کردند که ۲ هزار نفر از آنان قشر دانش آموز بود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی سیستان و بلوچستان تاکید کرد: امسال بیش از ۱۰ هزار نفر در بیش از ۹۰ مسجد معتکف شدند که این آمار به نسبت سال گذشته، رشد قابل توجهی داشته است. که در این بین بیش از هشت مسجد در حوزه دانش‌آموزی تدارک دیده شده بود.

به گفته وی؛ مداحی، اجرای گروه سرود صبح ظهور و تلاوت قاری بین المللی از جمله برنامه‌های این مراسم بوده است.

حجت الاسلام جهانشاهی با تاکید بر اینکه خلوت با خدا مهمترین دستاورد اعتکاف است، ادامه داد: باید در مراسم اعتکاف از نمازها، قرآن، ادعیه مختص رجب المرجب، دعاهای مفاتیح الجنان و صحیفه سجادیه بیشتر از گذشته و در راستای ارتباط بیشتر با خدای متعال بهره گیری کنیم.
وی تاکید کرد: اعتکاف فرصت مهمی است که خداوند به معتکفان برای نزدیکتر شدن به خداوند داده و باید به بهترین شکل از آن بهره گیری شود.