به گزارش ایرنا، مالک رحمتی روز شنبه در بازدید از طرح ساخت کمربندی ایلخچی، به تیمهای اجرایی، پیمانکاری و مشاورهای طرح ساخت کمربندی ایلخچی، اعلام کرد: حداکثر تلاش شما باید این باشد که مناقصه دیگری برگزار نشود و با قرارداد موجود کمربندی تکمیل شود و ایجاد ارزشافزوده در حواشی جادههای تازه ساخت نیز فراموش نشود چون عدم تحقق این مهم موجب میشود که عدهای فرصتطلب از ارزشافزوده ایجاد شده از قبل اجرای طرحهای زیرساختی برخوردار شوند.
رحمتی تسریع در تکمیل طرح کمربندی ایلخچی را حیاتی دانست و بهره برداری از آن را اثبات ناکارآمدی دوره های قبلی عنوان کرد که ۱۶ سال طول کشیده است.
وی با بیان اینکه طرح مولدسازی دولت سیزدهم ظرفیت و بستر بسیار مناسبی برای اجرا و تکمیل طرح های عمرانی است که باید از آن به بهترین نحو بهره برداری شود، افزود: دولت مردمی و انقلابی ظرفیت بسیار خوبی برای تکمیل طرح های عمرانی به نام مولدسازی تعریف کرده که فرصت استفاده از آن نیز محدود است.
وی اظهار کرد: از ابتدای سال آینده هیچ طرح عمرانی بدون برنامه زمانبندی در سطح آذربایجان شرقی اجرا نمیشود تا بدانیم در صورت تأخیر احتمالی طرح چه کسی باید پاسخگو باشد و اولویت اول دولت در استان اجرای طرحهای عمرانی به عنوان زمینهساز توسعه است.
رحمتی طراحی های سنگین را از جمله ایرادات عمده در حوزه اجرای طرحهای عمرانی دانست که نقش اصلی در این زمینه را شرکتهای مشاوره ایفا میکنند و برای برونرفت از این وضع باید توجه کنیم که طرحهای عمرانی و زیرساختی به شکل تکه تکه، طراحی و اجرا نشوند، چون این همان نگاههای فصلی و موسمی به طرحهای عمرانی است که موجب افزایش هزینهها و زمان بر بودن طرحها می شود.
به گزارش ایرنا، قرارداد اولیه کنارگذر ایلخچی بر اساس فهرست بهای سال ۱۳۸۶ به مبلغ ۱۰۱ میلیارد ریال منعقد شد که پس از چهار سال و با اتمام قرارداد، بعد از سه سال وقفه به پیمانکار بعدی سپرده شد که مدت پیمان آن ۱۵ ماه بود.
با روی کار آمدن دولت سیزدهم اجرای این طرح مورد توجه قرار گرفت و در ۲۰ شهریور ماه سال ۱۴۰۱ ادامه عملیات به پیمانکار جدید سپرده شد که به دنبال آن عملیات تولید و پخش آسفالت نیز از ۱۵مرداد امسال آغاز شد و اکنون نیز ادامه دارد.
شهر ایلخچی به عنوان یکی از بخش های تابعه شهرستان اسکو در آذربایجان شرقی با جمعیت بیش از ۳۲ هزار نفر در فاصله ۲۰ کیلومتری جنوب غربی کلانشهر تبریز واقع شده است.
فرسودگی جاده قدیم و قرار گرفتن آن در داخل شهر ایلخچی به همراه خرابی آسفالت ناشی از تردد خودروهای سنگین و ترانزیتی از جمله مشکلات شهروندان این شهر است که لزوم تسریع در اجرای کنارگذر را اجتناب ناپذیر می کند.
شهر ایلخچی در مسیر تبریز - ارومیه قرار دارد و در واقع تردد خودروها در این مسیر در زمان حاضر از داخل شهر انجام می شود.
سال گذشته بیش از ۱۸ میلیون تردد در این مسیر انجام شده است.