تهران- ایرنا- مردم بومی استرالیا به رسم تقریبا هر ساله خود یک تظاهرات چندین هزار نفری را در اعتراض به نامگذاری «روز ملی» که برای آنها تعریفی به‌عنوان «روز تهاجم» دارد، برگزار کردند.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، هزاران نفر دیروز (۲۶ ژانویه/۷ بهمن) مصادف با «روز ملی استرالیا» تظاهراتی را در حمایت از جوامع بومی این کشور برگزار کرده و حذف جشن‌ها یا انتقال این روز به تاریخ دیگری را خواستار شدند.

روز ملی استرالیا به مناسبت ورود اولین دسته مهاجران به سرزمین استرالیا در بندر جکسون و استقرار تشکیلاتی سازمان یافته توسط انگلیس در ایالت نیو ساوث ولز در سال ۱۷۸۸ (۱۱۶۶ شمسی)، برگزار می‌شود.

در این روز مردم تفریحات مختلفی را انجام می‌دهند و همچنین ۲۶ ژانویه یک تاریخ مناسب برای مهاجران بمنظور دریافت شهروندی استرالیا محسوب می‌شود.

اما بسیاری از بومیان استرالیایی که ۳.۸ درصد از جمعیت ۲۶ میلیونی این کشور را تشکیل می‌دهند، این روز را شروع بی‌عدالتی‌ها از زمان استعمارگری اروپا می‌دانند.

در سیدنی هزاران معترض که بسیاری از آنها پرچم بومیان را در دست داشتند، در مرکز شهر تجمع کرده و تظاهرات «روز تهاجم» برگزار کردند. یکی از بومیان سالمند مشارکت کننده در این تظاهرات به رویترز گفت که اینجاست تا به مردم بگوید که روز ملی استرالیا برای آنها هیچ معنی ندارد.

راهپیمایی‌های مشابهی در پایتخت‌های دیگر ایالت‌ها از جمله شهر ملبورن ایالت ویکتوریا، بریزبن ایالت کویینزلند و هوبارت ایالت تاسمانی صورت گرفت.

بومیان استرالیا که این سرزمین را ۶۵ هزار سال پیش مال خود کردند، در میان محروم‌ترین مردم این کشور قرار دارند و با مشکلاتی در زمینه بهداشتی و آموزشی مواجه هستند.

با وجود درخواست‌ها برای تغییر تاریخ روز ملی استرالیا از ۲۶ ژانویه به یک روز دیگر، چنین اقدامی از سوی حزب حاکم به رهبری آنتونی آلبانیز نخست وزیر استرالیا رد شده است.

منبع: Reuters