قشم - ایرنا - خلوت سه روزه معتکفان شهرستان قشم با معبود بی همتا که با حضور ۳۷۵ نفر از ساحل نشینان بزرگ ترین جزیره ایرانی خلیج فارس از سحرگاه روز ۱۳ رجب (پنجشنبه گذشته) در مساجد سرزمین آب و آفتاب آغاز شده بود، شنبه شب پایان یافت.

حجت‌الاسلام غلامعلی کاظمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: این آیین معنوی پس از سه روز راز و نیاز معتکفین و مردم خداجوی جزیره قشم نگین خلیج فارس، با اذان مغرب و به جای آوردن نماز مغرب و عشا و برگزاری آیین عزاداری حضرت زینب (س) پایان یافت.

وی ادامه داد: مراسم اعتکاف امسال در هشت مسجد برگزار شد که چهار مسجد به خواهران اختصاص یافته بود.

رییس تبلیغات اسلامی قشم توضیح داد: ۹۰ درصد از معتکفین مراسم اعتکاف در این شهرستان مرزی را جوانان زیر ۲۰ سال تشکیل می دادند.

کاظمی اضافه کرد: برگزاری مراسم عزاداری وفات حضرت زینب سلام الله علیها، انجام اعمال ام داود، قرائت قرآن، درس های اخلاقی و معرفتی از جمله برنامه های آخرین شب اعتکاف در مساجد منتخب سرزمین آب و آفتاب در کنار آب های فیروزه ای خلیج فارس بود.

وی گفت: کوچکترین معتکف قشمی پنج سال و مسن‌ترین آنان نیز ۷۵ سال سن داشت.

رییس تبلیغات اسلامی قشم بیان کرد: در اجرا و برگزاری این مراسم معنوی و در میان معتکفین، حضور دانش آموزانی که تازه به سن تکلیف رسیده بودند، قابل ستایش بود.

اعتکاف، مراسمی معنوی برای پایش جسم و جان است که به مدت سه روز و با حضور شبانه روز معتکف در مسجد، همراه با عبادت و روزه داری برگزار می شود.

این مراسم معنوی و روحانی برنامه ای فشرده برای خودسازی، تزکیه نفس و تقویت ایمان به خدا و تمرکز فکری است.

سال گذشته ۲۰۰ نفر در آیین معنوی اعتکاف این شهرستان مرزی شرکت کردند که بیش از ۸۰ درصد آنان نوجوانان و جوانان ۱۳ تا ۳۵ بودند.

مراسم اعتکاف امسال در تقویم کشورمان مصادف با پنجم تا هفتم بهمن ماه بود.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع استان هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌ های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.