ایلام - ایرنا - رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ایلام گفت: طبق آمار رسمی متوسط رشد اقتصادی کشور ۳.۳ درصد در سال ۱۴۰۲ و رشد اقتصادی استان ایلام ۳.۶ درصد است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، "امین دوست محمدی" روز یکشنبه در نشست تببین دستاوردهای سفر هیئت اعزامی سازمان اداری و استخدامی کشور، اظهار کرد: سطح رضایتمندی مردم از شرایط اقتصادی مطلوب نیست که برای تحلیل باید شاخص‌هایی چون کیفیت رشد اقتصادی، نرخ تورم، اشتغال پایدار و قدرت خرید مردم به عنوان متغییر جریان در نظر گرفته شود.

وی بیان کرد: براساس ریاضیات مدیریت نظام اداری کاهش سطح رضایت‌مندی‌ها نسبت به تحقق خدمات و وظایف استان بیش از آنکه بیانگر کم‌کاری و اهمال در شرح وظایف باشد نشان دهنده افزایش میزان خواسته‌ها و مطالبات جامعه از مسئولان است.

دوست محمدی افزود: به عنوان مثال توسعه شریان‌های ترابری اعم از افزایش ناوگان هواپیمایی، درخواست راه آهن، آزادراه و بزرگراه، رشد صنایع و واحدهای تولیدی از جمله مطالبات جدید مردم استان که طبیعتاً با روند فعلی نظام اداری و اهتمام همه جانبه لیکن عدم اصلاحات لازم در نظام کارگزاری همچون هوشمندسازی، تمرکز زدایی و بازچینش نیروی انسانی نتوانسته سطح رضایت مردم را ارتقاءدهد.

وی اقتصاد کشاورزی، دامپروری، صنایع دستی و مرز را چهار حوزه مهم اقتصادی زمینه ساز اشتغال آفرین پایدار در استان ایلام دانست و یادآور شد: شاخص‌های رشد اقتصادی و تولید استان در حوزه کشاورزی منفی بوده در حالی که این حوزه مهم و تاثیرگذار پتانسیل زایش و توسعه‌ را دارد اما دچار بی ثباتی در عملکرد به دلیل مهاجرت منفی در حوزه مشاغل شده است.

دوست محمدی اضافه کرد: پنج حوزه مرز مهران، نفت، صنایع دستی، کشاورزی و دامپروری قابلیت توسعه و رشد استان را دارد و این توسعه باید حساب شده و همراه با آینده نگری دراز مدت باشد.

وی با اشاره به نقش حوزه نفت و شرکت های وابسته در اقتصاد، ادامه داد: در حوزه صنایع نفتی بهتر اینکه به جای ایجاد صنایع تبدیلی آلاینده، بر روی استخراج و فروش آن تمرکز شود و سپس تمهیدات و برنامه ریزی برای تقویت سایر حوزه ها با هدف دستیابی به اقتصاد پایدار مد نظر باشد.

دوست محمدی در مورد مرز مهران هم گفت: ۳۵ درصد مراودات ایران با عراق از طریق مرز مهران صورت می‌گیرد اما سهم ارزش و محصول نهایی افزوده استان از این فعالیت های تجاری کم است.

وی از اخذ مجوز برای ایجاد مجتمع های اداری برای پنج شهرستان تازه تاسیس استان خبر داد و همچنین از پایلوت شدن استان برای اجرای طرح استخدامی شهید زین الدین ۲ بر اساس نیازسنجی های ادارات استان خبر داد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ایلام با اشاره به سفر اخیر مسئولان ارشد سازمان اداری و استخدامی کشور به استان، افزود: هماهنگی بین تشکیلات، به روز بودن بانک ها و رویکردهای مناسب، استان ایلام به عنوان پایلوت برنامه‌ریزی نیروی انسانی کشور انتخاب شده است.

وی یادآور شد: براساس تعاملات صورت گرفته و با پیگیری‌های استاندار ایلام، مجوز احداث مجتمع‌های اداری در پنج شهرستان چوار، هلیلان، سیروان، بدره و ملکشاهی اخذ شد.

دوست محمدی اضافه کرد: متناسب با تشکیلات ساختاری مجتمع‌ها، در این شهرستان‌ها چارت اداری تدوین و نیروی انسانی ادارات تامین خواهد شد.

وی افزود: بر اساس برآوردهای صورت گرفته، هم‌اکنون ۷۵۶ نیروی خدماتی و ۹۸۰ نیروی کارشناسی در سطح استان مورد نیاز است.

دوست محمدی تصریح کرد: پس از تدوین سند جامع نیروی انسانی توسط سازمان برنامه و بودجه، نیروهای مورد نیاز در قالب طرح زین‌الدین ۲ جذب و بکارگیری خواهند شد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ایلام بیان کرد: ادارات و دستگاه‌های متقاضی نیروی انسانی باید تا زمان تدوین سند جامع نیروی انسانی، نیروهای مورد نیاز خود را به سازمان برنامه و بودجه ارائه دهند تا از محل مازاد سایر ادارات تأمین شود.

وی در خصوص نیروهای شرکتی، طرحی و مازاد ادارات هم اظهار کرد: در سال آتی یک آزمون تعیین صلاحیت مطابق با مدرک تحصیلی، سابقه شغلی و تخصص این نیروها برگزار و مطابق قانون در خصوص نحوه به‌کارگیری این نیروها تصمیم‌گیری خواهد شد.

دوست محمدی افزود: دستگاه های اجرایی استان باید نیازمندی ها در مورد جذب نیروهای انسانی دستگاه متبوع خود را بر اساس تخصص و رشته تحصیلی احصا و اعلام کنند تا در صورتیکه از محل اداراتی که مازاد نیرو دارند این کمبود منابع انسانی تامین نشد بتوان از محل مجوزهای جدید این کمبودها مرتفع شود.