مژگان رضازاده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بر نقش مؤثر یادگیری فناوری دیجیتال در رفع نیازهای روزانه سالمندان تاکید کرد و افزود: در این آموزش ها سالمندان و میانسالان با مباحثی مانند مباحث استفاده از نرم افزارها و سیستم های الکترونیک یا سایر موارد آشنا میشوند.
وی اظهارداشت: این آموزشها در طولانی مدت باعث می شود فرد توانایی رفع مشکلات و برطرف کردن نیازهایی مانند انتقال وجه یا موارد دیگر مالی را داشته و شخصا اقدام کند.
رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور ادامه داد: علاوه بر این تلاش می کنیم به سالمندان و میانسالان، قوانین و مقرراتی که لازم است بدانند را آموزش دهیم. این آموزشها تحت عنوان سواد سالمندی یا "آگاهی از آنچه که سالمند باید بداند"، ارائه خواهد شد.
رضازاده همچنین خاطرنشان کرد: تلاش میشود این آموزش ها را به صورت اجتماع محور به سالمندان آموزش دهیم که در آینده با مشکلات کمتری مواجه شوند.
نیاز به خطوط امدادی سالمندان
رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور گفت: با توجه به اینکه کشور رو به سالمندی می رود نیاز به زیرساخت هایی در این زمینه داریم که از جمله آنها خطوط کمک و مشاورهای (هلپ لاین و هات لاین) است یعنی خطوطی برای سالمند داشته باشیم که اگر سالمندی نیاز به کمک داشت بتواند از منبع معتبری کمک بگیرد.
رضازاده افزود: همچنین این خطوط باعث میشود اگر مشکلی برای سالمندان به وجود آمد بتوانند از طریق یک تماس، مشکل خود را بگویند و یک تیم امدادی یا تیمی که با مجموعه نیازهای سالمندان آشنایی کامل دارد مشکلات آنها را برطرف کند.
وی ادامه داد: شورای ملی سالمندان در تلاش است این کارها را انجام دهد و امید است بتوانیم در آینده نه چندان دور، با توجه به اینکه تعداد افراد سالمند زیاد است، زیرساختهای مناسبی را برای ارائه خدمات عمومی مناسب به آنان فراهم کنیم.
به گزارش ایرنا، بر اساس برآوردهای انجام شده در سال ۱۴۰۱، نزدیک به ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر سالمند در ایران زندگی میکنند البته در این پیمایش، سن ۶۰ سال به عنوان آغاز سالمندی در نظر گرفته شده است.
با توجه به جمعیت بیش از ۹ میلیون نفری سالمندان، بسیاری از آنها با شیوه های استفاده از ابزار الکترونیک آشنا نیستند و این مساله باعث سوء استفاده های مالی از آنها میشود که آموزشهای دیجیتال میتواند راهکار موثری برای کاهش میزان اینگونه از سوء استفادهها باشد.