تهران- ایرنا- بازیگر ترکیه‌ای سریال پلیسی، جنایی «ناریا» معتقد است که ایران دارای ظرفیت‌ بالایی برای رشد بازیگران خارجی است و کار کردن با کارگردان‌های ایرانی می‌تواند تجربه خوبی برای این بازیگران باشد.

آیسل کاپلان که تجربه اولین بازی اش در ایران با مجموعه راز ناتمام (امین امانی ۱۴۰۱) رقم خورده در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره دومین تجربه کاری خود در ایران با جواد افشار کارگردان ناریا اظهار داشت: جواد افشار را از زمانی که کیمیا را ساخت می‌شناسم و می‌توان از ناریا به عنوان یکی از بهترین کارهای این کارگردان مشهور ایرانی نام برد.

وی افزود: جواد افشار سبک را به خوبی می‌شناسد و بازیگرانش را با مهارت هدایت می‌کند و به لحاظ دکوپاژ و اصول کارگردانی اندیشمندانه عمل کرده و من را به یاد اورسن ولز می اندازد. افشار پیش از وقوع هر صحنه، آن را روایت می‌کند و این اندیشه بالایی می‌خواهد. ناریا با توجه به داستان خوبی که دارد مطمئنا یک تجربه ارزشمندی در کارنامه فعالیت هنری من خواهد بود.

وی ادامه داد: همیشه سعی کردم نقش را بخوانم و از دید شخصیت، داستان را ببینم و با توجه به روش‌های بازیگری به روح نقش چنگ بزنم تا اثرگذار باشم. سال‌ها در مورد بازیگری در ایران تحقیق کردم و متوجه شدم بازیگران شاخص ایرانی سینما و تئاتر از شیوه‌های مختلف بازیگری برای زندگی در نقش استفاده می‌کنند و خودم نیز مکتب استانیسلاوسکی و متد اکتینگ استلا آدلر را با یک استاد ایرانی تحصیل کرده در روسیه گذراندم.

کاپلان گفت: بازیگری به مثابه مهندسی روح انسان است و ما هیچ ابزاری جز شعور و خِرد نداریم؛ پس یک بازیگر باید بداند که چگونه با شعور تماشاچی برخورد کند و من همیشه تمام تلاشم را می‌کنم تا بهترین روش را برای ایفای نقشم انتخاب کنم. همانگونه که چخوف یک جاهایی به بازیگر رحم می‌کند اما شکسپیر به راحتی مچ بازیگر را می‌گیرد. از این رو، سعی کردم تا بازیگری را به صورت علمی و تجربی پیش ببرم و هر نقش شیوه زندگی خود را دارد.

جواد افشار

وی خاطرنشان کرد: ناریا را از آنجایی که درباره یک زن نخبه ایرانی است که دستاورد علمی او مورد طمع دشمنان قرار می‌گیرد و در نهایت نمی‌توانند به هدف شوم خود برسند، دوست دارم و سعی کردم حوادث داستان را در لحظه لحظه زندگی جاری کنم و کارگردان ناریا به زیبایی و مهارت موقعیت را خلق می‌کردند تا به خلاقیت برسم.

تولیدات سینمایی ایران به جوایز بین‌المللی ارزنده‌ای دست یافته‌اند

این بازیگر ترکیه ای در مقایسه سینما و تلویزیون ترکیه با ایران گفت: درست است که صنعت فیلمسازی در ترکیه صنعتی پررونق است و سالانه تعداد بسیار زیادی اثر تلویزیونی و سینمایی در این کشور ساخته می‌شود اما در میان تولیدات ایرانی آثاری وجود دارد که بعد بین‌المللی پیدا کرده‌اند و توانسته‌ اند به جوایز ارزنده‌ای دست یابند.

کاپلان درباره چالش‌های خود در کار با کارگردان‌های ایرانی گفت: از آنجایی که به زبان فارسی مسلط هستم این یک مزیت عمده برای یک بازیگر غیر ایرانی است که به روند و شتاب کار کمک می‌کند و دیگر نیازی به مترجم هم نیست. از طرفی دیگر نقش را با کارگردان تحلیل می‌کنم و چون علاقه بسیاری به شیوه استلا آدلر دارم سعیم بر این است که با روش‌های متد به روح نقش برسم. سه اصل بزرگ را در بازیگری دارم؛ خوب شنیدن، خوب دیدن و با اندیشه کارگردان همراه شدن که این‌ها را در برخی از بازیگران شایسته ایرانی دیده‌ام و لذت بردم.

وی ادامه داد: هرگز نخواستم راحت بودن را مقابل دوربین با بی‌تفاوت بودن اشتباه بگیرم!

این بازیگر ترک به پیشنهادهای مختلفی که از سوی پروژه‌‎های مختلف در ایران می‌شود اشاره کرد و گفت: از آنجایی که وقتی قراردادی با یک پروژه می‌بندم خودم را متعهد به اتمام آن می‌دانم. اینکه یک بازیگر در لحظه به ایفای دو یا سه نقش می‌پردازد برایم عجیب است. مگر یک انسان روحش را به چند شخصیت می‌تواند بدهد؟ در زمان حاضر قرارداد دیگری با هیچ پروژه‌ای ندارم اما تصمیم دارم به کارم در بازیگری در ایران به طور جدی ادامه بدهم و هم در سینما و هم تئاتر تجربه‌هایی پر از چالش داشته و متفاوت باشم. شاید به روح نقشی نرسم که مهم هم نیست اما اینکه متفاوت باشم و تکرار نشوم، اهمیت دارد. ابدا ظاهر و زیبایی در نقش برایم مهم نیست و متفاوت بودن را دوست دارم.

استفاده از بازیگران خارجی هزینه بسیار بالایی به دنبال دارد

وی اظهار داشت: استفاده از بازیگران خارجی در سریال های ایرانی معمولا هزینه بسیار بالایی برای پروژه‌ها به دنبال دارد اما از آنجایی که من به نوعی خود را ایرانی هم می‌دانم تلاش می‌کنم به توافقی خوب در کار برسیم که پروژه هم به خوبی پیش برود. این هم جزو اخلاق آرتیستیک گروتوفسکی است. اخلاق حرفه‌ای و آرتیستیک است که یار پروژه باشم نه بار پروژه.

سینمای ایران بزرگان زیادی در عرصه کارگردانی و بازیگری تربیت کرده و تحویل صنعت سینمای نه تنها ایران که جهان داده استکاپلان گفت: سینمای ایران بزرگانی چون کیومرث پوراحمد و قصه‌های مجید، عباس کیارستمی که هرگز تماشاچی‌اش را آزار نداد و طبیعت‌گرا بود، علی حاتمی مورخ سینمای ایران و مسعود کیمیایی شاعر سینما و... بازیگرانی چون جمشید مشایخی و سلطان صاحب قَران، عزت‌الله انتظامی عزت سینمای ایران، پرویز پورحسینی بازیگری برای تمام فصول، پرویز پرستویی و احساس همراه با تکنیکش و امروزه نیز بازیگرانی چون شهاب حسینی که آنقدر زندگی کرد در نقش تا به نخل رسید، جواد عزتی که در طنز و نقش جدی، عالی و متفاوت است، پژمان جمشیدی ورزشکاری که تلاش کرد و یاد گرفت و این در روند سالیان و پیشرفتش پیداست، لیلا حاتمی که خانواده هنری‌اش را تربیت کرده و تحویل صنعت سینمای نه تنها ایران که جهان داده است، دارد.

کاپلان بدون اشاره به جزئیات زیادی از نقش خود در سریال ناریا گفت: این سریال بر اساس داستانی واقعی از یکی از مهمترین رویدادهای اتفاق افتاده در ایران است که مطمئنا با نگاه خوب کارگردان به تصویر کشیده شده و مخاطبان به زودی شاهد یک سریال بسیار اثرگذار در تلویزیون خواهند بود.

کار در ایران برایم لذت بیشتری دارد تا در ترکیه یا کشورهای دیگر

وی افزود: کار در ایران برایم لذت بیشتری دارد تا در ترکیه یا کشورهای دیگر؛ زیرا سینما و تئاتر ایران را نجیب‌ترین می‌دانم و من یک مسلمانم با رعایت تمامی سنت‌ها که آن را از خانواده ام به ارث بردم. امیدوارم بتوانم در ایران فعالیت هنری بسیار زیادی در زمینه سینما و تئاتر داشته باشم.

آیسل کاپلان در مجموعه راز ناتمام (امین امانی ۱۴۰۱)

ناریا سریال جدید معاونت برون‌مرزی رسانه ملی است که به تهیه‌کنندگی محمد مصری‌پور، کارگردانی جواد افشار و نویسندگی حمید رسول‌پور، هم اکنون مراحل تصویربرداری را می‌گذراند و قرار است در ۵۰ قسمت ۴۰ دقیقه‌ای روانه آنتن تلویزیون شود.

این سریال درصدد به‌ تصویر کشیدن توان علمی و تعهد دانشمندان ایرانی و اقتدار علمی‌کشور و روایتگر قصه زندگی «هوژان»، دختر نخبه و دانشمند کرد ایرانی است که در اوج شکوفایی علمی‌اش به‌دنبال اختراع پدیده‌ای است که فناوری آن به‌صورت انحصاری تنها در اختیار چند کشور پیشرفته قرار دارد و گروهی تبهکار قصد سرقت این کشف علمی را دارند.