تهران- ایرنا- بازیگر سریال معمایی-پلیسی با بیان این‌که مخاطبان در سریال‌های امنیتی به دنبال قهرمان‌های خود هستند، گفت: سریال‌های امنیتی سواد امنیتی جامعه را ارتقا داده و روشنگری می‌کنند.

محسن عباسپور که این روزها مشغول ایفای نقش در یک سریال جنایی- معمایی- پلیسی ناریت است در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا اظهار داشت: بسیاری از بخش‌های مجموعه‌هایی مانند گاندو، خانه امن، سرجوخه برای مخاطبان ملموس است، اما از آنجایی که از داستان حوادث اطلاع چندانی ندارند با تماشای این سریال‌ها به دانش امنیتی آنها اضافه می‌شود، برای من هم کارهای امنیتی و پلیسی جذابیت دارند.

وی افزود: با توجه به موقعیت امنیتی کشورمان در منطقه و جهان، ساخت سریال‌های امنیتی نیاز ضروری جامعه است؛ باید دنیا بپذیرد که ایران از هر لحاظ اعم از علمی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و هنری در حال رشد بوده و پایه این رشد، امنیت است. نیروهای امنیتی گمنام زیادی از جان خود برای کشور مایه می‌گذارند که باید قدردان زحماتشان باشیم

سریال‌ امنیتی سواد امنیتی جامعه را بالا می‌برد

عباسپور گفت: جامعه باید سواد رسانه و سواد امنیتی داشته باشد که ساخت سریال‌های جنایی- معمایی- پلیسی علاوه بر اینکه سواد امنیتی مردم را بالا می‌برد به جامعه آگاهی می‌دهد. مردم به دنبال روشنگری، آگاهی و شفافیت هستند و این رسالت بر عهده هنرمندان و فیلم‌سازان است.

وی ادامه داد: رسالت دیگری که بر عهده اهالی سینماست فرهنگ‌سازی است. از آنجایی که کارهای امنیتی و پلیسی به لحاظ کارشناسی باید کاملا درست ساخته شوند، فیلم‌سازان با ساخت آثاری در موضوع‌های امنیتی و پلیسی در صدد فرهنگ‌سازی هستند؛ اینکه مردم در مواجهه با امور امنیتی و پلیسی چگونه برخورد کنند و یک پلیس خوب در جامعه چگونه باید باشد؟

سینما به دنبال الگوسازی است

عباسپور خاطرنشان کرد: سینما به دنبال الگوسازی است؛ برای مردم جامعه باید در همه موضوعات الگوسازی کرد. مردم قهرمان‌ها را دوست دارند و در کارهای امنیتی و پلیسی هم به دنبال الگوهای خودشان هستند، به همین دلیل از سریال‌های امنیتی استقبال خوبی داشته‌اند.

مردم قهرمان‌ها را دوست دارند و در کارهای امنیتی و پلیسی هم به دنبال الگوهای خودشان هستند

وی توضیح داد: «گاندو» یکی از پربیننده‌ترین سریال‌های امنیتی در تاریخ سریال‌سازی تلویزیون بود، زیرا به جامعه آگاهی می‌داد و بعضاً از پرونده‌های واقعی صحبت می‌کرد؛ در بخش‌های مختلف روشنگری می‌کرد و در عین حال به دلیل پرتحرک بودن جذابیت‌های زیادی داشت. نوع ساخت و کارگردانی به گونه‌ای بود که بیننده انتظار یک اتفاق جدید و جذاب را داشت که فیلم‌نامه و کارگردانی، این اتفاق را برای بیننده رقم زد.

بازیگر سریال ناریا گفت: این مجموعه نیز به لحاظ محتوا و جذابیت می‌تواند مخاطبان بیشتری را جذب کند و جزو سریال‌های چالش برانگیز خواهد شد، بسیاری از نیازهای جامعه را پاسخ خواهد داد و مردم در این کار به پاسخ بسیاری از سوالاتشان خواهند رسید.

جواد افشار کارگردان ناریا

ناریا - که عنوانی کُردی و به معنای قاصدک است - (وارونه ناریا، ایران خوانده می‌شود) مجموعه پلیسی، جنایی و معمایی با فضایی گنگستری و سریال جدید معاونت برون‌مرزی رسانه ملی است که به تهیه‌کنندگی محمد مصری‌پور، کارگردانی جواد افشار و نویسندگی حمید رسول‌پور، هم اکنون مراحل تصویربرداری را می‌گذراند و قرار است در ۵۰ قسمت ۴۰ دقیقه‌ای روانه آنتن تلویزیون شود.

این سریال درصدد به‌ تصویر کشیدن توان علمی و تعهد دانشمندان ایرانی و اقتدار علمی‌کشور و روایتگر قصه زندگی هوژان، دختر نخبه و دانشمند کُرد ایرانی است که در اوج شکوفایی علمی‌اش به‌دنبال اختراع پدیده‌ای است که فناوری آن به‌صورت انحصاری تنها در اختیار چند کشور پیشرفته قرار دارد و گروهی تبهکار قصد سرقت این کشف علمی را دارند.