یاسوج- ایرنا- سالهاست که مردم دهستان زیلایی زمستان های سخت و سردی را پشت سر گذاشته اند و از سر اجبار درختان بلوط زیادی را سربریده اند اما اکنون در آستانه دهه فجر شمارش معکوس برای رهایی از این روزهای مشقت آور آغاز شده و به زودی مردم این دهستان با سرمای استخوان سوز این دیار و انباشت هیزم ها خداحافظی خواهند کرد.

به گزارش ایرنا، سالهاست که بهای نبود گاز در دهستان زیلایی را درختان بلوط می پردازند و زنگ خطر آینده‌ای بغرنج برای جنگل‌ها و رویشگاه‌های این منطقه به صدا درآمده بود و شاهد قطع بی رویه درختان بودیم.

جوامع محلی روستایی دهستان زیلایی، برای گرمای محیط خانه به ناچار راهی جز استفاده از سوخت سنتی و چوب و ذغال نداشته اند و انباشت هیزم در جلو خانه ها اولین تصویری است که در زیلایی به چشم می خورد.

زیلایی را می توان به سرزمین گنج های خفته و رنج های آشکار نسبت داد زیرا با وجود نعمت های فراوان نبود گاز زنان و دختران این دیار را برای جمع آوری هیزم برای پخت و پز، حمام، و سایر موارد به سختی می اندازد.

اثر قطع درختان بر هیچکس پوشیده نیست زیرا که اکوسیستم یک منطقه را دستخوش تغییر می‌کند.

گازرسانی به دهستان زیلایی به واسطه شرایط سخت و فاصله فاحش آن به معادله حل نشدنی تبدیل شده بود که هیچ علاجی در دولت های مختلف برای آن یافت نشده بود.

اکنون نگاه عدالت محور و مردمی دولت سیزدهم برای اجرای طرح‌ گازرسانی به جمعیت حدود ۱۸ هزار نفری زیلایی بویراحمد مرهمی بر زخم های کهنه این منطقه کم برخوردار، درورافتاده و سخت گذر کهگیلویه وبویراحمد شده است.

یکی از دختران دانش آموز دهستان زیلایی گفت: باور اینکه به خانه ما گاز رسیده است سخت است و وجود گاز در این روستا برای ما آرزویی بیش نبود.

زیلایی در یک نگاه

دهستان زیلایی از توابع شهرستان بویراحمد با هشت روستا و جمعیتی افزون بر ۱۴ هزار نفر در ۱۲۰ کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

شعله های گرما بخش گاز در این منطقه محروم زیلای پایانی بر قصه زنان و دختران هیزم به دوش در روستاهای جنگل نشین، صعب العبور و پر پیچ و خم کهگیلویه و بویراحمد خواهد بود.

همچنین جان بلوط های استوار از تیزی تیشه ها در امان می مانند و جلو هجوم روستاییان به شهر ها و توسعه حاشیه نشینی گرفته خواهد شد.

زیلایی در قلب استانی زرخیز اما محروم است، منطقه ای که کار، زحمت، گرما و سرما و هیزم به دوشی صورت زنان ۳۰ ساله اش را همچون پیرزنان ۶۰ ساله نمایان کرده است. این دهستان پوشیده از جنگل و مرتع بوده و به دلیل محرومیت از نعمت گاز، هیزم بلوط های منطقه گرمابخش خانه های این مردمان پرتلاش است.

جنگل های کهگیلویه و بویراحمد که جزئی از منطقه زاگرس محسوب می شود، ۸۰۰ هزار هکتار مساحت دارد و بر اساس گزارش ها از وسعت ۶ میلیون هکتاری جنگل‌های منطقه زاگرس به دلایل مختلف یک میلیون هکتار آن از بین رفته است.

بر اساس مطالعات انجام شده در جنگل‌های زاگرس ۲ هزار و ۳۷۲ گونه گیاهی شناسایی شده است و افزون بر ده ها فایده جنگل ها در زندگی بشر این ثروت ارزشمند ملی محل زیست ۶۱ گونه پستاندار، ۲۷ گونه ماهی، ۱۶۷ گونه پرنده و ۳۷ گونه خزنده است که این وظیفه شهروندان را برای صیانت از آن بیشتر کرده است.

کهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی حدود ۷۲۳ هزار نفر دارای یکهزار و ۶۷۶ روستای دارای سکنه بر اساس سرشماری عمومی نفوس مسکن سال ۹۵ است.

۲۵ روستای زیلایی از نعمت گاز بهره مند می شوند

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: دهه فجر امسال ۵۸۹ طرح شاخص، زیربنایی و تحول آفرین همچون بیمارستان سوختگی و قطعه دوم کمربندی یاسوج، گازرسانی به ۳۷ روستای دیشموک و ۲۵ روستای زیلایی، واگذاری ۸۰۰ واحد مسکن نهضت ملی، بهسازی راه گچساران به باباکلان و چندین طرح کلان دیگر در شهرستان های مختلف استان مورد بهره برداری قرار خواهند گرفت.

سید علی احمدزاده افزود: دهه فجر امسال گازرسانی به ۲۵ روستای استان کهگیلویه و بویراحمد به بهره برداری می رسد و مجموع اعتبار طرح گازرسانی به منطقه محروم زیلایی در شهرستان بویراحمد یک هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال است.

وی تاکید کرد: برای اجرای این طرح ۲۰۰ کیلومتر لوله گذاری می‌شود همچنین واگذاری هزار و ۸۰۰ علمک در زیلایی به مناقصه رفته است.

۳۵۰۰میلیارد ریال طرح گازرسانی به روستاهای استان آماده افتتاح است

مدیرعامل شرکت گاز کهگیلویه و بویراحمد گفت: دهه فجر امسال در مجموع ۸۴ روستای استان و پنج صنعت با اعتبار حدود سه هزار و ۴۸۰ میلیارد ریال افتتاح می شود.

ریحان بهادر اظهار کرد: گاز رسانی به ۲۵ روستا در زیلایی شهرستان مارگون، ۳۷ شهرستان کهگیلویه (قلعه رئیسی و دیشموک)، ۶ روستای تنگ تامرادی، سه محدوده تنگ سرخ، چهار روستا در بویراحمد و دنا و ۱۰ روستای پراکنده در سطح استان دهه فجر امسال بهره برداری می شود.

وی افزود: گازرسانی به زیلایی بزرگترین طرح گاز رسانی کهگیلویه و بویراحمد به طول ۱۶۲ کیلومتر است که از این مقدار ۱۲۰ کیلومتر پلی اتلین و ۴۲ کیلومتر خط فلزی است که در پنجاه روستا جاگذاری شده است.

مدیرعامل شرکت گاز کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: مجموع اعتبار طرح گازرسانی به منطقه محروم زیلایی در شهرستان بویراحمد یک هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال است.

بهادر تاکید کرد: با بهره داری کامل از این طرح ۱۰ هزار نفر در بیش از ۵۰ روستای کهگیلویه و بویراحمد از گاز طبیعی بهره مند می‌شوند.

تمامی ۲۱ شهر استان از نعمت گاز بهره‌مند هستند و یک هزار و ۸۵۸ روستا در استان وجود دارد که یکهزار و ۱۴۴ روستا واجد شرایط گازرسانی هستند.

از این میزان ۷۵۹ روستا بالای ۲۰ خانوار است و تاکنون به هزار و ۶۶ روستا گازرسانی شده است.

بافت کوهستانی استان باعث کندی در عملیات اجرایی طرح‌های گازرسانی می‌شود.