مشهد- ایرنا- دست‌اندرکاران اجرایی و نظارتی انتخابات خراسان رضوی با حضور در میزگرد ایرنا گزارش‌های ساده‌ اما تاثیرگذاری از عملکرد حوزه خود ارائه کردند اما با نگاهی موشکافانه و مقایسه‌ای به شرایط، به واقع می‌توان روند اجرایی و نظارتی دوازدهمین کارزار انتخاباتی مجلس در این استان را "شگفتانه" توصیف کرد.

به گزارش ایرنا، دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۱۲ حوزه انتخابیه خراسان رضوی برای کسب ۱۸ کرسی نمایندگی برگزار می شود که از آن میان پنج نماینده مربوط به حوزه انتخابیه مشهد و کلات است، حوزه انتخابیه سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب، داورزن و ششتمد دارای ۲ کرسی نمایندگی، حوزه انتخابیه نیشابور، فیروزه، زبرخان و میان‌جلگه نیز دارای ۲ کرسی نمایندگی در مجلس هستند و ۹ حوزه انتخابیه دیگر استان هر کدام یک نماینده در مجلس دارند.

ایرنا در راستای رسالت حرفه ای خود میزگردی را با حضور "امیر فریدنیا"، دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات خراسان رضوی، "محمود رزاقی"، دبیر هیات نظارت بر انتخابات در استان و "مهدی ناصری"، معاون سیاسی فرماندار مشهد در دفتر ایرنا برگزار کرد که مهمانان هر یک گزارشی مبسوط و تحلیلی از شاخصه های این دوره از انتخابات در حوزه وظایف خود ارائه کردند.

مشهد خاستگاه ۲ چهره شاخص اجرایی و قانونگذاری کشور است، همچنین این کلانشهر مذهبی یکی از پایگاه های مهم سیاسی در کشور محسوب می شود، لذا کیفیت برگزاری روند اجرایی و نظارتی انتخابات در این شهر جنبه ملی داشته و دارای اهمیت فراوانی است.

در ابتدای میزگرد چند و چون نخستین گام انتخابات را در قلب سیاسی استان جویا شدیم البته مطابق اعلام فرمانداری مشهد ۲ هزار و ۱۶ داوطلب در مرحله پیش ثبت نام، نام نویسی کردند که از این شمار هزار و ۵۳۲ نفر کد رهگیری دریافت کرده و در نهایت ۸۹۲ داوطلب موفق به ثبت نام نهایی شدند.

س: وضعیت ثبت نام ها در مشهد چطور بود؟

معاون سیاسی فرماندار مشهد از انصراف سه نفر در این مرحله خبر و پاسخ داد: از میان ۸۸۹ داوطلب ثبت نام شده، صلاحیت ۵۹ درصد افراد، معادل ۵۲۹ نفر در مرحله بررسی صلاحیت ها در هیات های اجرایی تایید شد.

رکورد ثبت نام داوطلبان مشهد طی ادوار ۱۲ گانه مجلس شکست

مهدی ناصری افزود: احراز صلاحیت نشدگان این دوره در حوزه انتخابیه مشهد شامل ۳۴۲ نفر عدم احراز و ۱۸ نفر عدم تأیید بودند که علت احراز صلاحیت نشدن ۳۱۱ نفر به دلیل بند ۹ ماده ۳۱، یعنی شرایط پنج سال سابقه فعالیت اجرایی، آموزشی و قضایی بود که موضوع مهمی است.

وی گفت: برخلاف ادعای مطرح شده که عدم تاییدها ناشی از مسائل سیاسی بوده است،‌ این آمار نشان می دهد مسائل قانونی و مرتبط با ثبت نام به خصوص سوابق نامزدها، موجب عدم احراز صلاحیت آنها شده است و مطابق آمار فقط ۲ درصد داوطلبات تایید صلاحیت نشده اند.

س: با توجه به آمار موجود توضیح دهید میزان استقبال از فرایند انتخابات و به طور خاص مشارکت و تنوع سیاسی در مشهد به چه شکل است؟

معاون سیاسی فرماندار مشهد، لحاظ کردن سابقه اجرایی نامزدهای انتخابات پیش رو را یک تحول شاخص دانست و گفت: هر کس بخواهد نماینده مجلس شود باید حداقل هایی داشته باشد و خوشبختانه این رویکرد با استقبال گرم مردم و داوطلبان مواجه شد.

برخلاف ادعای مطرح شده که عدم تایید ها بواسطه مسائل سیاسی بوده، آمار نشان می دهد مسائل قانونی و مرتبط با ثبت نام به خصوص سوابق نامزدها، موجب عدم احراز صلاحیت ها شده است و مطابق آمار فقط ۲درصد داوطلبات تایید صلاحیت نشده اند

ناصری با استناد به آمار ثبت نام ها گفت: ثبت نام قطعی و مشارکت سیاسی افراد در انتخابات این دوره مجلس نسبت به دوره یازدهم، ۶۶ درصد افزایش داشته است و این افزایش نسبت به انتخابات دوره دهم مجلس برابر با ۱۰۱ درصد و نسبت به دوره نهم در سال ۹۰ نیز معادل ۴۲۷ درصد افزایش ثبت نام قطعی را نشان می دهد.

وی گفت: در تاریخ برگزاری ۱۲ دوره انتخابات مجلس در حوزه انتخابیه مشهد و کلات، ثبت نام نهایی داوطلبان یک رکورد محسوب می شود که البته از نظر کیفیت افراد و گرایش های سیاسی نیز این دوره شاخص است.

چهار دسته گرایش سیاسی در مشهد ثبت نام کردند

معاون سیاسی فرماندار مشهد ادامه داد: بر اساس بررسی صورت گرفته میان ثبت نام شدگان در حوزه انتخابیه مشهد و کلات، ۷۲ چهره شاخص و یا بیشتر شناخته شده را جدا کرده و گرایش های سیاسی آنها را بررسی کردیم.

وی بیان داشت: بررسی های صورت گرفته از سابقه فعالیت این داوطلبان نشان داد که ۴۶ درصد از این افراد گرایش اصولگرایی داشته و ۳۵ درصد مستقل هستند، ۱۵ درصد از این جمع ۷۲ نفره گرایش اصلاح طلبی دارند و چهار درصد نیز اعتدالگرا هستند.

س: به نظر حجم کار اجرایی در مشهد با جمعیتی بیش از چهار میلیون نفر بالاست، لطفا بیشتر توضیح دهید؟

ناصری به فرایند سنگین اجرای انتخابات در حوزه انتخابیه مشهد و کلات به خصوص شهرستان مشهد اشاره و بیان کرد: مطابق آمار آخرین انتخابات برگزار شده، شمار شعب اخذ رای فقط در شهر مشهد از شعب اخذ رای در ۱۳ استان کشور بیشتر است.

معاون سیاسی فرماندار مشهد، شمار نیروهای اجرایی، نظارتی و انتظامی حاضر در روز رای گیری این حوزه انتخابیه را ۳۷ هزار نفر عنوان و بیان کرد:‌ بیش از نیمی از ثبت نام شدگان و نیز شعب اخذ رای استان مربوط به مشهد است.

افزایش ۱۸ درصدی شعب اخذ رای در مشهد

ناصری، حوزه انتخابیه مشهد و کلات را شامل شهرستان مرزی کلات و بخش مرکزی مشهد مشتمل بر مناطق روستایی و کلانشهر مشهد دانست و افزود: شمار شعب اخذ رای در بخش مرکزی مشهد شامل ۲۰۲ شعبه رای گیری روستایی و هزار و ۵۸۲ شعبه رای گیری شهری در مشهد است که با ۵۰ شعبه اخذ رای شهرستان کلات، مجموع شعب اخذ رای این حوزه انتخابیه به هزار و ۸۳۴ شعبه می رسد.

وی شاخصه اجرایی این دوره انتخابات در مشهد را رشد ۱۸ درصدی شعب اخذ رای عنوان کرد و گفت: در این دوره از انتخابات ۲۶۷ شعبه اخذ رای بیشتر از دوره یازدهم در مشهد برپا می شود، حال آنکه باید توجه داشت مجموع افرایش شعب اخذ رای در استان ۱۵ درصد است.

معاون سیاسی فرماندار مشهد افزود: با همراهی اعضای هیأت اجرایی و با بررسی سوابق حوزه های اخذ رأی در ادوار گذشته، نقاط مغفول و نامناسب و نیز شعبی که مردم برای رای دادن در آن اذیت می‌شدند، شناسایی شد.

س: به صورت مصداقی بفرمایید مکان های مغفول یعنی چه؟

ناصری پاسخ داد: به عنوان نمونه قبلا در حرم مطهر رضوی، که از نقاط کانونی جمعیت است، شاهد صف های طویلی مقابل صندوق های رای بودیم لذا ۱۳ شعبه اخذ رای قبلی این محدوده را در این دوره به ۲۸ شعبه افزایش دادیم.

وی اضافه کرد: برخی شعبه های شهری را نیز، که در ادوار گذشته با شلوغی و ازدحام جمعیت رای دهندگان مواجه می شدند، به ۲ شعبه رساندیم و اصولا همه شعبی که بیش از هزار رای اخذ می کردند را به سه شعبه ارتقا دادیم.

معاون سیاسی فرماندار مشهد به فعالیت ۱۲۶ شعبه سیار اخذ رای در این کلانشهر اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه امسال امکان رای گیری با سایر مدارک شناسایی نیز فراهم شده است برای نخستین بار در کلونی های جمعیتی مانند بهشت رضا(ع) و فروشگاه های بزرگ، شعب رای گیری پیش بینی کرده ایم که این اقدام برای نخستین بار در مشهد انجام می شود.

ناصری، به فعالیت ۱۳ کمیته در ستاد انتخابات شهرستان مشهد اشاره و بیان کرد: برای نخستین بار ۲ کمیته جدید با عنوان "کمیته نخبگان" و "مشارکت" را با هدف افزایش شور انتخاباتی در این ستاد راه اندازی و فعال کردیم.

وی گفت: برای تعیین نماینده فرماندار در همه هزار و ۷۸۴ شعبه اخذ رای، فرماندار مشهد شخصا از این افراد در قالب گروه های ۲۰ نفره مصاحبه گرفته و آنها را تعیین کرده است.

س: به نظر لازم است دبیر ستاد انتخابات در بعد کلان تر و استانی به اقدامات پیش از فرایند اجرایی انتخابات اشاره ای داشته باشد؟

دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات خراسان رضوی در این میزگرد گفت: قبل از آغاز روند اجرایی انتخابات، عوامل اجرایی و نظارتی استان در یک همکاری مشترک با بررسی انتخابات ادوار گذشته، ۷۳ آسیب عمده انتخاباتی را شناسایی کردند که عمده آن مربوط به ضعف مقوله آموزش بوده است.

امیر فریدنیا افزود: در راستای کمبودهای آموزشی تاکنون ۹ دوره آموزشی برای فرمانداران، معاونان سیاسی فرمانداران، بخشداران و عوامل ستادی برگزار شده است.

قبل از آغاز روند اجرایی انتخابات عوامل اجرایی و نظارتی استان در یک همکاری مشترک با بررسی انتخابات در ادوار گذشته، ۷۳ آسیب عمده انتخاباتی را شناسایی کرده که عمده آن مربوط به مقوله آموزش بوده است

وی گفت: روند آموزش ها که به صورت کاربردی و شبیه سازی فرایند انتخابات بوده است تا پایان بهمن ماه ادامه دارد و فرایند آموزش عوامل انتظامی نیز، به عنوان یک اقدام مهم و کم سابقه، از ابتدای اسفندماه آغاز می شود.

مشارکت چشمگیر بانوان خراسانی در انتخابات مجلس

س: در روند ثبت نام ها چه نکته ای بیشتر چشمگیر بود؟

سخنگوی ستاد انتخابات خراسان رضوی گفت:‌ در این دوره هزار و ۷۴۴ داوطلب برای نامزدی مجلس شورای اسلامی ثبت نام قطعی کردند که ۲۰۶ نفر، معادل ۱۴ درصد، از آنان بانوان هستند که مقایسه این آمار با ثبت نام ۱۰۸ بانو در انتخابات مجلس دهم و ۱۳۰ نفر در کارزار مجلس یازدهم، نشان از شور و شوق بانوان خراسانی برای مشارکت در این دوره از انتخابات دارد.

فریدنیا، شفافیت مالی نامزدهای انتخابات را از دیگر شاخصه های دوزادهمین دوره انتخابات مجلس دانست و گفت: هیات استانی بررسی تبلیغات نیز موضوع جدیدی است که در قانون جدید انتخابات به آن پرداخته شده و در خراسان رضوی در نخستین اقدام تمام اماکنی که دستگاه های دولتی می‌توانند برای تبلیغات انتخاباتی در اختیار داوطلبان قرار دهند پالایش و ظرفیت سنجی شده است که در زمان معین در اختیار نامزدها قرار خواهد گرفت.

بیشترین شعب اخذ رای در تاریخ انتخابات خراسان رضوی فراهم شد

س: اطلاعات افزایش شعب اخذ رای را ایرنا پیش از این کم و بیش در خبرها کار کرده است، لطفا از اقدامات انجام شده برای رفع مشکلات رای گیری در شهرهای بزرگ بفرمایید؟

سخنگوی ستاد انتخابات خراسان رضوی به افزایش شمار شعب رای گیری با هدف تکریم مردم و تسهیل در امر رای دهی آنان اشاره کرد که نسبت به ادوار گذشته مورد توجه قرار گرفته است.

فریدنیا، شعب اخذ رای پیش بینی شده برای این دوره از انتخابات استان را چهار هزار و ۵۴۵ مورد عنوان کرد و گفت: شمار شعب رای گیری استان در دوره دوازدهم نسبت به انتخابات گذشته ۱۵ درصد افزایش یافته است که این تعداد در تاریخ برگزاری انتخابات در این خطه بی سابقه بوده و یک رکورد محسوب می شود.

وی شمار عوامل اجرایی، نظارتی، انتظامی و نیروهای ستادی درگیر کار در روز ۱۱ اسفند را نیز حدود ۱۰۰ هزار نفر عنوان کرد و گفت: با توجه به درخواست برخی فرمانداران، ممکن است در تعدادی از حوزه های انتخابیه یک یا ۲ حوزه اخذ رای افزوده شود که در نتیجه شمار شعب اخذ رای استان از عدد بی سابقه چهار هزار و ۵۴۵ شعبه نیز فراتر خواهد رفت.

استماع نظرات ۷۰۰ داوطلب نمایندگی مجلس

س: موجب سپاس است که دبیر هیات نظارت در خصوص پاسخگویی به معترضان توضیحاتی بدهند، بسیاری شیوه پاسخگویی در این دوره را متفاوت اعلام کرده اند؟

دبیر هیات نظارت بر انتخابات خراسان رضوی در پاسخ گفت: یکی از شاخصه های بی نظیر بررسی صلاحیت نامزدها در این دوره از انتخابات، شنیدن سخنان و دفاعیات نامزدهای انتخابات پیش از اعلام نتایج بررسی صلاحیت ها توسط هیات نظارت بود.

محمود رزاقی افزود: این جلسات برای بررسی بیشتر پرونده ها و اشخاصی بود که یا در مرحله اجرایی رد صلاحیت شده بودند و یا هنگام بررسی در مرحله نظارت استانی، متوجه ابهاماتی در پرونده آنها شده بودیم و پیش از اعلان نظر در موعد قانونی، از آنها خواستیم برای رفع ابهامات به هیات نظارت استان بیایند.

وی این اقدام و برگزاری جلسات استماع را در تاریخ انتخابات بی سابقه دانست و گفت: در مجموع برای بررسی پرونده و استماع توضیحات حدود ۷۰۰ داوطلبی که تایید صلاحیت نشده و یا برای توضیح آمده بودند، ۸۰۲ ساعت در هیات نظارت استان وقت صرف شد، یعنی برای هر داوطلب که شرایط تایید نداشت بیش از۷۰ دقیقه جلسه گفتگو و استماع ترتیب داده شد.

س: شیوه بدیعی که درباره آن توضیح دادید تاثیری در رضایت داوطلبان داشته است؟

دبیر هیات نظارت بر انتخابات خراسان رضوی اظهار کرد: برخی از داوطلبان به خصوص آنهایی که برای نخستین بار به موضوع انتخابات ورود کرده بودند در گفت وگو با عوامل نظارت استان صراحتا اعلام کردند که نمی توانند این موضوع را به راحتی باور کنند که در هیات نظارت و شورای نگهبان به روی آنها گشوده و سخنان آنها به این راحتی شنیده شده است.

رزاقی ادامه داد: در جریان روند استماع، پرونده های متعددی بررسی و به تهران ارسال شد و واقعیت این است که برای مطالعه همه پرونده ها وقت کافی نبود چرا که اصولا برخی نه به خاطر انتخابات، بلکه به دلایل دیگری از جمله کسب تایید صلاحیت برای هموار شدن موقعیت و ارتقای شغلی خود وارد فرایند ثبت نام شده بودند که همین موارد زمانبر، هزینه زیادی را برای بررسی صلاحیت ها ایجاد نمود.

وی گفت: اگر در هفته گذشته و جاری شاهد تایید صلاحیت برخی افراد هستیم به این دلیل است که به مرور زمان گزارش جلسات استماع آنها مطالعه و بررسی شده و اکنون رای به تایید صلاحیت آنها داده شده است.

دبیر هیات نظارت بر انتخابات خراسان رضوی خاطرنشان کرد: از میان افرادی که در جلسات استماع حضور داشتند، فارغ از نتیجه رد یا تایید صلاحیت، در خصوص نحوه برخورد و تکریم داوطلبان، روز، زمان و وقت اختصاص یافته به جلسات استماع و شیوه برخورد در هیات نظارت استان نظرسنجی شد که ۹۰ درصد پرسش شوندگان از این جلسات ابراز رضایت کرده بودند.

شکستن رکورد خراسان رضوی در تایید صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس

س: عملکرد هیات نظارت در نهایت با میزان تایید صلاحیت ها سنجیده می شود، اوضاع استان در این بخش چگونه است؟

رزاقی گفت: در بازه زمانی ۲۸ آبان تا ۱۴ دیماه، بیش از ۳۵ جلسه توسط هیات نظارت استان برای بررسی صلاحیت هزار و ۷۴۴ داوطلب ثبت نام قطعی شده برگزار شد که در مرحله نخست تایید صلاحیتها، هیات نظارت استان ۷۸۰ نامزد را برای حضور به کارزار انتخابات و تلاش برای کسب ۱۸ کرسی نمایندگی مجلس در خراسان رضوی تایید صلاحیت کرد.

وی افزود: هفته گذشته ۶۴ نامزد، روز شنبه ۳۸ نامزد و سه شنبه ۱۰ بهمن ماه نیز ۷۴ نامزد دیگر استان تایید صلاحیت شدند و در نهایت فهرست نامزدهای راه یافته به کارزار انتخابات مجلس در این استان به ۹۵۶ نامزد افزایش یافت.

رزاقی گفت: البته بررسی صلاحیت ۲۹ داوطلب شامل نمایندگان خراسان رضوی در مجلس کنونی و ادوار قبلی مجلس در تهران صورت گرفته است.

فعلا ۵۳ نامزد برای هر کرسی مجلس در استان رقابت دارند

س: روند تایید صلاحیت ها تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟

دبیر هیات نظارت بر انتخابات خراسان رضوی اظهار کرد: با توجه به آمار ذکر شده و وجود ۱۸ کرسی مجلس شورای اسلامی برای ۱۲ حوزه انتخابیه خراسان رضوی، هم اکنون به طور میانگین ۵۳ نامزد برای کسب هر کرسی نمایندگی مجلس در این استان رقابت خواهند کرد که از لحاظ تعدد، عدد بی سابقه ای در تاریخ انتخابات مجلس شورای اسلامی است.

وی با اشاره به موعد قانونی ۱۹ بهمن ماه برای اعلام قطعی شمار تایید صلاحیت شدگان، گفت: به احتمال زیاد افراد تایید صلاحیت شده استان تا آن زمان به بیش از ۹۵۶ نفر برسد.

رزاقی خاطرنشان کرد: در انتخابات مجلس یازدهم ۶۷۹ داوطلب در استان تایید صلاحیت شده بودند که این رقم در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس به ۹۵۶ نفر رسیده است و جالب است بدانید این رقم نه تنها از تایید صلاحیت شدگان ادوار قبلی انتخابات بیشتر است بلکه حتی همین عدد از مجموع داوطلبان ثبت نام شده در برخی ادوار نیز پیشی گرفته است!

برچسب‌ها