کاشان _ ایرنا _ مدیر شبکه بهداشت و درمان اردستان گفت:۹۱ درصد از جمعیت هدف در طرح پویش ملی سلامت اردستان معادل ۳۰ هزار و ۸۸۷ نفر در پویش یادشده شرکت کردند.

حسن ذبیحی روزچهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: از مجموع ۳۳ هزار و ۹۳۱ نفر جمعیت هدف بالای ۱۸ سال در شهرستان اردستان ، تعداد ۳۰ هزار و ۸۸۷ نفر غربالگری شدند.

وی تصریح کرد: پوشش این طرح در روستاها ۹۹ درصد یعنی از هشت هزارو ۸۸۸ نفر جمعیت، ۸هزار و ۷۸۲ نفر جمعیت بالای ۱۸ سال روستایی و در سطح شهرها ۸۸/۲۷ درصد یعنی از ۲۵هزار و ۴۳ نفر، ۲۲هزار و ۱۰۵ نفر جمعیت بالای ۱۸ سال در این پویش شرکت کردند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان اردستان بیان کرد: با اجرای این پویش ۱۸۲ مورد جدید مشکوک به دیابت، ۹۹۶ مورد جدید مشکوک به فشارخون بالا شناسایی شدند، همچنین هفت هزار و ۵۶۶ نفر مبتلا به پیش فشارخون بالا بوده اند.

ذبیحی تاکید کرد:بیماری پر فشاری خون و دیابت به عنوان ۲ بیماری بسیار مهم غیر واگیر نقش بسیار زیادی در بروز مرگ و میرها در دنیا و ایران دارند و این بیماری ها با مصرف دارو قابل کنترل هستند، اما هیچ وقت به طور کامل درمان نمی‌شوند.

وی اضافه کرد:پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر در ارتقاء سطح سلامت شهروندان و پیشگیری از مرگ های زودرس ناشی از بیماری‌های غیرواگیر به ویژه بیماری های قلبی عروقی و دیابت از اهمیت زیادی برخوردار است.

مدیر شبکه بهداشت ودرمان اردستان گفت:اهداف اجرای پویش ملی سلامت افزایش نسبی شناسایی، افزایش مراقبت و درمان در بیماران مبتلا به دیابت و پرفشاری خون وبالا بردن سطح آگاهی جامعه نسبت به عوامل خطر، پیامدها و اهمیت تشخیص زودرس و کنترل دیابت و پرفشاری خون است.

ذبیحی افزود: پویش ملی سلامت از ۲۰ آبان ۱۴۰۱ در کشور کلید خورد و قرار شد بر اساس این طرح، افراد بالای ۱۸ سال در یک بازه زمانی، از نظر ابتلا به دیابت و فشارخون بالا بررسی و شناسایی شوند.

وی تصریح کرد: این طرح نخست قرار بودتا ۱۵ دی ماه ۱۴۰۲ به پایان برسد ولی وزارت بهداشت ودرمان و آموزش پزشکی نسبت به تمدید آن تا ۳۰ دی ماه اقدام کرد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان اردستان درپایان اضافه کرد: نتایج بدست آمده از اجرای پویش ملی سلامت در کشورنشان داد، بیش از ۴۵ میلیون و ۳۴۸ هزار نفر در زمینه بیماری‌های پرفشاری خون و دیابت غربالگری شدند که از این تعداد ۸۴۲ هزار و ۳۷۷ نفر با احتمال ابتلاء به پرفشاری خون و ۴۶۷ هزار و ۲۸ نفر با احتمال دیابت شناسایی شدند.

شهرستان اردستان با بیش از ۴۳هزار نفر جمعیت در ۱۱۸کیلومتری شمال اصفهان واقع شده است.