سمنان - ایرنا - میزگرد اهمیت و نقش مشارکت مردم در انتخابات با حضور فعالان سیاسی استان روز چهارشنبه در خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) سمنان برگزار شد و حاضران در موضوع‌های مختلف به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شرکت در انتخابات حق مردم و پایبندی به نظامی که با اتحاد قشرهای مختلف شکل‌گرفته، از وظایف هر فرد محسوب می‌شود و در واقع، مشارکت سیاسی به این معناست که مردم فعالانه در امر سیاست‌گذاری‌های آتی کشور مشارکت داشته باشند و نسبت به آن احساس مسوولیت کنند.

حضور مردم پای صندوق‌های رای یکی از نمادهای مهم مشارکت است و این حضور می‌تواند در حوزه معنویت، اقتصاد، فرهنگ و تقویت روابط بین‌المللی موجب موفقیت نظام و کشور شود. پس ضرورت دارد جریان‌های سیاسی معتقد به نظام، پیرو منویات رهبر معظم انقلاب حول چهار محور امنیت، سلامت، رقابت و مشارکت، دغدغه‌مند باشند؛ موضوعی که فعالان و صاحبنظران حاضر در میزگرد جمهوری اسلامی (ایرنا) استان سمنان از ۲ جریان اصول‌گرا و اصلاح‌طلب بر این موضوع صحه گذاشتند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز استان سمنان با درک شرایط حساس موجود و لزوم اثرگذاری در مشارکت حداکثری مردم در پای صندوق های رای، میزگرد انتخاباتی را با حضور علیرضا عموزاده و همت هادیان از فعالان جریان اصولگرا و منصور فرزامی‌راد و مهدی صفا از فعالان جریان اصلاح‌طلب برگزار کرد.

حاضران در این نشست مطالبی مبنی بر لزوم تمرکز مجلس شورای اسلامی بر ۲ وظیفه خطیرش در حوزه قانونگذاری و نظارت، وجود سلایق مختلف در صحنه رقابت ها، چرایی قانونگذاری در نهادهایی به جز مجلس شورای اسلامی، اثرگذاربودن برنامه‌های دولتها و نمایندگان مجلس بر رغبت مردم برای مشارکت انتخاباتی، نگاهی بر روند صعود و نزول میزان مشارکت در تاریخ انتخابات‌های کشور، تاثیر حضور طیف‌های مختلف سیاسی در مشارکت، و نقش مردم برای ایجاد مجلسی تحول‌آفرین، مطرح کردند.

میزان نقدپذیری افراد، طیف های سیاسی، دولت ها و نمایندگان، لزوم چرخش نخبگان در صحنه سیاسی، مقایسه دموکراسی موجود در ایران با کشورهای منطقه، تاثیر وضعیت اقتصادی جامعه در مشارکت، و ضرورت توجه به معیشت مردم از سوی دولت و مجلس شورای اسلامی، از دیگر مباحث حاضران در میزگرد ایرنا استان سمنان بود.

مشروح این میزگرد طی روزهای آتی در تارنمای خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) استان سمنان منتشر می‌شود.

دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات خبرگان رهبری روز جمعه ۱۱ اسفند ماه برگزار می‌شود.

۴۶۱ نفر برای انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان سمنان پیش‌ثبت‌نام کردند که ثبت نام ۲۵۲ نفر نهایی شد و اکنون شمار داوطلبان تایید صلاحیت شده به ۱۲۳ نفر رسیده است.

۶۷۹ شعبه اخذ رای در استان پیش‌بینی شده است که از این تعداد ۴۷۶ شعبه شهری و ۲۰۳ روستایی و ۱۴۲ تعداد شعبه سیار و ۵۳۷ شعبه ثابت محسوب می شود.

۸۰ درصد ثبت نام‌کنندگان انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در استان سمنان تایید صلاحیت شدند و اعلام نهایی داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی در انتظار اعلام نهایی شورای نگهبان است.

مرحله نام‌نویسی از داوطلبان انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری برای حوزه انتخابیه این استان با ثبت نام پنج نفر از روحانیانِ متقاضی پایان یافت که در این میان برخی از داوطلبان ادامه رقابت انصراف دادند یا رد صلاحیت شدند و در نهایت یک نفر به عنوان داوطلب در انتخابات مجلس خبرگان رهبری از استان سمنان تایید صلاحیت شد.