مهاباد - ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی با اشاره به نقش حیاتی تالاب‌ها گفت: ارزش اکوسیستم‌های تالابی ۱۰ برابر مناطق جنگلی و ۲۰۰ برابر اکوسیستم های کشاورزی است.

به گزارش ایرنا، سعید شهند روز پنجشنبه درآیین روز جهانی تالاب‌ها در پناهگاه حیات وحش و تالاب بین المللی «کانی‌برازان» مهاباد اظهار کرد: تالاب ها نقش مهمی در زمینه تغییرات آب و هوایی، حفظ حیات وحش و تغییرات اقلیمی ایفا می کنند و مراقبت و نگهداری از آنها تنها بر عهده محیط زیست نیست.

وی اضافه کرد: تمام ارگان ها و اقشار مختلف مردم باید خود را در زمینه حفظ و احیای تالاب ها مسوول بدانند و هر آنچه در توان دارند برای حفظ و حراست از تالاب ها دریغ نکنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه این استان یکی از استان های غنی در زمینه تالاب است گفت: آذربایجان‌غربی دارای ۴۰ تالاب است که از این تعداد، ۱۳ تالاب دائمی و ۲۷ تالاب فصلی بوده و از این تعداد ۶ تالاب از مجموعه تالاب های استان عضو کنوانسیون بین‌المللی سایت رامسر هستند.

وی افزود: محیط زیست بهره مندی خردمندانه و پایدار از تالاب‌ها را به ویژه در حوزه گردشگری، در کنار حفاظت از آنها دنبال می‌کند و در این زمینه آماده همکاری با دستگاه های متولی و جوامع محلی است.

سرشماری پرندگان در آذربایجان‌غربی

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی گفت: سرشماری نیمه زمستانی پرندگان در تالاب‌ها و زیستگاه‌های اصلی و فرعی آنها، هرساله همزمان با برنامه جهانی و کشوری سرشماری زمستانه پرندگان آبزی و کنار آبزی این اقدام در استان انجام می شود.

شهند افزود: این طرح در زیستگاههای شمال و جنوب استان با همکاری ۲۰ اکیپ اعم از کارشناسان و محیط بانان و نیز تشکلهای زیست محیطی در حال انجام است و بررسی های اولیه نشان می دهد که امسال شمار پرندگان مهاجر در تالاب های استان افزایش چشمگیری داشته است.

وی بیان کرد: بررسی آخرین وضعیت پرندگان و زیستگاه‌های آنها و همچنین سنجش تاثیرگذاری اقدامات اداره حفاظت محیط زیست در خصوص یگان حفاظت، زهکشی و احیای تالابی‌ها در این منطقه در خصوص افزایش و تنوع گونه‌ها از اهداف برگزاری سرشماری است.

آذربایجان‌غربی پنجمین استان کشور به لحاظ بارش های سالانه است

مدیرکل هواشناسی آذربایجان غربی گفت: بارش‌های مناسب زمستانی باعث شد که امسال جایگاه آذربایجان‌غربی از لحاظ بارش ها از رده های پایینی به جایگاه پنجم ارتقا پیدا کند.

اسماعیل سیمایی افزود: بارش های امسال در حوزه های ابریز زاب و ارس بیشتر از میانگین بلند مدت اما در حوزه دریاچه ارومیه کمتر از نرمال بوده است که عوامل مختلفی از جمله تغییرات اقلیمی باعث این امر شده است.

وی اضافه کرد: طبق بررسی های انجام شده میانگین دمای هوا نیز در این منطقه به طور نرمال ۲.۶ درجه سانتگراد افزایش یافته است.

اختصاص حق‌آبه تالاب ها یکی از اولویت‌ها است

فرماندار ویژه مهاباد گفت: تامین حق آبه تالاب های مهاباد یکی از اولویت های این شهرستان است و بعداز تامین آب شرب از جایگاه دوم برخوردار است.

حسن عباسی افزود: در سال آبی گذشته با وجود مشکل تامین آب بخش کشاورزی شهرستان، حق آبه تالاب های بین المللی «کانی‌برازان» و «قوپی باباعلی» از دریاچه سد مهاباد رهاسازی شد.

وی با اشاره به چهلو پنجمین سالگرد پیروی انقلاب اسلامی نیز اضافه کرد: هم اکون به برکت نظام جمهوری اسلامی پیشرفت های بسیار خوبی در زمینه های مختلف اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در منطقه ایجاد شده است.

وی گفت: توسعه بخش های کشاورزی، سنعتی و گردشگر در منطقه ما مرهون رشادت‌ها و جانفشانی های شهدای انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است و ما باید قدردان نعمت های نظام باشیم.

مهاباد دارای ۲ تالاب بین المللی است

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: این شهرستان دارای ۲ تالاب بین المللی «کانی‌برازان» و «قوپی باباعلی» و تالاب‌های فصلی دیگری از جمله «گروس»، «داشخانه» و «قره قشلاق» است.

فاروق سلیمانی افزود: پناهگاه حیات وحش و تالاب بین المللی کانی برازان مهاباد با وسعتی افزون بر یک هزار و ۵۰ هکتار یکی از مهمترین تالاب‌های اقماری جنوب دریاچه ارومیه و با ارزش ترین زیستگاه‌های انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر و بومی در شمال غرب کشور به شمار می‌رود.

وی اضافه کرد: این تالاب که به دلیل موقعیت ویژه و شرایط زیستی منحصر بفرد خود در سال ۱۳۸۵ به عنوان منطقه شکار ممنوع معرفی شد، به نخستین پناهگاه حیات وحش آذربایجان غربی تبدیل و به این ترتیب به عنوان یکی از مناطق چهارگانه کشور با جایگاه قانونی معرفی شده است.

وی اظهار کرد: تالاب گروس مهاباد نیز با بیش چهار هزار هکتار مساحت یکی از تالاب های بزرگ آذربایجان غربی است که بین تالاب کانی برازان و پارک ملی دریاچه ارومیه قرار دارد و اکنون خشک است.

در پایان این مراسم از محیطبانان و آتش نشانانی که در زمینه حفاظت از تالاب های آذربایجان غربی تلاش کرده بودند، با اهدای لوح قدردانی شد.

به گزارش ایرنا کنوانسیون تالاب ها با هدف حفظ تالاب های جهان در ۱۳ بهمن سال ۱۳۴۹ با حضور ۱۸کشور جهان به میزبانی رامسر تاسیس شد و به همین خاطر به کنوانسیون رامسر نامیده می شود و با توجه به اهمیت تالاب ها ۱۷۱ کشور جهان به این معاهده بین المللی پیوستند.

این کنوانسیون با انگیزه مشارکت بین المللی و همکاری همه جانبه در مطالعه، بررسی، حفاظت و بهره‌وری عقلایی از تالابهای مهم و بخصوص تالابهایی که اهمیت حیاتی برای پرندگان آبزی و کنار آبزی (بومی و مهاجر) دارند، منعقد شده و در طول فعالیت خود توانسته تحقیقات و مطالعات را از پرندگان به کلیه گیاهان و جانوران تالابی گسترش دهد.