تهران- ایرنا- دروغ‌های زیبا ساخته مرتضی آتش‌زمزم محصول مشترک ایران و بنگلادش است که داستان زندگی سخت یک زوج بنگلادشی را نشان می‌دهد که در اوج فقر برای درمان شنوایی دختری از همسایگان خود تلاشی سخت را در پیش گرفته‌اند.

«دروغ‌های زیبا»فیلمی خطی و داستانی قابل پیش‌بینی دارد که از همان یک سوم ابتدایی فیلم چندان نباید منتظر اتفاق غیرقابل پیش‌بینی در فیلم بود، همه چیز همان طور پیش می‌رود که انگار قرار است تمام قواعد یک سوژه کلیشه مو به مو بدون کوچکترین ساختارشکنی و خلاقیتی تکرار شود.

قصه‌ای پر تکرار از فقر که این بار با رنگ و بویی دیگر در کشور بنگلادش رخ می‌دهد؛ شخصیت‌های تک بعدی ،سفید و سیاه و بدون هیچ لایه خاکستری از دیگر ضعف‌های جدی فیلمنامه «دروغ های زیبا» است.

نویسنده حتی در خلق بدمن (Bad Man) اصلی فیلم خود نیز کوچکترین تلاشی نکرده است تا حداقل روایتی اندک متفاوتتر و خلاقانه تر را به نمایش بگذارد و طبق معمول دم دستی‌ترین پیشنهاد رایج را به مخاطب خود ارائه می‌دهد و آن چیزی نیست جز صاحب کاری بدسگال که نگاهی بی اخلاق و جنسی به کارگر کارگاه خیاطی خود دارد و برای تصاحب کردن آن حتما باید به آن یک پیشنهاد بی‌شرمانه هم ارائه دهد و گرنه درام داستان به خوبی از آب در نمی‌آید.

فیلم‌ساز اگرچه تلاش کرده است تا شخصیت اصلی فیلم خود یعنی فرشته را به یک انسان فرشته صفت نزدیک کند اما این حجم از یکدستی در خلق لایه‌های زیرین یک شخصیت در ذوق می زند و شاید بهتر بود که فراموش نکنیم همگی انسان‌ها در کنار صفت‌های بزرگ انسانی خود ضعف‌هایی را هم دارند که لازمه پرداخت شخصیتی یک نقش است.

در کنار ضعف‌های جدی که به فیلم‌نامه «دروغ های زیبا» وارد است،اما دوربین فیلم ساز توانسته است چندین گام به جلوتر از فیلمنامه عمل کند و با ثبت پلان‌هایی قابل قبول در خلق فضای شهری در کشور بنگلادش موفق عمل کند.

بازی بازیگر نقش فرشته نسبتا خوب از آب در آمده است و بازیگر بنگلادشی آن توانسته است فراتر از شخصیت روی کاغذ، عمل کرده و با طنازی هایی، نقش را برای مخاطب ملموس‌تر کند . پایان بندی فیلم و شنیدن صدای مادر برای اولین بار توسط کودک ناشنوا از لحظات شیرین اثر است.

رنگ در نگاه دوربین فیلم‌ساز از نکات قابل تامل فیلم است که چهره فقر را تا اندازه ای تلطیف کرده و از تلخی آن کاسته است، در پایان باید گفت «دروغ های زیبا» اثری نبود که بتواند تنور چهل و دومین جشنواره فیلم فجر را برای نخستین روز داغ کند .

به گزارش ایرنا، اکران فیلم‌های سینمایی جشنواره فیلم فجر از ساعت ۱۳ روز پنجشنبه - ۱۲ بهمن - آغاز شد؛ نخستین فیلم دروغ‌های زیبا به کارگردانی مرتضی آتش‌زمزم با حضور عوامل فیلم و اهالی رسانه روی پرده نقره‌ای خانه جشنواره (برج میلاد تهران ) رفت؛ این فیلم یک ملودرام اجتماعی و محصول مشترک ایران و بنگلادش است.

چهل‌ودومین جشنواره بین المللی فیلم فجر شامگاه چهارشنبه -۱۱ بهمن- رسما افتتاح و از روز پنجشنبه اکران فیلم‌ها در خانه جشنواره (برج میلاد تهران) و سینماهای مردمی آغاز شد؛ ۲۲ فیلم در بخش سودای سیمرغ، ۱۲ فیلم در بخش نگاه نو و ۴ فیلم در بخش انیمیشن با یکدیگر رقابت می‌کنند و در نهایت برگزیدگان بخش‌های مختلف در مراسم اختتامیه -۲۲ بهمن- معرفی خواهند شد.