تهران- ایرنا- بازیگر سینما و تلویزیون با بیان اینکه جشنواره فجر نیازمند یک پیش‌درآمد است، گفت: ما در جشنواره فجر به نوعی استعدادیابی می‌کنیم که این کار را باید در جای دیگری انجام دهیم.

امیریل ارجمند که در چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر با آهنگسازی فیلم سینمایی شکار حلزون نخستین ساخته محسن جسور حضور دارد، در گفت وگو با خبرنگار سینمایی ایرنا، با اشاره به تشابه تقریبی جشنواره امسال با دوره های گذشته اظهار داشت: جشنواره فجر نیازمند یک پیش‌درآمد برای برگزاری است تا بتوانیم همه سیاست‌ها اعم از استعدادیابی را پیش ببریم و در کنار اتفاق های جالب، افراد تازه‌کار و افراد حرفه ای در کنار هم بتوانند با آرامش بهتری رقابت کنند و جشنواره جذاب‌تر باشد. فکر می‌کنم با این طرز تفکر جدید، یک پیش درآمد برای جشنواره فجر کم داریم.

تا کارها را نبینیم نمی‌توانیم زود قضاوت کنیم

وی درباره حضور آثاری از جواد عزتی و سروش صحت در این دوره از جشنواره در مقام کارگردان گفت: تا کارها را نبینیم نمی توانیم قضاوت کنیم مثل زمانی با یک اتفاق مواجه می شویم. همان گونه که در جام ملت های آسیا عراق با یک اتفاق حذف می شود و اردن بالا می آید، اتفاق هایی در فیلم ها می افتد که جایگاه آن را تغییر می دهد و این جزو جذابیت های جشنواره است.

از صفرسالگی در این وادی هستم

ارجمند درباره حضور کارگردان‌ها در عرصه بازیگری یا بازیگرانی که وارد عرصه کارگردانی می‌شوند و تاثیرات آن در ارتقای سینما اظهار داشت: از آنجایی که از صفرسالگی در این وادی هستم و از زمانی که چشم باز کردم آن را دیده ام، وقتی به دهه های ۵۰ تا ۷۰ برمی گردیم چنین چیزی را نمی بینید. بازیگری را نمی بینید که تصمیم بگیرد کارگردان شود. دلیل آن چه بود و چرا؟ اما اکنون چنین نیست؟

هنر برای این است که عمق بیشتری را به معارف و عرفان شخصی افراد بدهدوی توضیح داد: ممکن است دو اتفاق افتاده باشد و طرح سوال است؛ آیا کارگردان در آن موقع در جایگاه خیلی خاص بوده که بازیگر وقتی مقابل دوربین می رفته خیلی مسلط به کار و حل در کارش بوده و کارگردان را خیلی بزرگ می‌دیده که هرگز در تمام دوران کاری خود فکر نمی کرده که یک روزی کارگردان شود؟ و یا کارگردان‌های ما کوچک شده اند؟

ارجمند ادامه داد: برخی افراد چند بُعدی هستند و می توانند این کار را انجام دهند. چون دغدغه‌مند هستند. یک عده ای یک‌باره فکر می کنند سهل الوصول و یا کار ساده ای است که به چنین سمتی می روند. افراد چند بُعدی طی سال های کاری دارای این خاصیت می شوند، اما وقتی ساده انگارانه حضور پیدا می کنی ناخودآگاه پرستیژ کار را زیر سوال می بری و کار را به سطح نزدیک می کنی، عوض این که به آن عمق دهی. هنر برای این است که عمق بیشتری را به معارف و عرفان شخصی افراد بدهد.

حضور کارگردان‌ها در کارهای دیگر کارگردان‌ها پیام خوب دارد

وی در عین حال گفت: حضور کارگردان ها در کارهای دیگر کارگردان‌ها بر اساس رفاقت بوده و تایید کردن کارهای هم و به داد هم رسیدن و نشان دهنده انسجامی است و یک پیام خوب دارد.

این بازیگر سینما و تلویزیون تاکید کرد: کارگردان باید تاریخ و ادبیات بداند و نبض جامعه و کشور خود را بشناسد. وقتی می خواهی قصه بگویی باید به خیلی از چیزها مسلط باشی. کارگردان کار سخت‌تری در خلوت خود دارد. کارگردان بچه درس خوان‌ترین فرد هر فیلم و شاگرد اول آن است و باید باور کنی یک شاگرد اول در کنار توست.