بجنورد- ایرنا- مدیر عامل شرکت گاز خراسان شمالی گفت: مشترکان گاز این استان در ۲۴ ساعت گذشته ۶ میلیون و ۳۳ هزار مترمکعب گاز مصرف کردند که به نسبت مدت مشابه روز گذشته آن ۱۵۰ هزار متر مکعب بیشتر سوزاندند.

سیدمحمود هاشمی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: با توجه به بارش برف و برودت هوا مشترکان بخش خانگی این استان نسبت به روز پنجشنبه گاز بیشتری مصرف کردند.

وی افزود: امروز شنبه نیز به دلیل برودت هوا اداره ها و سازمان های این استان تعطیل شده است که اینک از حوزه مشترکان خانگی نیز می خواهیم در بحث مصرف تا حد زیادی صرفه جویی داشته باشند.

مدیر عامل شرکت گاز خراسان شمالی تصریح کرد: سازمان ها و اداره ها به دلیل کاهش مصرف گاز تعطیل شده اند اینک از تمامی این سازمان ها می خواهیم که نسبت به خاموش بودن سامانه های گرمایشی مطئمن شوند چرا که نیازمند مدیریت انرژی هستیم و نباید گاز هدر برود.

وی خاطرنشان کرد: اولویت شرکت گاز تامین بخش خانگی است و در فصل سرد که مصرف بخش خانگی افزایش می یابد این شرکت برنامه های محدودیت مصرف گاز برای بخش صنایع و همچنین تعطیلی اداره ها و سازمان ها را دارد.

به گزارش ایرنا، خراسان‌شمالی در انتهای خط لوله گاز خانگیران سرخس واقع شده و همواره در فصول سرد سال با افت فشار گاز مواجه است و تامین سوخت در این فصول به دغدغه اصلی صنایع استان تبدیل شده و مسوولان از اینک در تکاپو و چاره‌اندیشی برای تامین سوخت زمستانه هستند.

این در حالی است که خراسان شمالی در زمستان سال گذشته تنها استانی در شمال شرق کشور بود که بخش خانگی آن با قطعی گاز مواجه نشد چرا که به گفته مدیران مربوط بخش خانگی بحث صرفه جویی را رعایت کرده بود.

مدیر عامل شرکت گاز خراسان شمالی در بخش دیگری از سخنانش از تمامی شهروندان این استان خواست تا دمای رفاه که ۱۸ درجه سانتی گراد است را رعایت کنند و گفت: همچنین از شهروندان می خواهیم درب اتاق های اضافه را ببندند.

وی افزود: این شرکت تلاش می کند با آمادگی کامل، زمستانی آرام را برای مردم در اقصی نقاط استان به ارمغان آورد.

هاشمی به ناترازی گاز اشاره کرد و گفت: اگر تمامی مشترگان خانگی و تجاری یک تا ۲ درجه دمای محیط را کاهش دهند به میزان یک فاز پالایشگاه صرفه جویی خواهند داشت که اگر این مهم عملیاتی شود با محدودیت های گاز برای بخش های مختلف و صنایع مواجه نخواهیم شد.

مدیر عامل شرکت گاز خراسان شمالی افزود: از تمامی مشترکان گاز می خواهیم که در فصل زمستان از شومینه استفاده نکنند چرا که مصرف گاز زیاد و همچنین خطراتی نیز به دنبال دارد.

وی بر پوشیدن لباس گرم در منزل و محل کار تاکید کرد و گفت: همچنین از شهروندان می خواهیم که سامانه های گرمایشی در اتاق های اضافه را خاموش کنند که این امر به صرفه جویی کمک شایانی خواهد کرد و همچنین درب های ورودی را با پتو و پرده های ضخیم بپوشانند تا ذخیره گرمایی در داخل فضا باقی بماند.

به گزارش ایرنا، در حال حاضر ۱۰۰ درصد جمعیت شهری و حدود ۱۰۰ درصد جمعیت روستایی استان تحت پوشش گاز طبیعی قرار دارند.

خراسان شمالی یک میلیون نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد آن در روستاها سکونت دارند.