تهران- ایرنا- دارنده مدال طلای وزن ۱۲۵ کیلوگرم قهرمانی جام جهانی انفرادی سال ۲۰۲۰ از کشور روسیه با تغییر تابعیت برای بحرین به روی تشک خواهد رفت.

به گزارش ایرنا؛ شامیل شریف‌اف، کشتی‌گیر ۲۶ ساله‌ در سال ۲۰۲۰ در مسابقات قهرمانی روسیه با شکست مقابل آلن خوگائف به مدال نقره رسید. اما با غیبت خوگائف، نهایتا شریف‌اف بود که به جام جهانی انفرادی ۲۰۲۰ اعزام شد و به مدال طلا رسید.

شریف‌اف برای کسب سهمیه‌ی المپیک برای روس‌ها به میدان رفت که با ناکامی همراه بود و پس از آن فعالیت او کمرنگ شد؛ اما او می‌خواهد زیر پرچم بحرین به رقابت‌ها بازگردد و احتمالا برای کسب سهمیه المپیک در مسابقات کسب سهمیه در قاره آسیا خواهیم دید.

در حال حاضر تیم ملی کشتی آزاد بحرین نفراتی از جمله علی‌بیک علیبوف در وزن ۶۵ کیلوگرم، ماگومدرسول اسلونف (دارنده برنز آسیا) ۷۴ کیلوگرم، خضیر سیف اسلوئف در وزن ۷۹ کیلوگرم، ماگومد شریپف (برنز آسیا و پنجم جهان) در وزن ۸۶ کیلوگرم، اخمت تاج الدین‌اف (قهرمان جهان و بازی‌های آسیایی) در وزن ۹۷ کیلوگرم و شامیل شریپف را در وزن ۱۲۵ کیلوگرم در جذب کرده است.

آدام باتیراف اولین آزادکاری بود که با نقره جهانی ۲۰۱۸ بوداپست، پای تزارها را در کشور بحرین باز کرد.

البته بحرین‌ها در وزنه‌برداری نیز با خدمت گرفتن لسمن پارادز قهرمان جهان در دسته ۹۶ کیلوگرم از کلمبیا و گورمیناسیان ارمنستانی دارنده مدال نقره المپیک ۲۰۱۶ ریو نیز نیم‌نگاهی به کسب مدال در پاریس دارند.

بحرین تاکنون یک مدال طلای در المپیک کسب کرده که این مدال توسط روث جیت دونده استقامت کنیایی‌الاصل در المپیک ۲۰۱۶ بدست آمده است. همچنین یونیس کروآ دونده مارتن اهل کنیا نیز در المپیک ۲۰۱۶ ریو نیز توانست برای بحرین به مدال نقره رسید.

این موضوع تنها برای بحرین نبوده بلکه کشور قطر نیز در یک دهه گذشته ورزشکارانی با ملیت‌های مختلف در اختیار گرفته و توانسته در عرصه جهانی و المپیک به موفقیت لازم دست یابد. سرشناس‌ترین آنان فارس ابراهیم الباخ مصری است که موفق شد نخستین مدال طلای قطر را در رشته وزنه‌برداری برای این کشور بدست آورد. قطر با استفاده از فوتبالیست‌های دیگر کشورها توانست قهرمان جام ملت‌های آسیا در سال ۲۰۱۹ شود.

رقابت‌های کشتی قهرمانی جهان ۲۰۲۳ در بلگراد صربستان، به عنوان اولین مرحله گزینشی المپیک بود که به ۵ نفر برتر ۶ وزن المپیکی، سهمیه حضور در بازی‌های المپیک پاریس اختصاص داده شد. در این پیکارها تیم ملی کشتی آزاد ایران از سوی رحمان عموزاد، حسن یزدانی و امیرحسین زارع ۳ سهمیه در وزن‌های ۶۵، ۸۶ و ۱۲۵ کیلوگرم گرفتند و نمایندگان کشورمان باید برای سه سهمیه وزن‌های ۵۷، ۷۴ و ۹۷ کیلوگرم باید در رقابت‌های پیش رو شرکت کنند.

به این ترتیب رقابت‌های گزینشی المپیک در قاره آسیا در بیشکک دومین مسابقه کسب سهمیه المپیک است. این پیکارها از ۳۰ فروردین سال آینده به مدت ۳ روز در بیشکک پایتخت قرقیزستان برگزار خواهد شد. آخرین مرحله گزینشی المپیک در سطح جهان نیز از ۱۹ اردیبهشت به مدت ۴ روز در استانبول ترکیه برگزار می‌شود.

مسابقات قهرمانی آسیا هم پیش از انتخابی المپیک در آسیا روزهای ۲۳ تا ۳۰ فروردین در بیشکک قرقیزستان برگزار خواهد شد.