رضامراد صحرایی امروز در گفتوگو با خبرنگار گروه جامعه ایرنا درباره استخدام معلم و نیروی انسانی در آموزش و پرورش اظهار کرد: در برنامه هفتم توسعه چندین تکلیف مرتبط با نیروی انسانی آمده که مهمترین آنها تدوین سند جامع نیروی انسانی آموزش و پرورش است و تمام مسائل مربوط به جذب، نگه داشت،ارتقا و بازنشستگی نیروی انسانی در آموزش و پرورش را به عهده خواهد داشت تا هر معلمی که به هر طریقی از آموزش و پرورش خارج شود، یک معلم را به این چرخه جذب کنیم.
وی افزود: نقطه عطف مربوط به نیروی انسانی در برنامه هفتم مربوط به دانشگاههای فرهنگیان و شهید رجایی است که مطابق این قانون همه جذبهای آموزش و پرورش صرفا از مسیر این ۲ دانشگاه خواهد بود که البته به آنها اجازه داده شده است با همکاری سایر دانشگاههای معتبر کشور بتوانند نیروی انسانی مورد احتیاج را تربیت کنند.
وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: از سال ۱۴۰۵ نیاز ما به نیروی انسانی منطقیتر خواهد شد، در این دولت پر چالشترین شرایط نیروی انسانی را تجربه میکنیم. سال ۱۴۰۲ بیش از ۵۰ هزار مجوز استخدام جدید داشتیم که تا حد قابل قبولی محقق شد و برای سال ۱۴۰۳ نیز بیش از ۷۲ هزار مجوز استخدامی داریم و اینها علاوه بر فارغالتحصیلان دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی استکه قریب به ۲۰ هزار نفر خواهند بود.
آزمونهای استخدامی سال ۱۴۰۳ در سه زمان برنامه ریزی شده است
صحرایی با بیان اینکه آزمونهای سال ۱۴۰۳ در سه زمان برنامه ریزی شده است، افزود: آزمون نخست برای جذب مربی پرورشی و مربی تربیت بدنی است که پس از یک دهه وقفه در حال برنامه ریزی برای اجرا در ۱۷ اسفند است. آزمون ابتدایی نیز برای جذب بیش از ۲۸ هزار آموزگار در ۱۸ اسفند و آزمون دبیری و هنرآموزی نیز در ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار میشود.
وی ادامه داد: امسال همه تلاش ما این است که نتایج آزمونها در فاصله قابل قبولی از آغاز سال تحصیلی اعلام شود تا فرصت برگزاری یک دوره آموزشی فشرده برای پذیرفته شدگان هم فراهم آید.
به گزارش ایرنا، کمبود معلم در مدارس یکی از دغدغههای جدی نظام تعلیم و تربیت در چند سال گذشته بوده است، این موضوع که هر سال با بهرهمندی از ظرفیت نیروهای خرید خدمات و حقالتدریس در اول مهر تا حدودی حل میشد امسال با توجه به قانون منع بکارگیری نیروهای حقالتدریس و تاخیر در زمان اعلام نتایج آزمون استخدامی به صورت چشمگیری مورد توجه قرار گرفت.
وزیر آموزش و پرورش درباره علت کمبود معلم در مهر امسال توضیح داده بود: ریشه این کمبود به سه بحث برمیگردد که نخستین آن دانشگاه فرهنگیان است.
وی افزود: این دانشگاه با هدف اینکه به اندازه خروجی آموزش و پرورش از این دانشگاه ورودی دریافت کنیم و نیاز معلم آموزش و پرورش را رفع کند، تاسیس شد، اما کسانی که اکنون ما را نقد میکنند، ظرفیت پذیرش ورودی این دانشگاه را به زیر چهار هزار نفر کاهش دادند.
صحرایی ادامهداد: این کمتوجهی به دانشگاه فرهنگیان تا زمانی که رهبر معظم انقلاب به این دانشگاه آمدند و دانشگاه را نجات دادند، یک ناترازی ایجاد کرد که اکنون ۷۹ هزار معلم کم است، اما اگر همان سالیانه ۲۵ تا ۳۵ هزار دانشجو معلم میگرفتیم، اکنون ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار معلم از دانشگاه فرهنگیان داشتیم.
وزیر آموزش و پرورش اضافهکرد: نکته دوم هماهنگ شدن جذب و بازنشستگی معلم است، هر مقدار که از آموزش و پرورش خارج میشوند به همان اندازه هم باید وارد شوند. در سه سال از دولت گذشته جذب نیرو انجام نشد، اما بازنشستگی فراوانی داشتیم.