گنبدکاووس- ایرنا- زنان و دختران در مبارزات انقلابی علیه ظلم رژیم پهلوی نقش تاثیرگذاری داشتند و پابه‌پای مردان در پیروزی و بارورشدن نهال انقلاب نقش‌آفرینی کردند. فریده محمدیون یکی از این چهره‌های اثرگذار و پیشقراولان مبارزات انقلابیون در گنبدکاووس است.

به گزارش ایرنا، مرور خاطرات روزهای انقلاب برای این بانوی ۶۲ ساله‌، یادآور اتفاقات شیرین و تلخی است که گویا قرار نیست غم و شادی آن به فراموشی سپرده شود و اشاره‌ای کوتاه به یک رویداد، ماجراهای جدیدی را برای او در صفحات ذهنش تازه می‌کند.

وی گفت: نخستین بار زمانی که دانش آموز کلاس چهارم ابتدایی بودم مبارزات انقلابیون گنبدی علیه رژیم پهلوی را با چشم دیدم و همان‌جا پیوستن به صف آنان را برای خود مجسم کردم که البته این رویا خیلی زود محقق شد و توانستم جایی برای خود در جمع این یاران مبارز پیدا کنم.

فریده افزود: یک روز به صورت اتفاقی متوجه سبد کتابی در خانه شدم که مادرم آن در تنور خانه آن‌ها را پنهان کرده بود. هم بدون اینکه کسی متوجه شود آن کتاب‌ها را که پیرامون موضوع ضرورت مبارزه با دستگاه ظلم و عدل بود مطالعه می‌کردم.

وی افزود: پس از مدتی مادرم متوجه این موضوع شد و کتاب‌ها را به اتاق شیروانی منتقل کرد تا از دسترس من دور باشد ولی من به مطالعه کتاب‌ها زیر نور کم اتاق شیروانی ادامه دادم و برای نخستین بار تصویر امام خمینی(ره) را دیدم با نظرات ایشان در مسائل گوناگون آشنا شدم.

این بانوی انقلابی ادامه داد: به مقطع دبیرستان که رسیدم فهمیدم رژیم شاه چه ظلم‌هایی به مردم می‌کند و وظیفه خود را همگام شدن با مردم دانستم و براین اساس با کمک برخی دوستانم نوار، اعلامیه، اطلاعیه و کتاب را بین دیگر دانش آموز پخش می‌کردیم.

وی اضافه کرد: از طریق برخی دانشجویان که در محله ما زندگی می‌کردند، کتاب به امانت می‌گرفتم وی مطالعه می کردم بنابراین بیشتر از هم سن‌ و سال‌هایم درباره مسائل روز می دانستم.

فریده ادامه داد: یک روز دبیر جامعه شناسی انشایی با موضوع آزاد داد که من درباره امپریالیسم جهانی که در ایران هم حاکم بود و نفت را چپاول می‌کرد، نوشتم. انشا را که خواندنم دانش آموزان به انشایم خندیدن و با تمسخر می‌گفتند «غصه نخور اگر روزی رژیم عوض شد شما وزیر نفت می‌شوی».

این بانوی رزمنده گلستانی ادامه داد: ما دانش آموزان زمانی که رژیم پهلوی قصد بستن فرودگاه و جلوگیری از ورود حضرت امام توسط بختیار داشت در همان شب همگام با مردم دیگر نقاط ایران به پشت بام خانه رفته و شعارهای مرتبط با آن موضوع مانند «بختیار نوکر بی اختیار» یا «وای به حالت بختیار، اگر امام دیر بیاد، مسلسل‌ها بیرون میاد» سر می‌دادیم.

وی همچنین اظهار کرد: در مبارزات انقلابی علیه رژیم پهلوی از همه قشرها اعم از کارگر، دانش آموز، دانشجو، فرهنگی، بازاری، کارمند و کشاورز با هر عقیده‌ای حضور داشتند.

این مبارز انقلابی گفت: انقلاب ملت ایران، انقلاب مردمی بود و حضرت امام خمینی (ره) هم رهبری این قیام را برعهده گرفته بودند.

محمدیون افزود: مردم ایران انقلاب خود را مدیون شهدا و جانبازان هستند و نیز کسانی که در زندان‌های رژیم پهلوی به شهادت رسیدند، اکنون هم خوشحالیم که کشوری آزاد، مستقل، خودکفا و بدون نظارت مستشارهای آمریکایی هستیم.

وی بابیان اینکه خون‌های زیادی از مردم و جوانان این سرزمین پای انقلاب ریخته شده است، اضافه کرد: وظیفه تک تک ایرانیان است که به وصیت شهدایی که در راه پیروزی انقلاب، ترورهای ابتدای پیروزی انقلاب و در دوران دفاع مقدس جان خود را نثار کردند، عمل کرده و دستاوردهای انقلاب اسلامی را برای مردم تبیین کنند.

شهرستان گنبدکاووس با افزون بر ۴۰۰ هزار نفر جمعیت درشرق استان گلستان واقع است.