به گزارش ایرنا از وزارت راه و شهرسازی، "سید میعاد صالحی" در نشست با مالکان واگن باری بخش خصوصی افزود: بارهای مسیر ریلی بیشتر اوقات در مدت سه روز از شمال شرق کشور به بندر میرسد اما ۵۰ روز معطل تخلیه و ترخیص میشود و این موضوع به شدت بر کاهش سرعت بازرگانی تاثیر میگذارد.
وی گفت: اصلاحات انجام شده تا کنون، هیچگاه افزایش سرعت بازرگانی را به همراه نداشته است. گاهی عده ای از واگن باری به عنوان انبار استفاده میکنند تا دموراژ کشتی ( کرایه معطلی، خسارت بیکارماندگی) ندهند.
مدیرعامل راه آهن تاکید کرد: بهره وری مدیران مناطق انگیزه ای برای حمل واگن خالی ایجاد نمیکند و بیشتر به افزایش بارگیری توجه شده است نه افزایش سرعت حمل بار.
وی ادامه داد: برخی از مشکلات شرکتهای حمل و نقل ریلی ریشههای ۳۰ تا ۵۰ ساله دارد که حل همگی به طور همزمان ممکن نیست، اما باید مبتنی بر انضباط برای حل تک تک آنها برنامه ریزی کرد.
صالحی با اشاره به واگذاری مالکیت همه واگنهای باری به بخش خصوصی گفت: تعمیرات و نگهداری واگنهای باری بخش خصوصی نیز باید به عهده خودشان باشد، زیرا مشی راه آهن خروج از تصدی گری و تسهیل فضا از یک سو و نظارت از سوی دیگر است.