ارومیه- ایرنا- فعالیت های دولت سیزدهم در ۲.۵ سال گذشته، گامی بلند و امید آفرین برای مردم شهرستان ماکو بوده و بیانگر توجه دولت مردمی برای توسعه شمال‌غربی‌ترین نقطه کشور در آذربایجان غربی است.

به گزارش ایرنا تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی یکی از مهمترین تاکیدات رهبر معظم انقلاب است که برای آگاهی نسل‌های جوان و نوجوان یک ضرورت اجتناب ناپذیر به شمار می‌رود.

این ضرورت با توجه به اقدامات بسیار خوب صورت گرفته در آذربایجان غربی و گام های بلند توسعه ای برداشته شده در نقاط مختلف این استان، بیشتر بوده و می طلبد تا همگان از این اقدامات مطلع شوند.

ماکو یکی از شهرستانهای مرزی و شمالی آذربایجان‌غربی است که خدمات دولت در این منطقه از ایجاد و توسعه راه‌های مواصلاتی تا اعطای تسهیلات به متقاضیان تسهیلات اشتغالزایی مصداق عینی امید آفرینی در مردم نقاط مرزی را به نمایش گذاشته است.

نادر کاظمی فرماندار ماکو در این زمینه به خبرنگار ایرنا با اشاره به برنامه های تدوین شده در این شهرستان اظهار کرد: ماکو در شمالی ترین نقطه این استان واقع شده و به لحاظ تردد مستمر مسافران کشورهای خارجی برنامه های دهه مبارک فجر در این شهرستان با جدیت و تنوع بسیار پیگیری می شود.

ایرنا: چه خدماتی در زمینه نهضت ملی مسکن در ماکو انجام شده است؟

کاظمی: دولت سیزدهم در حوزه مسکن در شهرستان ماکو افزون بر هفت‌هزارو ۵۰۰ میلیارد ریال برای نهضت ملی مسکن تسهیلات بانکی پرداخت کرده است.

یک‌هزار و ۵۰۰ واحد نهضت ملی مسکن در شهرستان ماکو در حال ساخت بوده و ۲ هزار و ۵۰۰ نفر متقاضی نیز منتظر تخصیص زمین هستند.

در حوزه بهسازی مساکن روستایی نیز برای ۶۸۰ واحد مسکن در روستاهای شهرستان یک‌هزار و ۳۶۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی پرداخت شده است.

ایرنا: آیا چالش زمین برای ساخت و ساز در ماکو حل شده است؟

کاظمی: اضافه شدن ۳۷ هکتار زمین به محدوده شهری در ماکو هم موضوعی است که از گذشته پیگیری می شد و بعد از ۳۷ سال مشکل زمین‌های تقی خان بیات ماکو در شورای عالی معماری و شهر سازی کشور حل شده و این زمین‌ها به محدوده شهر ماکو الحاق شد.

وضعیت جغرافیایی شهر ماکو و نبود زمین کافی در این شهر برای الحاق به محدوده شهر یک چالش است که با الحاق این میزان از زمین به محدوده شهر، یک‌هزار و ۱۳۷ قطعه زمین برای ساخت مسکن برای صاحبان این قطعات فراهم شد.

ایرنا: در زمینه تسهیلات اشتغال زایی چه اقداماتی داشتید؟

کاظمی: رشد پنج برابری تسهیلات اشتغال زایی در این شهرستان در دولت سیزدهم محقق شد و در طول یک سال گذشته، یک هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال تسهیلات اشتغال زایی در شهرستان ماکو پرداخت شده که بی سابقه است.

تسهیلات اشتغال زایی پرداخت شده به تفکیک یک‌هزار میلیاردریال توسط میراث فرهنگی، ۶۰۰ میلیاردریال توسط کمیته امداد و۲۰۰ میلیارد ریال نیز توسط امور عشایری در حوزه های مختلف پرداخت شده است.

تعهد اشتغال شهرستان ماکو یک‌هزار و ۵۳۵ نفر برای امسال است که تاکنون ۹۷ درصد از طریق دریافت وام‌ های اشتغال صاحب شغل شده اند.

ایرنا: در زمینه حمایت دولت از جوانی جمعیت در این شهرستان چه گامهایی برداشته شده است؟

کاظمی: حمایت از جوانی جمعیت و خانواده های دارای فرزند چند قلو در ماکو نیز به تبع سایر نقاط کشور انجام می شود و در این زمینه نیز در این شهرستان به‌زودی ۶۰ قطعه زمین به خانوارهای دارای فرزند دوقلو و بیشتر واگذار می‌شود.

جلسه ستاد خانواده و جمعیت شهرستان ماکو با حضور مسوولان ادارات مربوطه در محل فرمانداری مرتب برگزار می شود و با همکاری سازمان منطقه آزاد ماکو این زمین‌ها در حال آماده سازی است و بعد از برآورد هزینه‌های آماده سازی به این خانوارها واگذار خوا هد شد.

۲۵۳ فقره پرونده برای خانوارهای دارای دو قلو و بیشتر تشکیل شده و بر اساس قانون و در راستای اجرای حمایت از قانون جوانی جمعیت، زمین‌های مورد نیاز این خانوارها تهیه و به آن‌ها واگذار خواهد شد.

ایرنا: پروژه های گاز رسانی در شهرستان ماکو در دولت سیزدهم از چه وضعیتی برخوردار هستند؟

کاظمی: یک‌هزار و ۵۴۰ میلیارد ریال برای طرح های گاز رسانی در ماکو در دولت سیزدهم هزینه شده است که شامل گازرسانی به ۱۳ روستای محور هاسون، گاز رسانی به چهار روستای محور میرزا دولماز و مخند، گاز رسانی به چهار روستای محور قره خان و بارون، گاز رسانی به ۳۵ روستای محور بوروالان در سه محور، گاز رسانی به مناطق توسعه یافته جدید شهرهای ماکو و بازرگان بوده که ۱۰۰ درصد اجرا شده و ۳۰ میلیارد ریال از کل مجموع اعتبارات را به خود اختصاص داده است.

گازرسانی به صنایع نیمه سنگین منطقه قزل داغ و شهرک صنعتی شماره ۲، خط تقویتی و پدافندی محور سه راهی هندور به ماکو، گاز رسانی به روستای کهریز بالا و طاهر اباد هم در دولت سیزدهم محقق شده است.

ایرنا: در زمینه آسفالت محورهای روستایی این شهرستان چه اقداماتی داشتید؟

کاظمی: یک‌هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار طی یک سال گذشته صرف آسفالت محورهای مواصلاتی این شهرستان شده که اغلب محورهای روستایی هستند.

تخصیص این اعتبارات و این میزان آسفالت ریزی در تاریخ این شهرستان بی سابقه بوده که موجب خوشحالی ساکنان مناطق مختلف شده است.

این اقدامات در مسیرهای روستایی آغ بولاغ و چمنلو به طول هفت کیلومتر آسفالت ریزی، مسیر سه راهی کشمش تپه به آواجیق به طول ۱۶ کیلومتر روکش آسفالت، کمربندی ماکو به بازرگان ۱۰ کیلومتر روکش آسفالت و ۲ کیلومتر اسفالت مسیر هندوار به دیبک انجام شده است.

ایرنا: چقدر اعتبار هزینه شده در مسیرهای روستایی داشتید و کدام روستاها بهره مند از این خدمات شدند؟

کاظمی: آسفالت ریزی مسیر مواصلاتی روستایی قره تپه و قوریشکاک به طول ۲۵ کیلومتر با ۳۷۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده در پاییز امسال به پایان رسید و ۲۲ روستا با این اقدام از جاده آسفالته بهره مند شدند.

در راستای اجرای مصوبات سفر استاندار آذربایجان غربی به شهرستان ماکو عملیات آسفالت ریزی جاده روستایی قره تپه به قوریشکاک انجام شد و تعداد ۲۲ روستا با جمعیت حدود پنج هزار نفر در این محدوده از نعمت آسفالت برخوردار شدند.

زیرسازی این جاده توسط سازمان منطقه آزاد ماکو و آسفالت ریزی جاده نیز توسط اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان ماکو انجام شده است که با بهره برداری از این پروژه مهم، مردم این روستا ها بعد از گذشت ۴۳ سال به مسیر آسفالته دسترسی پیدا کردند.

به گزارش ایرنا شهرستان ماکو با حدود ۲۰۰ هزار نفر جمعیت در شمال آذربایجان غربی و در همسایگی کشور ترکیه واقع شده است.

توسعه روستاهای ماکو از مصوبات مهم سفر استاندار آذربایجان غربی به این شهرستان بوده است و بهبود خدمات رسانی با نگاه ویژه دولت سیزدهم در بین روستاییان این منطقه از اولویت‌هاست.