تهران- ایرنا- سازمان استاندارد اعلام کرد: با اصلاح دستورالعمل‌ها و رویه‌ها و نیز بهره‌مندی از زیرساخت‌های فناوری اطلاعات در قالب سامانه‌ها، کاهش زمان پاسخگویی به استعلامات محقق شده و زمان پاسخگوییِ این سازمان به استعلامات گمرکی از ابتدای سال ۱۴۰۲ حدود ۵۰ درصد کاهش یافته است.

به گزارش ایرنا از سازمان ملی استاندارد ایران، با اصلاح دستورالعمل‌ها و روش‌های اجرایی و اقداماتی از قبیل سامانه‌ای نمودن فرایند اعتراض یا درخواست تجدید نظر نسبت به ارزیابی انطباق کالاهای وارداتی و صادراتی، تعیین سقف زمان ۵ تا ۷ روز حسب آزمون‌های علمی- تخصّصی برای پاسخ آزمایشگاه‌ها، رصد و گزارش‌گیری سامانه‌ای، حضور میدانی و رفع موانع، زمان پاسخگوییِ این سازمان به استعلامات گمرکی از ابتدای سال ۱۴۰۲ حدود ۵۰ درصد کاهش یافته است.

این در حالی است که تعداد استعلامات انجام شده از این سازمان در بازه زمانی ۶ ماهه در حدود۲۴۰۰۰ اظهارنامه با ۲۳۳۰ کُد تعرفه‌ تحت ارزیابیِ انطباق واردات می باشد که دارای حجم چند برابری نسبت به سایر دستگاه‌های اجرایی صادرکنندۀ مجوز می باشد در پی انجام اقدامات اخیر، روند زمان ارزیابی انطباق کالاهای وارداتی و پاسخگویی به استعلامات گمرکی از ابتدای سال جاری با کاهش مشهود روبرو شد و طبق اطلاعات سامانۀ صدور مجوزهای صادراتی و وارداتی (COC)، از میانگین ۹ روز در ابتدای سال ۱۴۰۲ برای صدور گواهی انطباق درخواست‌های ثبت‌شده در سامانۀ مذکور با کاهش حدود ۵۰ درصدی، به ۵ روز در دی‌ماه سال‌جاری رسیده است.

همچنین طبق گزارش وزارت اقتصاد و دارایی و گمرک ج.ا.ا. نیز، این کاهش زمان (که اندکی کمتر از ۵۰ درصد را نشان می‌دهد) در شرایطی حاصل شده است که در سامانه گمرک ایران (EPL)، زمان محاسبه‌شده، از لحظۀ اظهار الکترونیک توسط صاحب کالا محاسبه می‌گردد و فاصلۀ زمانی تا امکان دسترسی دستگاه مربوطه به کالا و تحویل مدارک فنی لازم، جزء زمان فرایند ارزیابی انطباق محاسبه می‌شود.