کاشان - ایرنا - شهید «احسان روحی نوش آبادی» جوان ۲۱ ساله نوش آبادی ۲۲ آذر سال ۱۳۵۷ در تظاهرات مردمی علیه رژیم پهلوی، جام شهادت را نوشید و نامش در فهرست قهرمانان انقلاب به ثبت رسید.

به گزارش ایرنا،کتاب احسان به نویسندگی حسن کشایی که سال ۱۴۰۲ به چاپ رسیده به معرفی سبک زندگی شهید احسان روحی نوش آبادی پرداخته است.

نویسنده کتاب احسان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:شهید احسان روحی صبح روز ۲۲ آذر قبل از خروج از خانه و حضور در راهپیمایی، غسل شهادت می کند و ظهر آن روز در میدان امام حسین (ع) کاشان به شهادت می رسد.

وی اظهار کرد:شهید احسان روحی وقتی خبردار می شود که مزدوران رژیم مانع حضور خواهران در راهپیمایی شده اند ، فوری خود را به محل رسانده و بعد از باز کردن راه برای خواهران و درگیری با مزدوران رژیم منحوس پهلوی ، مورد اصابت گلوله مأموران قرار می گیرد و در نهایت در بیمارستان متینی به شهادت می رسد.

حسن کشایی افزود: شهید احسان روحی تنها فرزند پسر خانواده بود که خداوند بعد از پنج فرزند پسری که فوت کرده بودند، او را برای آنها نگه داشت.

وی اظهار کرد:مادر شهید احسان روحی را باید مادر ۲ شهید نامید چراکه یکی فرزند خودش احسان و دیگری جوانی که در گاراژ مصالح فروشی آنها کار می کرده، این جوان در اثر غفلت و ناآگاهی ، ماشین خانواده را به سرقت می برد و فرار می کند و در نهایت در قم دستگیر می شود.

نویسنده کتاب احسان بیان کرد:وقتی حاج ماشاالله پدر شهید احسان برای تعیین سرنوشت آن جوان و تحویل ماشینش به قم مراجعه می کند، مادر احسان اصرار دارد که حتما همراه حاج ماشاالله به قم برود، وقتی حاجی دلیلش را می پرسد می گوید می ترسم تو رضایت ندهی که آن جوان آزاد شود، سرانجام مادر و پدر احسان به قم می روند و بعد از تحویل ماشین و آزاد کردن آن جوان، در راه برگشتن به کاشان، در اثر تصادف، مادر احسان از دنیا می رود، آن جوان همیشه خود را مرهون محبت این خانواده می دانست و در دوران دفاع مقدس با حضور در جبهه، به شهادت می رسد.

کشایی گفت:کتاب احسان در هفت فصل تنظیم شده که بخش اول آن به خاطرات مادر شهید احسان روحی نوش آبادی می پردازد و در سایر بخش ها نیز عناوینی چون، فصل مبارزه، سبک زندگی شهید، ویژگی های شهید، آیین به خاکسپاری شهید و غیره دارد.

وی افزود:این شهید والامقام فردی سخاوتمند و ایثارگر بود،احسان از طریق اعلامیه و نوارهای سخنان امام خمینی (ره) با فعالیت‌های انقلابی آشنا شد، هر شب به مسجد می‌رفت و اخبار انقلاب را رصد می کرد.

شهید احسان روحی نوش آبادی سال ۱۳۳۶ در کاشان متولد شد و در همین شهر تحصیل کرد، او با وجود سن کمی که داشت در روزهای اوج انقلاب اسلامی در مراسم مذهبی و راهپیمایی‌ها حضور داشت تا اینکه ۲۲ آذر سال ۱۳۵۷ در میدانی که اکنون امام حسین(ع) نام دارد، بر اثر تیراندازی عوامل حکومت پهلوی به شهادت رسید. مزار وی در محله دباغ ها قرار دارد.

شهر نوش آباد با جمعیت نزدیک به ۱۲ هزار نفر در فاصله نزدیک به سه کیلومتری آران و بیدگل واقع است.

شهرستان آران و بیدگل با بیش از ۱۰۳ هزار نفر جمعیت در حدود ۲۱۵ کیلومتری مرکز استان اصفهان قرار دارد.