به گزارش اقتصاد آنلاین، معاون تجارت و خدمات و معاون وزیر صمت و رئیس سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولید کنندگان از طراحی سامانه جدیدی برای نظارت بازار سخن گفت. مهدی مظهری رئیس هیات مدیره و مدیر عامل مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات با اشاره به رونمایی از یک اپلیکیشن در زمینه نظارت بر بازار که توسط این مرکز طراحی و توسعه داده شده است با اشاره به این اپلیکیشن میگوید: تاکنون اپلیکیشنهایی در حوزه نظارت وجود داشت، اما این نرم افزار با دیگر نرم افزارها متفاوت است و علت آن پشتوانه بانک اطلاعاتی غنی مرکز برای این اپ است، در حال حاضر هفت میلیون و ۵۰۰ هزار کد کالا در بانک اطلاعاتی مرکز وجود دارد، اما آنچه در فروشگاهها به عنوان بارکد روی کالاهای فروشگاهی میبینیم، یک میلیون و ۵۰۰ هزار کد است. این کدها ابزاری برای سنجش اصالت کالا هستند و به محض اینکه بارکد اسکن میشود، مشخص میشود کالا توسط چه شرکتی و با چه مشخصاتی تولید شده است.
او در مورد این نرم افزار تاکید میکند که؛ در این نرمافزار مردم حتی میتوانند در مورد فروشگاههای کوچک نظرات خود را درج کنند و افراد دیگر میتوانند از این طریق صحت سنجی کند. همچنین مردم میتوانند قیمت مصوب کالاها و محصولات مشمول قیمتگذاری را مشاهده و در صورت گرانفروشی ثبت شکایت کنند.
او ادامه داد: در مورد شکایت های ثبت شده نیز نظارت قطعی وجود دارد و خاطر مردم از این بابت جمع باشد؛ چراکه شکایت مردم ابتدا به اتحادیه مربوطه ارجاع میشود. اگر آنجا رفع نشود به اتاق اصناف شهرستان ارجاع میشود و اگر باز هم رفع نشد، توسط بازرس سازمان صمت استان پرونده تشکیل میشود و وارد سامانه سیمبای سازمان حمایت خواهد شد و از آنجا به مراجع مربوطه ارجاع و احقاق حقوق مصرف کننده صورت میگیرد و در صورت ثبت نظر مثبت واعلام رضایت از واحد صنفی، مردم با صنوف با انصاف آشنا میشوند و این امر موجب رونق کسب و کار، کسبه با انصاف و مراجعه بیشتر مردم به ایشان میشود.
*** محتوای این مطلب تبلیغاتی است و ایرنا مسئولیتی درباره آن ندارد.