اسماعیل عرشیان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: جاده، وسیله نقلیه و راننده سه عامل اصلی وقوع تصادف ها به شمار می روند، هرچند عامل انسانی بیش از ۹۰ درصد از حجم تصادفات را به خود اختصاص داده اما نباید عوامل جاده و وسیله نقلیه نیز در این موضوع کمرنگ ببینیم.
وی ادامه داد: یکی از موضوعاتی که می تواند در عامل انسانی تاثیر بگذارد، اقدامات بازدارنده از جمله استفاده از سامانه های هوشمند یعنی دوربین های کنترل سرعت، نظارتی و همچنین انجام اصلاحات هندسی با شبکه های معابر شهری است.
عرشیان ادامه داد: ۶۲ درصد فوتی های ناشی از تصادف در استان مربوط به عابران و موتورسیکلت ها هستند که از این تعداد ۲۸ درصد فوتی ها، گروه سنی زیر ۳۰ سال را به خود اختصاص داده که این مساله زنگ خطری برای مجموعه مدیریتی شهر و استان است.
این مسوول با بیان اینکه دوربین های کنترل سرعت و نظارتی مهمترین مولفه هایی هستند که در شهرها و جاده های استان قزوین همواره مود توجه قرار دارند، افزود: ۳۴ دوربین کنترل سرعت و ۱۵۰ دوربین نظارتی سالانه ۷۰۰ هزار تخلف را ثبت می کنند و در عین حال نیز تمامی رفتار رانندگان در شبکه بزرگراهی و مرکز شهر نیز ثبت و ضبط می شود.
وی با اشاره به آمار نگران کننده سوانح مربوط به موتورسیکلت ها، اظهار کرد: در خصوص تصادف موتورسیکلت ها نیز ضروری است تا در این زمینه اقدامات جدی تری صورت بگیرد زیرا اکثر موتور سیکلت ها دارای پلاک های مخدوش شده هستند و امکان اعمال قانون توسط دوربین ها برای آنها وجود ندارد.
سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری قزوین اضافه کرد: برابر گزارش مرکز انفورماتیک و آمار قوه قضاییه استان قزوین، کاهش ۲۱ درصدی پرونده های مربوط به تصادفات منجر به فوت در قزوین هستیم و امیدواریم آمار روند نزولی این بخش با توجه به اقدامات صورت گرفته، همچنان ادامه داشته باشد.
وی با بیان اینکه به طور متوسط در حوزه درون شهری قزوین طی سال های گذشته سالانه ۲۵ تا ۳۰ مورد و در حوزه برون شهری نیز ۲۷۰ تا ۳۰۰ فوتی وجود داشت، توضیح داد: این تفاوت ۱۰ برابری حوزه درون شهری و برون شهری نیز نگران کننده است که امیدواریم با همکاری مردم و رسانه ها بتوانیم این آمارها را کاهش دهیم.
عرشیان اظهار کرد: در نخستین جلسه توجیهی، آموزشی و اصلاح رفتار ترافیکی رانندگان پرخطر که با حضور دستگاه قضایی، پلیس راهور و استانداری برگزار شد، ضمن شناسایی ۳۱ راننده پرخطر، اولین بار شیوه نامه اصلاح رفتار ترافیکی در کشور به همت شهرداری و دستگاه های دیگر در قزوین تهیه شد و هم قسم شدیم تا با اقدامات بازدارنده و ترویج فرهنگ ترافیکی بتوانیم به روند کاهش تصادفات سرعت بیشتری ببخشیم.
این مسوول در خصوص شناسایی نقاط حادثه خیز هم اظهار کرد: شناخت این نقاط مستلزم بررسی و تحلیل داده های تصادفاتی است که براساس آخرین تحلیل ها که در دانشگاه علوم پزشکی انجام شده، ۱۵ نقطه حادثه خیز در سطح استان قزوین احصاء شد که هفت نقطه ایمن سازی شد و هشت نقطه دیگر نیز در بودجه سال ۱۴۰۳ پیش بینی شده تا با تخصیص اعتبارات لازم نسبت به رفع آن اقدام شود.
عرشیان خاطرنشان کرد: زمان وقوع تصادفاتی که در شهر قزوین به وقوع می پیوندد از ساعت ۱۴ تا ۲۲ است و بیشترین نقاط تصادفی نیز مربوط به خیابان های بلوار آیت الله خامنه ای، شهید بهشتی و سردار سلیمانی می باشد.
وی به عمده ترین مشکلاتی که در حوزه ترافیکی و تصادفات شهر قزوین وجود دارد اشاره کرد و گفت: موضوع اعتبارات، تمرکز مطب های پزشکی و کاربری های درمانی و آموزشی در مرکز شهر از جمله مشکلاتی هستند که باعث تشدید ترافیک، آلودگی هوا و تصادفات درون شهری قزوین شده است.