بوشهر- ایرنا- ناظر گمرکات استان و مدیرکل گمرک بوشهر گفت: ۲۵ میلیون تن کالا به ارزش ۹ میلیارد دلار در ۱۰ ماه امسال از گمرکات این استان به خارج از کشور صادر شده است.

به گزارش ایرنا " علی سلیمانی " روز دوشنبه در نشست هم اندیشی و تبادل نظر کارشناسان امور گمرکی گمرک بوشهر اظهار کرد: در این مدت در بخش صادرات، نسبت به مدت مشابه پارسال از نظر وزنی ۱۰ درصد افزایش داشته است.

وی افزود: عمده کالاهای صادراتی از گمرکات استان شامل محصولات پتروشیمی، میعانات گازی، سیمان و کلینکر، انواع ماهی و میگو، سنگ گچ و گچ بنایی، سبزیجات و صیفی جات تازه بوده است.

مدیرکل گمرک بوشهر اضافه کرد: کشورهای چین، امارات متحده عربی، هند، ترکیه، پاکستان، آفریقای جنوبی، سریلانکا، قطر، ویتنام و افغانستان مقصد کالاهای صادراتی گمرکات استان بوشهر بوده اند.

سلیمانی یادآور شد: : در بخش واردات نیز در ۱۰ ماهه سال جاری ۵۴۸ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۸۱۱ میلیون دلار از گمرکات استان بوشهر وارد کشور شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی ۶ درصد افزایش دارد.

وی افزود: عمده کالاهای وارداتی از گمرکات استان شامل ماژول نمایشگر، قطعات و لوازم یدکی موتورسیکلت و دوچرخه، انواع پارچه، قطعات و لوازم یدکی خودروهای سواری، انواع بلبرینگ و رولبرینگ، انواع لاستیک، موز، انواع بلندگو، الکتروموتور و جرثقیل مستعمل بوده است.

به گفتی ناظر گمرکات استان بوشهر بیشترین حجم کالاهای وارداتی به گمرکات است مربوط به کشورهای چین، امارات متحده عربی، فیلیپین، هند، روسیه، جمهوری کره جنوبی، سریلانکا، ژاپن، کانادا و ویتنام است.

سلیمانی اضافه کرد: همچنین تعداد اظهارنامه‌های ترانزیت خارجی ثبت شده طی مدت یاد شده ۳۱۱ فقره بوده است که نسبت مدت یاد شده پارسال به لحاظ وزنی ۴۵ درصد افزایش داشته است .

وی ادامه داد: در حوزه کالاهای مهلت منقضی شده، متروکه رسوبی و قاچاق، تمامی این قبیل کالاها از طرف گمرکات استان تعیین تکلیف شده است، به‌طوری که هیچ گونه کالای تعیین تکلیف نشده در گمرکات استان موجود نیست.