تهران-ایرنا- کمیساریای عالی سازمان ملل متحد امروز (دوشنبه) درباره هجوم جدید مهاجران سودانی در صورت تداوم درگیری‌ها در سودان، به کشورهای اروپایی هشدار داد.

به گزارش ایرنا از شبکه ای‌بی‌سی‌نیوز، فیلیپو گراندی رئیس کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان گفت: اگر توافق آتش‌بس میان طرف‌های درگیر سودانی به زودی امضا نشود و تلاش‌های امدادی نیز تقویت نشوند، اروپا ممکن است مجبور به مقابله با جریان جدیدی از مهاجران سودانی شود.

وی با بیان اینکه «اروپایی‌ها همیشه نگران ورود جمعیت به دریای مدیترانه هستند»، هشدار داد که اروپا اگر از پناهجویان و آوارگان سودانی حمایت نکند، شکی نیست که شاهد تحرکات بعدی مردم به سمت لیبی، تونس و در سراسر دریای مدیترانه خواهیم بود.

گراندی افزود که پناهجویان بیشتر به سمت مناطق شمالی مانند تونس حرکت می‌کنند، جایی که برخی از پناهندگان قصد دارند از آنجا به اروپا بروند.

این مقام سازمان ملل متحد با بیان اینکه جنگ در سودان غیرمتمرکز شده و تعدادی از شبه نظامیان مناطق را کنترل می‌کنند، اظهار داشت: شبه نظامیان تردید کمتری نسبت به ارتکاب آزار و خشونت علیه غیرنظامیان دارند و این امر باعث آوارگی بیشتر خواهد شد.

گراندی همچنین خاطرنشان کرد که درگیری‌ها در مناطقی مانند سودان، کنگو، افغانستان و میانمار نباید در طول جنگ‌های اوکراین و غزه نادیده گرفته شود.

بر اساس این گزارش، بیش از ۹ میلیون نفر در سودان آواره داخلی هستند و ۱.۵ میلیون پناهجو نیز در طول ۱۰ ماه درگیری میان ارتش سودان به فرماندهی ژنرال عبدالفتاح برهان و نیروهای پشتیبانی سریع به رهبری ژنرال محمد حمدان داگالو به کشورهای همسایه گریخته‌اند.

این درگیری در آوریل (فرودین) گذشته در خارطوم، پایتخت سودان آغاز شد و به سرعت در سایر مناطق این کشور گسترش پیدا کرد.