شیراز-ایرنا-محرومیت‌زدایی یکی از مهمترین رویکردهای حاکمیت ایران پس از انقلاب اسلامی است که این مهم در مناطق مختلف فارس با تلاش دغدغه‌مندان و متولیان امر در حال پیگیری است و در ایام دهه فجر نیز طرح‌های عمرانی بسیاری در این زمینه به بهره‌برداری رسیده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، توجه و رسیدگی به دور افتاده‌ترین نقاط کشور یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که پس از انقلاب در اولویت مسئولان و متولیان امر قرار گرفت که با تشکیل نهادهای انقلابی یکی پس از دیگری با عزم جدی‌تری دنبال و سعی شد تا چهره خشن محرومیت از مناطق مختلف زدوده شود.

در دولت سیزدهم نیز محرومیت‌زدایی و توجه به توسعه مناطق روستایی از همان ابتدای تشکیل دولت در اولویت سیاستگذاران و دولتمردان قرار گرفت؛ رویکردی که با حضور رییس جمهور در مناطق سخت گذر و حاشیه شهرها و مناطق محروم در هر استان تبدیل به گفتمانی برای مسئولان و وزرای دولت شد.

بسیاری از دولتمردان معتقدند ایام دهه فجر نیز فرصت مناسبی برای ترویج فرهنگ خدمت در این مناطق است؛ لذا امسال نیز مانند سال‌های گذشته همزمان با ایام دهه فجر طرح‌های عمرانی و مقاوم‌سازی مسکن روستایی و بهسازی و توسعه معابر در مناطق محروم و کمتر برخوردار به بهره‌برداری رسید.

محمد هادی ایمانیه استاندار فارس نیز در آستانه دهه فجر اعلام کرد: همزمان با دهه مبارک فجر، یک هزار و ۵۸۱ پروژه عمرانی در حوزه‌های مختلف با اعتباری افزون بر ۳۵۰ هزار میلیارد ریال در این استان به بهره‌برداری خواهد رسید.

با گذشت ۶روز از ایام دهه فجر و با نگاهی به پروژه‌های افتتاح شده در استان پهناور فارس می‌توان دریافت که این استان هم در این ایام گام‌های عملی بزرگی در مسیر محرومیت‌زدایی برداشته‌ است.

پروژه‌های بهسازی پنج روستای پاسارگاد

شهرستان پاسارگاد به مرکزیت سعادت شهر که در فاصله ۱۱۰ کیلومتری شمال شیراز قرار دارد از جمله شهرستان‌هایی است که در این ایام شاهد بهره‌برداری از طرح‌های قابل توجهی بوده است.

در واقع همزمان با دهه فجر انقلاب اسلامی طرح‌های عمران روستایی در پنج روستای این شهرستان آغاز شد و پروژه‌های مشارکتی دهیاری و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در روستاهای حسن‌آباد، قوام‌آباد، اکبرآباد، مهدی‌آباد و جیسقان از توابع بخش مرکزی این شهرستان طی مراسمی به بهره‌برداری رسید.

این مراسم با حضور معاون هماهنگی و امور اقتصادی استانداری فارس، فرماندار شهرستان پاسارگاد، امام جمعه شهرستان و جمعی از مسئولین ادارات شهرستان برگزار شد.

معاون هماهنگی و امور اقتصادی استانداری فارس در این مراسم گفت: همزمان با دهه مبارک فجر یک هزار و ۵۸۱پروژه عمرانی در حوزه‌های مختلف با اعتباری افزون بر ۳۵۰ هزار میلیارد ریال در این استان به بهره‌برداری رسید.

حسن شیخ‌نیا افزود: این میزان در مقایسه با سال گذشته که یک هزار و ۴۴۳ پروژه بوده از نظر ریالی تقریبا رُشد ۲برابر دارد.

معاون استاندار فارس ادامه داد: بیشترین تعداد پروژه‌ها به ترتیب مربوط به دهیاری‌ها با ۳۸۲ پروژه، شهرداری‌ها ۳۰۱ پروژه، کمیته امداد ۱۷۵ پروژه و از نظر ریالی نیز بیشترین اعتبار اختصاص داده شده به ترتیب مربوط به اداره کل صمت استان با ۱۵۸ هزار میلیارد ریال، شهرداری‌ها ۱۰۲ هزار میلیارد ریال و شرکت گاز استان نیز ۱۶ هزار میلیارد ریال است.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان پاسارگاد در این مراسم با گرامیداشت دهه فجر گفت: پروژه‌های بهسازی پنج روستای شهرستان با اعتباری بالغ بر یکصد و پنجاه میلیارد ریال افتتاح شد.

محمد جواد آرایش اضافه کرد: اعتبار پروژه‌های فوق از محل اعتبارات دهیاری و اعتبارات ملی و قیر بنیاد مسکن تأمین شده است.

افتتاح پروژه بهسازی روستای کنارمالک فراشبند

افتتاح پروژه بهسازی روستای کنارمالک از توابع بخش مرکزی شهرستان فراشبند از دیگر اتفاقات خوبی بود که همزمان با دهه فجرانقلاب رقم خورد؛ این پروژه که با مساحت سه هزار و ۲۱ مترمربع آسفالت و اعتبار چهار میلیارد و ۹۹۷ میلیون ریال از محل اعتبارات قیررایگان اجرایی شده با حضور فرماندار شهرستان فراشبند، مدیر بنیاد مسکن و جمعی از مسوولان محلی به بهره‌برداری رسید.

همچنین پروژه بهسازی روستای حسین آباد از توابع بخش مرکزی شهرستان فراشبند به مناسبت دهه مبارک فجر افتتاح شد؛ این پروژه به مساحت سه هزار و ۳۴۸متر مربع آسفالت با اعتبار هفت میلیارد و ۱۹۹ میلیون ریال از محل اعتبارات قیررایگان مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

مجید وامق فرماندار فراشبند در این مراسم دهه فجر را فرصتی برای بیان دستاوردهای نظام اسلامی دانست و گفت: سیمای شهرستان فراشبند در محرومیت‌زدایی با تلاش بنیاد مسکن نسبت به سال‌های گذشته تغییر چشمگیر دارد.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان فراشبند نیز با ارائه گزارشی از فعالیت‌های جهادی و محرومیت زدایی در این شهرستان گفت: توسعه روستایی، صدور اسناد مالکیت، واگذاری اراضی به متقاضیان و مقاوم‌سازی و بهسازی روستایی از جمله فعالیت‌های جهادی است که بنیاد مسکن امسال و سال‌های گذشته در این شهرستان دنبال کرده و در این زمینه گام‌های اساسی برای دستیابی به توسعه با تأکید بر مشارکت مردم برداشته شده است.

اصغر غلامی با ارائه آماری از تعداد واحدهای بهسازی و مقاوم سازی شده در سال گذشته افزود: در این مدت ۸۹واحد روستایی با اعتباری بالغ بر ۲۳میلیارد ۳۵۰میلیون ریال بهسازی و مقاوم سازی شده و در سالهای گذشته نیز شمار واحدهای مقاوم‌سازی شده از ابتدا تا پایان سال ۹۵ بیش از یک هزار و ۴۴۶ واحد بوده که این واحدها با اعتباری بالغ بر۱۱۵میلیارد و ۴۴۶میلیون ریال بهسازی و مقاوم سازی شده است.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان فراشبند به نقش تأثیرگذار بنیاد مسکن در محرومیت‌زدایی از چهره روستاهای این شهرستان اشاره کرد و گفت: امسال در سه روستای شهرستان فراشبند و در سالهای گذشته در ۱۹ روستا طرح‌های هادی اجرا شده است.

وی اضافه کرد: تهیه طرح‌های هادی در سال گذشته در هفت روستا و در سالهای قبل در ۴۲ روستای این شهرستان به اتمام رسیده است.

شهرستان فراشبند در فاصله ۱۴۶ کیلومتری جنوب غربی شیراز واقع است.

افتتاح طرح آسفالت پروژه‌های روستاهای سنگبر و خوی سفید شهرستان بوانات

طرح آسفالت پروژه‌های روستاهای سنگبر و خوی سفید شهرستان بوانات در شمال استان فارس نیز همزمان با دهه فجر انقلاب به بهره برداری رسید، این مراسم با حضور معاون توسعه مدیریت منابع انسانی استانداری فارس، معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، فرماندار، مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان بوانات و دیگر مسئولین شهرستانی برگزار شد.

معاون توسعه مدیریت منابع انسانی استانداری فارس در حاشیه این مراسم با تقدیر از خدمات بنیاد مسکن گزارشی از طرح‌های دهه فجر در سطح استان ارائه داد و گفت: همزمان با دهه مبارک فجر، یک هزار و ۵۸۱ پروژه عمرانی در حوزه‌های مختلف با اعتباری افزون بر ۳۵۰هزار میلیارد ریال در این استان به بهره‌برداری رسید.

عبدالعلی کریمی افزود: این میزان در مقایسه با سال گذشته که یک هزار و ۴۴۳ پروژه بوده از نظر ریالی تقریبا رشد ۲ برابری دارد.

وی ادامه داد: بیشترین تعداد پروژه‌ها به ترتیب مربوط به دهیاری ها با ۳۸۲ پروژه، شهرداری‌ها ۳۰۱ پروژه، کمیته امداد ۱۷۵ پروژه و از نظر ریالی نیز بیشترین عدد به ترتیب مربوط به اداره کل صمت استان با ۱۵۸ هزار میلیارد ریال، شهرداری‌ها ۱۰۲ هزار میلیارد ریال و شرکت گاز استان نیز ۱۶ هزار میلیارد ریال است.

معاون توسعه‌ مدیریت ومنابع استانداری فارس همچنین در آیین افتتاحیه پروژه‌های عمرانی بنیاد مسکن شهرستان در روستاهای سنگبر جوی سفید متج سفلی و بادبر وهمچنین افتتاح نمادین طرح ویژه مسکن روستایی در روستای فنجان حضور یافت.

این مراسم با حضور معاون بازسازی مسکن روستایی بنیاد مسکن، مدیرکل کمیته امداد امام خمینی این شهرستان، امام جمعه و فرماندار شهرستان برگزار شد.

شهرستان بوانات در فاصله ۲۴۰ کیلومتری شمال شیراز قرار دارد.

بهره‌برداری از طرح‌های عمران روستایی داراب

همزمان با دهه فجر انقلاب اسلامی و با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی، فرماندار ویژه شهرستان و مدیر بنیاد مسکن داراب طرح‌های عمران روستایی در این شهرستان به بهره‌برداری رسید که بهره‌برداری از ۱۶ هزار متر مربع آسفالت معابر شهرک فجر از توابع بخش فسارود از جمله این طرح‌ها بود.

محمدرضا حسن زاده مدیر بنیاد مسکن شهرستان داراب در حاشیه افتتاح این طرح با گرامیداشت دهه فجر انقلاب اسلامی گفت: این طرح از محل اعتبارات عمرانی و مشارکت دهیاری با اعتباری بالغ بر پنج میلیارد تومان افتتاح شده و به بهره‌برداری رسید.

داراب در فاصله ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مرکز استان فارس واقع شده است.

بازدید از پروژه در حال اجرای هدف گردشگری روستای خرم‌بید

در این ایام همچنین معاون عمران روستایی بنیاد مسکن فارس از پروژه در حال اجرای هدف گردشگری روستای قصر یعقوب شهرستان خرم‌بید بازدید کرد.

مسعود صف شکن در این بازدید رونق گردشگری روستایی را یکی از ضروریات و اولویت‌های توسعه دانست و گفت: روستاهای هدف گردشگری و دارای بافت با ارزش، گنجینه‌ای بی بدیل در صنعت توریسم است و در صورت تخصیص اعتبار برای تأمین زیرساخت‌ها و توانمندسازی آنها به رونق اقتصادی در منطقه منجر می‌شود.

وی اضافه کرد: روستاهای هدف گردشگری یکی از مقاصد مهم گردشگران به شمار می‌روند و به دلیل جذابیت‌های خاص، سالانه علاقه‌مندان و مسافران زیادی را به خود جذب می کنند که می‌خواهند ساعاتی را در آرامش و به دور از هیاهوی شهری سپری کنند، شهرستان خرم بید در این زمینه استعدادهای بسیار دارد که باید از آن بهره‌گیری کرد.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن فارس یادآور شد: گردشگری روستایی به فعالیت‌های گردشگری در محیط روستایی با توجه به فرهنگ و بافت سنتی روستا، هنر و صنایع روستایی و آداب و رسوم آن اطلاق می‌شود که می‌تواند با برنامه‌ریزی اصولی و مناسب، شناسایی مزیت‌ها و محدودیت‌ها در توسعه مناطق روستایی نقش مؤثری ایفا کند.

به گفته وی این صنعت بکر ظرفیت‌های زیادی دارد چرا که می‌تواند به گزینه مناسبی برای کسب درآمد، اشتغالزایی و ایجاد تغییرات مثبت در درآمد روستاییان تبدیل شود.

صف شکن ادامه داد: از طرفی برنامه‌ریزی‌های اساسی در این بخش به عرضه تولیدات محلی و ایجاد ارزش افزوده بسیار در آن کمک می‌کند که از سوی برنامه‌ریزان امر باید لحاظ شود تا به توسعه روز افزون این بخش منتهی شود.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان خرم بید نیز گزارشی از اجرای طرح های توسعه گردشگری در این شهرستان ارائه داد و در ادامه دیدار صمیمانه معاون عمران روستایی با پرسنل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان خرم‌بید انجام شد.

صفاشهر مرکز خرم‌بید در فاصله ۱۷۸ کیلومتری شمال شیراز قرار دارد.

دولت سیزدهم از ابتدای روی کار آمدن یکی از شعارهای اصلی و محوری خود را تولید مسکن و توجه به مناطق محروم، محرومیت‌زدایی و بهسازی روستاها قرار داده؛ لذا ضرورت دارد که این رویکرد در جای جای استان فارس نیز مورد توجه قرار بگیرد و اقدامات جهادی در این عرصه ادامه‌دار باشد.