تبریز- ایرنا- همزمان با گرامیداشت دهه مبارک فجر ۲ واحد تصفیه‌خانه در شهرک‌های صنعتی «استاد عالی نسب» و «بیلوردی» آذربایجان شرقی به بهره‌برداری رسید.

به گزارش ایرنا، «فرشاد مقیمی» معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، روز سه شنبه با حضور در شهرک های صنعتی استاد عالی نسب و بیلوردی از مراحل تصفیه پساب واحدهای صنعتی در این تصفیه خانه ها بازدید کرد و در جریان عملیات اجرایی آن ها قرار گرفت.

تصفیه خانه شهرک صنعتی استاد عالی نسب دارای ظرفیت تصفیه روزانه ۳۰۰ مترمکعب پساب صنعتی بوده و در ۲ خط موازی هر کدام به ظرفیت ۱۵۰ مترمکعب در روز، ساخته شده است.

طول شبکه فاضلاب این تصفیه خانه ۶ کیلومتر بوده و سیستم فرآیندی آن تلفیقی بی هوازی و هوازی (هوادهی گسترده) و جنس مخازن آن پلی اتیلنی و فلزی و ارزش روز اجرای شبکه و تصفیه خانه فاضلاب این شهرک حدود ۳۵۰ میلیارد ریال است.

تصفیه خانه شهرک صنعتی بیلوردی نیز دارای ظرفیت تصفیه روزانه ۴۰۰ مترمکعب پساب صنعتی بوده و در ۲ خط موازی هر کدام به ظرفیت ۲۰۰ مترمکعب در روز، احداث شده است.

طول شبکه فاضلاب این تصفیه خانه هفت کیلومتر بوده و سیستم فرآیندی آن نیز بیولوژیکی تلفیقی بی هوازی و هوازی (هوادهی گسترده) و جنس مخازن آن بتن مسلح و هزینه به روز اجرای شبکه و تصفیه خانه فاضلاب حدود ۴۸۵ میلیارد ریال است.

درصد پوشش این تصفیه خانه ها، ۱۰۰ درصد واحدهای صنعتی مستقر در این شهرک های صنعتی بوده و پساب حاصل از تصفیه خانه برای آبیاری فضای سبز شهرک ها استفاده می شود.

همزمان با سفر فرشاد مقیمی، از واحد تولیدکننده انواع فیلترهای اکویی و هواکش با مساحت ۲۸ هزار مترمربع و زیربنای ۱۲ هزار مترمربع، سرمایه گذاری یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال و اشتغالزایی ۱۵۰ نفر بهره برداری شد.

در جریان این سفر، بزرگترین واحد تولید انواع شومینه برقی و گازی خاورمیانه در زمینی به مساحت ۲ هزار و ۷۵۰ مترمربع با زیربنای یک هزار و ۵۰۰ مترمربع به بهره برداری رسید.

مدیرعامل این واحد صنعتی در حاشیه مراسم یاد شده به خبرنگار ایرنا گفت: این واحد تولیدی دارای ظرفیت تولید سالانه ۲۲ هزار دستگاه انواع شومینه برقی و گازی بوده و برای ۸۰ نفر به طور مستقیم و ۶۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم اشتغالزایی ایجاد کرده است.

«حجت حسن زاده»، با اشاره به اینکه تولیدات این کارخانه جنبه صادراتی دارد، افزود: سالانه حدود ۹ تا ۱۲ هزار دستگاه تولید شده در این واحد به کشورهای آسیای میانه و حوزه خلیج فارس از جمله ترکیه، روسیه، عراق و جمهوری آذربایجان صادر می شود.

وی اظهار کرد: این واحد تولیدی دارای گواهینامه استاندارد اروپا، ایزو و کنترل کیفی ایزو بوده و برای اجرا و راه اندازی مرحله دوم این کارخانه در شهرک بیلوردی حدود ۸۰۰ تا یک هزار میلیارد ریال هزینه شده است.

به گزارش ایرنا، اکنون ۵۷ شهرک و ناحیه صنعتی مصوب در آذربایجان شرقی وجود دارد که ۴۹ شهرک و ناحیه صنعتی به مرحله بهره برداری رسیده، چهار شهرک و ناحیه صنعتی در مرحله ساخت و ساز و رفع نواقص است و چهار شهرک و ناحیه صنعتی بدون زمین صنعتی است که ساخت تعدادی از آن ها در شرایط فعلی ضرورت ندارد.

۱۳ شهرک صنعتی آذربایجان شرقی دارای تصفیه خانه است.