تهران- ایرنا- در حالی که روند «استیضاح» به «بازی سیاسی» احزاب دموکرات و جمهوری‌خواه علیه یکدیگر در مجلس نمایندگان آمریکا تبدیل شده است، خبرگزاری رویترز، رد استیضاح وزیر امنیت داخلی دولت بایدن را ضربه‌ای سنگین به جمهوری‌خواهان توصیف کرد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از خبرگزاری رویترز، مجلس نمایندگان آمریکا دیروز سه‌شنبه با دادن رای مخالف به استیضاح الخاندرو مایورکاس وزیر امنیت داخلی کابینه جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا ضربه سنگینی به مایک جانسون رئیس جمهوری‌خواه این نهاد قانونگذار وارد کرد.

مجلس نمایندگان تحت کنترل جمهوری‌خواهان روز گذشته با ۲۱۴ رای موافق در مقابل ۲۱۶ رای مخالف، استیضاح مایورکاس را رد کرد.

گفته می‌شود در این رای‌گیری، چهار تن از جمهوری‌خواهان به دموکرات‌های مخالفت استیضاح مایورکاس پیوستند.

این خبرگزاری با بیان اینکه چند ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا، تنش‌ها بر سر موضوع مهاجرت بالا گرفته است، افزود: اما جمهوری‌خواهان پس از این شکست هم دست برنداشته و اعلام کرده‌اند که به تلاش خود در این راستا ادامه می‌دهند.

راج شاه سخنگوی جانسون در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس در همین زمینه نوشت: جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان هرگاه که آرا لازم برای تصویب را داشته باشند، استیضاح مایورکاس را به صحن بازگردانند.

این در حالی است که میا ارنبرگ سخنگوی وزارت امنیت داخلی در بیانیه‌ای اعلام کرد جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان باید این بازی‌های سیاسی را کنار بگذارند و در عوض، منابع مورد نیاز برای وزارت امنیت داخلی را فراهم کنند.

لورن بوبرت از اعضای این مجلس در پیامی در رسانه‌های اجتماعی گفت: همه کسانی که علیه استیضاح مایورکاس رای دادند، در اموری که در نتیجه باز ماندن مرزها اتفاق می‌افتد؛ هر تجاوز، قتل، مصرف بیش از حد مواد مخدر و هر چیز دیگر شریک هستند.

کمیته امنیت داخلی مجلس نمایندگان آمریکا هفته گذشته، دو ماده استیضاح مایورکاس را تصویب کرد که اقدامی تقریبا بی‌سابقه علیه یکی از اعضای کابینه رئیس‌جمهوری به دلیل اختلاف‌های سیاسی است.

به نوشته رویترز، چنین چیزی تنها یکبار در تاریخ آمریکا اتفاق افتاده بود و آن هم در سال ۱۸۷۶ بود؛ زمانی که یک وزیر جنگ به اتهام سوء رفتار استیضاح شد.

مایک سیمپسون نماینده جمهوری‌خواه دیگر نیز پیش‌بینی کرد که پس از بازگشت استیو اسکالیز رهبر اکثریت جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان، که تحت درمان سرطان بوده، برای دومین بار رای‌گیری در خصوص استیضاح مایورکاس را ترتیب خواهند داد.

دموکرات‌ها این تلاش جمهوری‌خواهان را تلافی دو بار تلاش هم‌حزبی‌های خود برای استیضاح دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری سابق می‌دانند.

این در حالی است که جمهوری خواهان مجلس نمایندگان آمریکا می‌گویند مایورکاس به طور عمدی در تامین امنیت مرز با مکزیک سهل‌انگاری کرده است.

براساس آمار موجود، تنها در سال ۲۰۲۳ میلادی، نزدیک به ۲ میلیون مهاجر توسط گشت مرزی آمریکا در مرز با مکزیک دستگیر شدند.