تهران- ایرنا- تعدد و استقبال از رویدادهای کتاب در دهه فجر بیانگر علاقه عمیق مردم به داشته‌های فرهنگی‌شان است و نشان می‌دهد جامعه ایرانی ارزش و جایگاه زبان و شعر و کتاب را به خوبی می‌داند و کتاب همچنان زیباترین هدیه و قدیمی‌ترین «یار مهربان» خانواده‌ها است.

به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، هرچند جشنواره‌های فیلم و تئاتر فجر به عنوان مهمترین رویدادهای هنری، بخش بزرگی از اخبار فرهنگی کشور را در ایام دهه فجر در برمی‌گیرند، اما حوزه کتاب هم در هفته‌ای که گذشت، ویژه برنامه‌های مختلفی را در تقویم خود ثبت کرد، برنامه‌هایی که هم گزارش و دستاورد دولت را در خود داشت و هم تجلیل از بزرگان و اهدای جایزه به برگزیدگان.

دهه فجر امسال برای اهالی کتاب یک روز زودتر یعنی از ۱۱ بهمن شروع شد؛ آیین اختتامیه دومین دوسالانه جشنواره ملی نشان «هُدهُد سفید» در کتابخانه مرکزی پارک شهر تهران برگزار شد، همان روز هجدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر یک تجلیل فرهنگی هم به کار خود پایان داد، اهدای نشان درجه یک هنری به سیمین‌دخت وحیدی شاعر انقلاب هم همان روز با حضور یاسر احمدوند معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شد.

اهدای نشان درجه یک هنر به شاعر انقلاب

سیمین‌دخت وحیدی از شاعران متعهد و پرتلاش کشور متول سال ١٣١٢ در شهرستان جهرم است و از نوجوانی به سرودن شعر پرداخته است؛ او در ٢٥ سالگی مجموعه داستانی تحت عنوان «لاله های داغدار» را نوشت. از جمله مجموعه اشعار وی می‌توان به یک آسمان شقایق، حس می کنم زندگی را، موج های بی قرار و ... از دیگر آثار گردآوری شده توسط وی می توان در قاب گل‌ها ، کوثر، چشم بیمار، غم دلدار، شعر جوان و از نگاه آینه ها اشاره کرد.

آیین اختتامیه شعر فجر

شعر و ادب و تجلیل و گرامیداشت اصحاب کتاب

عصر آن روز آیین اختتامیه شعر فجر با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، وی در آن مراسم گفت «بنای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر تکریم شعر و ادب است، سال گذشته علی‌محمد مودب را به عنوان دستیار وزیر در امور شعر انتخاب کردیم، بعد از آن شورای شعر وزارتخانه با حضور اساتید به نام ،تاسیس شد، وی یک کار مهم دیگر تصویب سند موسیقی جمهوری اسلامی است که بخشی از آن درباره شعر است»

وزارت فرهنگ این روزها برای برگزاری جشنواره بین‌المللی شعر بلوچ برنامه‌ریزی می‌کند، در حالی که جشنواره بین‌المللی شعر عرب هم توسط این وزارتخانه برگزار می‌شودوزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه شعر در جامعه ایران نقش پیشتاز دارد و هویت مردم ایران با شعر و ادب پیوند خورده است، ادامه داد: در ایران شعر به زبان حکمت و اخلاق تبدیل شده است. باید بتوانیم به حوزه زبان و شعر با استفاده از ادبیات غنی بپردازیم؛ کودکان ما باید بتوانند شاهنامه و گلستان و بوستان را بخوانند.

«جشنواره شعر فجر صرفا برای تجلیل از شعرا برگزار نمی‌شود، مهم‌تر از تجلیل شاعران، گرامی‌داشت این هنر در کشور است، در حالی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این روزها برای برگزاری جشنواره بین‌المللی شعر بلوچ برنامه‌ریزی می‌کند، جشنواره بین‌المللی شعر عرب توسط این وزارتخانه برگزار می‌شود» این خبرهای مهم اسماعیلی نویدبخش رویدادهای کتاب محور، ادبیات محور و شعر محور در سال پیش رو است.

یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم از سخنرانان آیین اختتامیه جشنواره شعر فجر بود؛ او با اشاره به اینکه در این دوره از ۲۴ استان مختلف در دوره‌های آموزشی شرکت کردند، گفت: برنامه‌های مختلف با همکاری صدا و سیما و بخش‌های مختلف برگزار شد. امیدوارم آینده شعر کشور از گذشته شکوهمندتر باشد»

نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

تعیین زمان برگزاری نمایشگاه کتاب در دهه فجر

این هفته زمان دقیق برگزاری مهمترین رویداد کتاب کشور «نمایشگاه بین المللی کتاب تهران» مشخص شد، خبری که علی رمضانی قائم مقام سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اعلام کرد و فعالان حوزه کتاب و نشر، کتاب خوان ها ، کتاب فروش ها ، نویسندگان و منتقدان و اصناف این حوزه خود را برای یک رویداد کتابی که همیشه دومین ماه سال برگزار میشود آماده می کنند، دقیق تر بگوییم وعده قرار اهالی کتاب ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تعیین شد.

گردهمایی موسسه‌های فعال در آموزش زبان فارسی

شرکت ۳۲۶ نفر در حوزه آموزش مجازی

رویداد دیگر اینکه مراسم اختتامیه دهمین گردهمایی موسسه‌های فعال در آموزش زبان فارسی هم در همین ۱۰ روز برگزار شد. در این آیین شهروز فلاحت‌پیشه، معاون امور بین الملل بنیاد سعدی اعلام کرد: رونمایی از اسناد تضمین کیفیت آموزش زبان فارسی، سامانه‌های آموزش بنیاد سعدی، حضور مجازی و نمایندگان بنیاد سعدی در خارج از کشور، فناوری‌های نوین آموزش زبان فارسی، یادآوری بزرگان معاصر از جمله مرحوم صفار مقدم از جمله برنامه‌های انجام شده در این گردهمایی است.

هشت کتاب در حوزه آموزش زبان فارسی را در یک سال اخیر چاپ شده و ۳۲۶ نفر در حوزه آموزش مجازی در یک سال اخیر شرکت کردندبه گفته مهیار علوی‌مقدم مدیر مرکز آزفای دانشگاه حکیم سبزواری در مهر ماه ۱۴۰۲ بنیاد سعدی، ۱۸۶ دانشجوی عراقی در مقطع ارشد و دکترا و برای بهمن ماه ،۱۵۵ دانشجوی عراقی را جذب کرده است.

همچنین امیر زندمقدم معاون آموزش و پژوهش معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی از راه اندازی کتابخانه دیجیتال همزمان با هفته پژوهش خبر داد و گفت: هشت کتاب در حوزه آموزش زبان فارسی را در یک سال اخیر چاپ کرده‌ایم. سامانه آزمون‌های بنیاد سعدی را به‌تازگی راه‌اندازی کرده‌ایم و ۳۲۶ نفر در حوزه آموزش مجازی در یک سال اخیر شرکت کردند.

در این آیین نجمه دری مدیر مرکز زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه بیش از ۱۵۰ دوره دانش‌افزایی برای اساتید و دانشجویان غیر ایرانی برگزار شده است، گفت: این امکان را داریم که با دانشگاه‌های مختلف در ارتباط باشیم.

امضا اسناد همکاری / حداد عادل و حامد علامتی

امضای اسناد فرهنگی و آموزشی در حوزه زبان و ادب فارسی

روز بعد از این رویداد، دهمین همایش موسسه‌های فعال در زمینه آموزش زبان فارسی در جهان برگزار شد. غلامعلی حدادعادل رئیس بنیاد سعدی با اشاره به اینکه ۱۰۰ هزار دانشجو از کشورهای خارجی در ایران درس می‌خوانند، گفت:با وزارت علوم همکاری داریم و اخیراً نیز از شورای انقلاب فرهنگی مصوب شد که نظارت بر آموزش دانشجویان خارجی با بنیاد سعدی باشد.

در این آیین، به‌منظور تحقق اهداف مشترک و توسعه همکاری‌های دانش‌بنیان و تقویت زبان فارسی برای کاربردهای علمی تفاهمنامه‌ای میان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و فرهنگستان زبان و ادب فارسی منعقد شد. همچنین سند تضمین کیفیت در آموزش زبان فارسی و سند تربیت مدرس زبان فارسی بنیاد فارسی با حضور حامد علامتی مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و حداد عادل رئیس بنیاد سعدی و جمعی از معاونان این بنیاد رونمایی شد.

در این آیین، محمدجواد سلمان‌پور سرپرست معاونت بورس و امور دانشجویان خارج سازمان امور دانشجویان گفت: دانش دانشجویان و دانشمندان فارسی‌زبان، مذهب و آرمان‌های انقلاب و زبان فارسی سه ضلع قدرت جمهوری اسلامی هستند.

رئیس جمهوری و اهدای جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران

اهدای جوایز معتبر کتاب جمهوری اسلامی؛ ملی و جهانی

هنوز به پایان دهه فجر نرسیدیم، چند روزی باقیمانده است تا جشن سینما و فیلم، نوای موسیقی فجر در سالنهای اجرا طنین انداز شده است، نمایش و تجلیل هنر در دهه فجر به اوج می‌رسد، اما نام بلند کتاب و نویسنده در تاریخ جمهوری اسلامی فراموش نمی‌شود، جایزه‌ای فاخر و متعالی تحت عنوان جایزه کتاب سال و جایزه جهانی کتاب سال هر دو نام جمهوری اسلامی ایران. آیین پایانی اولی برای «چهل‌ویکمین دوره» و دومی برای «سی و یکمین دوره» برگزار شد و برگزیدگان در بخش ها و موضوع های مختلف معرفی شدند، درست در روزی که همه کشور برای یک مسابقه فوتبالی هیج انگیز آماده میشدند، با حضور فعالان حوزه کتاب و رییس جمهوری، وزیر فرهنگ و مراسم اهدای جوایز.

اسماعیلی و احمدوند / آیین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی

انتشار ۱۲۰ هزار عنوان کتابدر سال ۱۴۰۲/ تولید ۸۰هزار تن کاغذ

محمدمهدی اسماعیلی در این آیین تاکید کرد باید توجه داشت که انقلاب بزرگ اسلامی، با فرهنگ گره خورده است. انقلاب ایران بزرگ‌ترین انقلاب فرهنگی است زیرا مقام معظم رهبری شاعر، ادیب، مولف و حکیم برجسته است. ایشان مهم‌ترین کتاب‌های حوزه معارف را در دهه‌های سوم و چهارم حیات خود نوشتند. اگر انقلاب‌های دنیا به افراد نظامی می‌بالند، در انقلاب اسلامی همه رهبران برجسته از شخصیت‌های والای فرهنگی هستند و به همین دلیل ایام دهه فجر در کنار همه برنامه‌هایی که در آن برگزار می‌شود، قله برنامه‌های فرهنگی است.

او با ارائه آماری از دستاوردهای دو سال اخیر گفت؛ اینکه در سال ۱۴۰۲ حدود ۱۲۰ هزار عنوان کتاب منتشر شده است، که یک رکورد محسوب می شدود، یا اینکه تولید کاغذ در ایران از ۵ به ۸۰ هزار تن رسیده است و این توانایی و ظرفیت وجود دارد که ایران در کمتر از دو سال می‌تواند به صادر کننده کاغذ تبدیل شود.

نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

وعده‌گاه کتاب‌دوستان

امروز ۲۲ بهمن، آخرین روز از جشن‌های دهه فجر ۱۴۰۲ است، جشن‌های انقلاب و جشنواره‌های فجری از موسیقی و نمایش و شعر گرفته تا فیلم و کتاب، یا کار خود را تمام کرده‌اند، یا تقریبا روزهای پایانی خود را طی می‌کنند؛ تعدد و استقبال از رویدادهای کتاب در دهه فجر بیانگر علاقه عمیق مردم به داشته‌های فرهنگی‌شان است و نشان می‌دهد جامعه ایرانی فرهنگ‌دوست و هنرپرور است و ارزش و جایگاه زبان و شعر فارسی و فرهنگ کتاب‌خوانی را به خوبی می‌داند و کتاب همچنان زیباترین هدیه و قدیمی‌ترین «یار مهربان» خانواده‌هاست؛ زیاد طول نمی‌کشد تا این گزاره‌ها تایید شود، اردیبهشت نزدیک است، وعده‌گاه سالانه کتاب‌دوستان، نمایشگاه کتاب تهران.