تهران- ایرنا- خانه چهل و دومین جشنواره فیلم فجر همزمان با هفتمین روز این رویداد بار دیگر شاهد هیاهوی مهمانانی بود که طی روزهای گذشته تماشاگر آثار مختلف سینمایی در انواع ژانرها شده بودند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، سینماهای سراسر کشور که محل اکران آثار چهل و دومین جشنواره فیلم فجر شناخته شدند امروز همزمان با بازی ایران و قطر در ساعت ۱۸:۳۰ سانس‌های خود را به پخش این بازی مهیج اختصاص دادند.

میلاد بار دیگر امروز شاهد هیاهو و جنجال فوتبال دوستانی بود که عشق به سینما و فوتبال فریاد ناخودآگاهشان را چاشنی تماشا کرد، به این ترتیب ۲۲ بازیکن ایران و قطر در مرحله نیمه نهایی جام ملت های آسیا همزمان با ورزشگاه الثمامه روی پرده سبز خانه جشنواره به مصاف هم رفتند.

پخش بازی فوتبال در سینماها به عنوان یک بازی چندسر برد و البته کمی ناخوشایند به مذاق صاحبان آثار سینمایی که اکرانشان همزمان است با بازی ها، یکی از مباحثی است که نهادینه شدنی در موردش هنوز محقق نشده است اما جسته و گریخته و البته با رونق بیشتر طی دهه اخیر شور و شوق بسیاری از طرفداران را به همراه داشته است.

نخستین نمایش فوتبال در سینماهای کشور از سال ۸۹ در پردیس سینمایی ملت و با اجرای طرح «فوتبال در سینما» آغاز شد، زمانی که پردیس‌های سینمایی شهرداری در یک سالن خود، اقدام به پخش مسابقات جام جهانی ۲۰۱۰ کردند و این مسابقات با حضور پرتعداد تماشاگران و استقبال گسترده آنان روبرو شد.

دو سال بعد در سال ۹۱ همزمان با آغاز مسابقات جام ملت‌های اروپا، ایوان شمس و پردیس های ملت، آزادی، تماشا، راگا و رازی برای ایجاد بستر مناسب جهت هرچه بیشتر لذت بردن مخاطبان از مسابقات جام جهانی فوتبال ۲۰۱۲ آمادگی خود را جهت پخش این مسابقات در سالن های خود اعلام کردند که البته این اقدام منوط به دریافت مجوز از اداره اماکن و البته موفق به این امر شد.

به این ترتیب سالن های مذکور ۲۰ خردادماه در ساعات ۲۰:۱۵ و ۲۳:۱۵ میزبان علاقه‌مندان به تماشای فوتبال و با پخش زنده بازی حساس هلند – دانمارک و آلمان – پرتغال همراه شدند. مسابقات فوتبال جام ملت‌های اروپا (یورو ۲۰۱۲) از جمعه ۱۹ خرداد ۱۳۹۰ آغاز شد و با پخش دیدار نهایی یکشنبه ۱۱ تیر پایان یافت.

اما این روند در سال های بعد هم به صورت پراکنده ادامه داشت، بسیاری بر این باورند که پخش بازی های فوتبال ایران بویژه در رقابت های جهانی و احتی لیگ های مهم داخلی علاوه بر کمک به اقتصاد سینماها می تواند شور و نشاط عمومی را افزایش دهد.

تماشای بازی فوتبال که ناخوداگاه باعث باعث ایجاد اجتماعات خانوادگی و حتی دوستانه در شرایط اجتماعی پرمشغله فعلی می شود غنیمتی است ارزشمند و از سوی دیگر نیز بسیاری که امکان حضور در پهنه ورزشگاه ها و مربع سبز را ندارند تا حدودی هیجان این حضور را با جمع شدن در حلقه های سینما و اشتراک هیجان تجربه می کنند.

تا جاییکه حتی بسیاری معتقدند تجربه های موفق مستمر در این رویه می توان مابقی زمینه های ورزشی و رقابت های مهم از جمله بسکتبال و یا حتی والیبال را نیز شامل شود.

پخش بازی های فوتبال به طور منظم تر در جام‌جهانی ۲۰۱۸ روسیه ادامه یافت که ۳ بازی تیم ملی و چند بازی مهم روی پرده رفت. نخستین بازی آن زمان، فوتبال ایران و مراکش بود که گیشه ۴۱۰ میلیون تومانی برای سینماها به ارمغان آورد.

در آن زمان استقبال بسیار خوبی از این فوتبال‌ها به عمل آمد و حتی صدای اعتراض صاحبان فیلم‌های روی پرده را نیز بلند کرد که درنهایت مقرر شد سینمادارها طی همکاری با سازمان سینمایی، مبلغی را به‌عنوان غرامت به صاحبان فیلم‌های روی پرده بپردازند.

در سال ۱۴۰۰ نیز ۳ بازی تیم ملی به‌صورت محدود در برخی سینماهای شهرستان ها روی پرده رفت. محدودیت نمایش این بازی‌ها سبب شد تا در تهران تنها پردیس ملت، میزبان علاقه‌مندان باشد. در ۱۹ خرداد ۱۴۰۰، ۲۶۰ نفر بازی ایران و کامبوج را در پردیس ملت تماشا کردند. ۳ روز بعد که بازی ایران و عراق در ۳۷ سالن نمایش داده شد، تعداد مخاطبان به ۷۷۰ نفر رسید و در بیستم مهرماه که بازی ایران و کره‌جنوبی برگزار شد، ۲۱۰۰ نفر در ۴۴ سالن به تماشای این بازی نشستند.

اما سال ۱۴۰۱ نیز بیست‌ودومین دورهٔ جام جهانی فوتبال رقم خورد که از ۲۰ نوامبر تا ۱۸ دسامبر ۲۰۲۲ (۲۹ آبان تا ۲۷ آذر ۱۴۰۱) در قطر برگزار شد. این اولین جام جهانی بود که کشوری از جهان عرب آن را میزبانی می‌کرد و همچنین پس از جام جهانی ۲۰۰۲، این دومین باری بود که جام جهانی در آسیا برگزار می‌شد.

به این ترتیب فوتبال دوستان توانستند (جمعه) ۴ آذر ساعت ۱۳ به تماشای دسته جمعی فوتبال ایران _ ولز بروند و هشتم آذرماه نیز توانستند بازی ایران و آمریکا در جریان این بازی ها را که با نتیجه ۱ بر صفر به نفع آمریکا رقم خورد، در پرده سینماها تماشا کنند.

اما چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر به عنوان بزرگترین رویداد سینمایی سالانه کشور امسال با جام ملت های آسیا در قطر همزمان شد که گمانه زنی ها برای پخش بازی های این رویداد در سالن های سینمایی را قوت داد تا اینکه نهم بهمن ماه بود که سینماهای کشور مجاز به فروش بلیت و پخش اولین بازی ایران در این رقابت ها شد که به مصاف سوریه می رفت.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد این اقدام با هدف ایجاد نشاط اجتماعی و توجه به نقش فضاهای عمومی کشور در همدلی، وفاق، همبستگی و تعلق اجتماعی که از جمله وظایف عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌شمار می‌آید صورت گرفته است.

به این ترتیب بازی تیم ملی ایران مقابل سوریه که از ساعت ۱۹:۳۰ چهارشنبه ۱۱ بهمن در مرحله یک هشتم جام ملت‌های آسیا در ورزشگاه عبدالله‌ بن خلیفه در قطر رقم خورد روی پرده سینماها اکران شد.

پس از نمایش بازی فوتبال ایران و سوریه در سینماهای کشور و استقبال خوب علاقه‌مندان، با پیشنهاد شورای صنفی نمایش و موافقت سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مقرر شد که بازی ایران و ژاپن نیز به صورت زنده در سینماهای کشور نمایش داده شود.

مسابقه ایران و ژاپن در یک چهارم نهایی جام ملت های آسیا قطر ۲۰۲۳ شنبه ۱۴ بهمن ساعت ۱۵ برگزار و همزمان در خانه جشنواره و سالن های سینمایی پخش شد.

امروز ۱۸ بهمن ماه نیز تیم ملی ایران در مرحله نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا، از ساعت ۱۸:۳۰ در ورزشگاه الثمامه مقابل تیم فوتبال قطر که میزبان این دوره از بازی هاست به میدان رفت و باز هم هیجان و هیاهوی فوتبال دوستان خانه جشنواره و سینماها را متحیر کرد.

اهالی رسانه و منتقدان این بار بازی فوتبال را در ساعتی که به اکران فیلم سینمایی «نبودنت» اختصاص داشت در کنار مهمان امروز جشنواره محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به تماشا نشستند. تا اکران این فیلم به ساعت ۲۲ موکول شود.