به گزارش ایرنا، عملیات حفاری خط ۳ مترو شیراز به طول ۱۲ کیلومتر با دستگاه حفار مکانیزه تیبیام با قطر ۹ متر به صورت تک تونل و اعتباری بالغ بر ۳۱۰۰ میلیارد تومان آغاز شد.
رئیس شورای اسلامی شهر شیراز چهارشنبه در این آیین گفت: شهرداری شیراز در مسیری قرار گرفته که زمینه رضایتمندی مردم را فراهم کرده است.
سید ابراهیم حسینی به نمایندگی از شورای اسلامی شهر شیراز از برنامهریزی و اجرای ۴۵۶ پروژه قابل افتتاح و کلنگزنی شهرداری شیراز تقدیر کرد و گفت: اعضای شورای اسلامی شهر شیراز در ۲ موضوع ارتباط خود را با شهرداری خلاصه کردهاند؛ یکی نگاه بلند و دیگری انجام کارهای بزرگ که خوشبختانه آثار آن، امروز در شهر مشاهده میشود.
وی ادامه داد: بنای شورای اسلامی شهر شیراز همکاری و همراهی با شهردار و مدیریت شهری بر این است تا شیراز به جایگاه واقعی خود به عنوان سومین حرم اهل بیت(ع) دست یابد، چرا که شیراز همیشه در مسیر تمدنسازی نقش اصلی و اساسی داشته و باید زمینه تمدنسازی شیراز در چهل ساله دوم انقلاب فراهم و در همه عرصهها به جایگاهی برسد که در دنیا به عنوان یک الگو مطرح شود.
رئیس شورای اسلامی شهر شیراز بیان کرد: آنچه امروز در شیراز اتفاق افتاده حاصل همافزایی، همراهی، تعامل شورای اسلامی شهر، شهرداری و مدیریت ارشد استان بوده است.
شهردار شیراز نیز در این مراسم با تبریک مبعث پیامبر مکرم اسلام(ص)، گفت: خط یک مترو شیراز با طول حدود ۲۵ کیلومتر طی سالهای اخیر جابجایی مسافر را انجام میدهد.
محمدحسن اسدی ادامه داد: خط ۲ مترو نیز با سه ایستگاه به بهرهبرداری رسیده و دو ایستگاه دیگر در آیندهای نزدیک افتتاح میشود.
وی با بیان اینکه ایستگاه استقلال در خط ۲ مترو شیراز هم بهزودی به بهرهبرداری میرسد، افزود: متاسفانه مشکل تأمین واگن داریم و این مهم به یک مشکل اساسی تبدیل شده است.
شهردار شیراز خاطرنشان کرد: ادامه عملیات اجرایی خط ۲ مترو از میدان امام حسین(ع) تا میدان گلستان (کلبه سعدی) به خوبی پیش میرود.
اسدی در خصوص خط ۳ مترو شیراز هم گفت: دو سال و نیم پیش این خط در ورودی شهرک گلستان کلنگزنی شد و پس از آن چند مرتبه تفاهمنامه همکاری منعقد شد اما بدون نتیجه ماند، نهایتا ۱۷ اسفندماه سال گذشته با حضور مقامات استانی، عملیات اجرایی خط ۳ آغاز شد.
وی اضافه کرد: باید با یک پیمانکار کار را شروع میکردیم که بتواند مالک دستگاه حفار باشد یا توانایی اجاره داشته باشد که شرکت مهندسی شمس عمران همت کرد و دستگاه تیبیام با قطر ۹ متر را که در کشور بهترین است، خریداری و این دستگاه منحصر بفرد در چند ماه گذشته به شیراز منتقل و امروز حفاری از سمت شهرک گلستان آغاز شد.
شهردار شیراز اعلام کرد: برای این خط ۸ ایستگاه تعریف شده است که یکی از ایستگاههای آن در زیر رودخانه در حال ساخت است که در کشور بینظیر است.
اسدی با اشاره به توسعه غربی شیراز اهمیت این خط را از خط یک هم مهمتر توصیف و اضافه کرد: در سفر دوم هیئت دولت به استان فارس، قول مساعد داده شد که مترو شیراز از این مکان به صدرا متصل شود.
اسدی همچنین اضافه کرد: کلنگ زنی خط ۴ هم انجام شده و اتصال خط یک به ۴ هم در دست اجرا قرار دارد.
وی با بیان اینکه در پروژه خط ۳ مترو مهندسی ارزش انجام شده است، افزود: اقدامات اجرایی این خط (دستگاه حفار) اعم از حمل، مونتاژ و ترابری توسط متخصصین داخلی انجام شده است.