به گزارش ایرنا، نیره قوی در یک برنامه رادیویی با موضوع «الگوی سوم پیامد زن تراز انقلاب اسلامی» اظهار داشت: به طور معمول بعد از تحول در جامعه تلاش می شود تا در ابعاد مختلف مسیر رشد و توسعه خود الگوسازی کنند؛ بعد از انقلاب نظام، ساختار و قانون تغییر پیدا کرد و یکی از تغییرات اساسی تغییر جایگاه زن در بعد حضور اجتماعی بود.
وی با بیان اینکه در آن زمان دو الگوی « زن شرقی» و «زن غربی» به دنیا عرضه شده بود، گفت: الگوی زن شرقی، زنی بود که در خانه محصور بود و از تمام تعلقات و نقش آفرینی و کنشگری در جامعه در ابعاد مختلف بریده بود به طوری که حتی توانمندیهای زنان ناکارآمد جلوه داده میشد.
قوی ادامه داد: در الگوی زن غربی، به بهانه آزادی زن و احقاق حقوق او، بحث «تساوی حقوق زن و مرد در همه ابعاد» را مطرح می کردند در حالی که این تساوی نه تنها موجب رشد و پیشرفت و تبیین جایگاه رفیع برای زن و احقاق حقوقش نمیشود بلکه بخشی از توانمندیها را از او میگیرد.
این استاد دانشگاه اظهار داشت: انقلاب اسلامی ایران بر مبنای دیدگاه اسلام نظام حکومتی خود را پایهریزی کرد که اصل چهارم قانون اساسی آن می گوید در بُعد فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی باید اسلام و احکام آن حاکم باشد.
وی با بیان اینکه در اصل بیستم قانون اساسی بر تساوی زنان و مردان در بعد فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی و حقوق انسانی تاکید دارد، گفت: اصل بیست و یکم قانون اساسی به زنان اختصاص دارد و دولت را موظف می کند حقوق زنان را در تمام جهات با رعایت موازین اسلامی تضمین نماید.
بر اساس اصل ۲۱ قانون اساسی دولت موظف است حقوق زن را در تمام جهات با رعایت موازین اسلامی تضمین نماید و امور زیر را انجام دهد:
۱- ایجاد زمینههای مساعد برای رشد شخصیت زن و احیای حقوق مادی و معنوی او.
۲- حمایت مادران، بالخصوص در دوران بارداری و حضانت فرزند و حمایت از کودکان بیسرپرست.
۳- ایجاد دادگاه صالح برای حفظ کیان و بقای خانواده.
۴- ایجاد بیمه خاص بیوگان و زنان سالخورده و بیسرپرست.
۵- اعطای قیمومت فرزندان به مادران شایسته در جهت غبطه آنها در صورت نبودن ولیّ شرعی.
تفاوت زن مسلمان با الگوی زن شرقی و غربی
عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی در بیان تفاوت الگوی زن مسلمان با الگوی زن شرقی و زن غربی اظهار داشت: فرق الگوی سوم که انقلاب اسلامی پایه گذاری کرد، در بُعد فردی و انسان بودن است و جنسیت فرق نمیکند و نظام جمهوری اسلامی خیلی از مواقع زن و مرد را مساوی میداند.
قوی با بیان اینکه اسلام این ویژگی را دارد که در عین جامعیت و کامل بودن نقشها را متفاوت ببیند، توضیح داد: در مواردی می بینیم که اسلام نقش زن و مرد در جایی که رشد انسانی، تحصیل، مشاغل و.. وجود دارد مساوی میداند اما این الگو برای زن در جایی حق تحفظ میگذارد.
وی افزود: در الگوی سوم زن، فطرت و غریزه و عاطفه مادری و زنانگی کنار گذاشته نمیشود و بنابراین باید در قوانین ۹۰ درصد تساوی وجود داشته باشد.
الگوی زن مسلمان، حضرت زهرا (س) در صدر اسلام است
این استاد دانشگاه درباره ویژگیهای الگوی سوم و زنان انقلاب اسلامی اظهار داشت: هر الگویی یک ویژگیهایی دارد و یکی از ویژگیهای الگو این است که بدانیم بر چه مبنایی ترسیم میشود.
وی با بیان اینکه اسلام الگوی متفاوتی دارد که تعادل در این الگو حفظ میشود، افزود: طراحی یک الگو برای یک زن باید با مبانی نظام کلان اسلام همخوان باشد؛ مبنای انقلاب اسلامی، اسلام بود و هدف بلند مدتش پیاده سازی قوانین اسلام با یک نگاه تمدنی است.
وی ادامه داد: در مدل الگوی زنانه، باید حرکت فردی، خانوادگی و اجتماعی، نوع تربیت خود و فرزندان یک زن تراز انقلاب اسلامی با مبانی اسلام در تعارض نباشد و علاوه بر حق و مبانی دین اسلام دنبال مسئولیت باشد؛ پس تلازم حق و تکلیف در این الگو وجود دارد و منبع حضرت زهرا(س) در صدر اسلام است و مدل تربیت فرزند، خانوادگی و اجتماعی ایشان الگو برای زنان است.
قوی درباره اینکه برای تبیین الگوی سوم زن نوع ادبیات و بیان چگونه باید باشد، توضیح داد: چگونگی بازنمایی و ادبیات و مفاهیمی که میتوان به عنوان ابزار استفاده کرد تا نسل جدید ارزشها را حفظ کنند و انتقال دهنده باشند این است که یک جایگاه ویژه داشته باشیم و فرزند زمان خود باشیم و به عنوان یک ایرانی افتخار کنیم در کشوری زندگی میکنیم که انقلاب اسلامی در این کشور رخ داده و فرهنگ قوی ایرانی داریم که جز تمدنهای کهن دنیا است.
وی خاطر نشان کرد: از زیباترین روشهایی که میشود مسئولان سیاستگذار و برنامه ریز انجام دهند، این است که بر فرهنگ غنی ایرانی اسلامی تکیه کنند؛ چون میتوانند روشها را پیدا کنند.