تهران- ایرنا- سرپرست گروه تحلیل چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر گفت:‌ سال‌های زیادی است که پژوهشگر، پژوهش، سینماگر و فیلمساز داریم اما بین اینها پل ارتباطی وجود ندارد و هنوز تبیین نشده که جایگاه پژوهش در سینمای ایران کجاست؟.

امین جواهری در گفت وگو با خبرنگار سینمایی ایرنا اظهار داشت: در شرایط امروز سینما نه پژوهشگر سینماگر را قبول دارد و نه سینماگر زیر بار این مساله می‌رود که در ساخت آثار خود نیاز به نظریه، پژوهش و فهم علوم انسانی دارد.

وی افزود: پژوهش اساسا جایگاه خود را در سینما پیدا نکرده است. از بعد جامعه شناسی هم که بررسی می‌کنیم، هنوز با فیلم‌هایی که باید از سطح به عمق برسند خیلی مواجه نیستیم.

جواهری اظهار داشت: فیلم ها از نظر فرم و کارگردانی، روایت و قصه پیشرفت کرده اند، اما مساله ما این است که این فیلم ها و زبان و جهان فیلم‌ها چقدر عمق دارند. امسال به دنبال تحلیل گفتمان فیلم‌ها هستیم که این کار موافقان و مخالفانی دارد.

وی که برای دومین سال سرپرستی گروه تحلیل جشنواره فیلم فجر را بر عهده دارد اظهار داشت:‌ هنوز مبنا و پژوهش جایگاه خود را پیدا نکرده که بر اساس آن صحبت کنیم.

این فیلمساز گفت: نقدهای منتقدان در جشنواره که تعداد بالایی هم دارند به فرم فیلم‌ها برمی‌گردد.

وی اظهار داشت: در زمان حاضر با مقاومت فیلمسازان مواجه هستیم که فیلم اساسا چگونگی گفتن است و نباید وارد مقوله های نظریه شویم که در این صورت فیلم کارکرد اصلی خود را از دست می‌دهد.

جواهری تاکید کرد: باید به دنبال این باشیم که به ضرورت پژوهش پاسخ دهیم و تا این پاسخ را ندهیم پژوهش جایگاه خود را پیدا نخواهد کرد.