تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴

قصرشیرین - ایرنا - مدیر گمرک خسروی گفت: ۲ محموله شامل «کود شیمیایی» و «روغن صنعتی» قاچاق توسط ماموران گمرک در این مرز رسمی کشف و توقیف شد.

«مهدی عباسیان» پنجشنبه شب در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: یکی از این محموله‌ها شامل یک کامیون ۱۹ تنی «کود شیمیایی» است که تحت عنوان گچ اظهار شده بود و ماموران گمرک به محموله این کامیون مشکوک شده و پس از بررسی و کنترل بیشتر، تعداد ۳۸۰ کیسه ۵۰ کیلوگرمی کود شیمیایی قاچاق فاقد اسناد مثبته گمرکی از آن کشف کردند.

وی، ارزش محموله این کامیون کود شیمیایی قاچاق را ۲ میلیارد و ۲۲۸ میلیون ریال اعلام کرد.

مدیر گمرک خسروی گفت: همچنین در یک محموله دیگر ۱۲ هزار لیتر روغن صنعتی قاچاق فاقد اسناد مثبته گمرکی به ارزش ۲ میلیارد و ۶۱۹ میلیون ریال در جوف کالای اظهاری مصنوعات پلاستیکی و لوازم کولر آبی با هوشیاری و رصد ماموران گمرک خسروی کشف و توقیف شد.

عباسیان اضافه کرد: برای کالاهای مکشوفه مذکور پرونده تشکیل و برای سیر مراحل قانونی به مرجع قضایی ارجاع شد.

استان کرمانشاه در مجموع ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و در امتداد این مرز ۲ مرز رسمی و پنج بازارچه مرسی فعال است و سالانه بیش از سه میلیارد دلار کالا از این مرزها به خارج از کشور صادر می‌شود.

شهرستان مرزی قصرشیرین با بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت در غرب کرمانشاه، با عراق ۱۸۶ کیلومتر مرز دارد که در امتداد این مرز، ۲ معبر رسمی پرویزخان و خسروی قرار دارد که مبادلات اقتصادی، تجاری و صادرات کالا به اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق از این ۲ مرز انجام می‌شود.

مرز خسروی در فاصله ۱۵ کیلومتری قصرشیرین تا بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و تا سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد و بدلیل مسافت کوتاهی که نسبت به سایر مرزهای کشورمان با شهرهای زیارتی و مهم عراق دارد، کانونی مهم برای تردد مسافران و زائران ایرانی و عراقی است.