بندرعباس - ایرنا - تماشاخانه‌ سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان هرمزگان در آستانه چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و گرامیداشت دهه فجر، این بار میهمان مردمان دیار آفتاب و شرجی بخش شمیل بندرعباس بوده و لحظات شادی را برای دخترکان و پسرکان این منطقه هدیه کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، قصه‌گویی، تئاتر زنده، مسابقه، سرگرمی و نمایش‌های عروسکی برای کودکان و نوجوانان از جمله برنامه‌های زنده و سرگرم‌کننده این تماشاخانه‌ها بود که یک دنیای شاد و پُر از لبخند و هیجان برای کودکان و نوجوانان این منطقه به همراه داشت.

استقبال گرم کودکان و نوجوانان به همراه خانواده‌هایشان، آن هم با لباس‌های محلی و پوشش‌های سنتی، از به تماشا نشستن پای برنامه‌های تماشاخانه، دیدنی و جذاب بود؛ چهره‌های شاد و معصومانه و زیبایی لبانی پُر از خنده، تداعی‌گر ذوق پسرکان و دخترکان از اجرای برگزاری چنین برنامه‌هایی را داشت و بچه‌های این آبادی، دعای خیر خود را بدرقه راه این کاروان شاد کردند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان در این راستا گفت: تماشاخانه‌های سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از هشتم تا نوزودهم بهمن‌ماه جاری، با سفر به روستاها و با اجرای برنامه‌های شاد و متنوع برای کودکان و نوجوانان، لحظات شادی را برای آنان خلق می‌کند.

پروین پشتکوهی افزود: یکی از اهداف این تماشاخانه‌ها، ایجاد شادی و نشاط میان کودکان است که با اجرای بیش از ۶۵ برنامه در شهرها و روستاهای مناطق مختلف استان، میهمان هرمزگانی‌ها بوده است.

وی بیان کرد: برنامه‌های قصه گویی، تئاتر زنده، مسابقه و سرگرمی برای کودکان و نوجوانان از جمله برنامه‌های این تماشاخانه ها بود که با تریلی‌های سیار کانون پرورش فکری، به اتفاق گروه نمایشی عروسک‌های جادویی اجرای برنامه داشتند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان توضیح داد: این تماشاخانه‌ها در جای جای استان، علاوه ‌بر اجرای برنامه‌های شاد و نشاط‌ بخش با اجرای نمایش عروسکی برای کودکان، نوجوانان و خانواده‌ها روی تریلی لحظات شادی را به ارمغان آوردند.

به گزارش ایرنا، در این دنیایی که امروز شاهد اتفاق‌های ناخوشایندی از گوشه گوشه جهان و کشور هستیم، می‌توان با اجرای برنامه‌های شاد و مفرح لحظاتی خوب و خوشی را برای کودکان هدیه داد تا دنیای آینده خود را زیباتر بسازند؛ چرا که کودکان در همه جای دنیا زیبا می‌خندند.

تماشاخانه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز تنها یک صحنه جذاب و دیدنی برای اجرای تئاتر کودک و نوجوان نیست بلکه با استفاده از امکانات نوین صدا و تصویر و تلویزیون شهری، امکان نمایش فیلم برای کودکان و نوجوانان و نظایر آن را نیز فراهم کرده است.

نخستین تماشاخانه سیار کانون در سال ۱۳۹۷ همزمان با جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان و دومین آن نیز در سال ۱۳۹۸ در آستانه اربعین حسینی رونمایی شد و ۶ تماشاخانه‌ نیز فروردین ۱۴۰۰ رونمایی شدند.

پیش از این نخستین تریلی تئاتر سیار کانون از سال ۱۳۵۱ در روستاهای مختلف سراسر کشور خدمات‌رسانی فرهنگی داشت که همچنان به عنوان خودروی پشتیبان، کتاب‌خانه و حمل تجهیزات مورد نیاز، در کنار تماشاخانه‌های جدید فعالیت می‌کند.

شمیل و منطقه شمیلات در گذشته یکی از مراکز مهم مُلوک هرموز بوده که از جایگاه سیاسی بالایی در جنوب کشور بر خوردار بوده و در طول تاریخ دستخوش فراز و فرودهای زیادی شده است.
شمیلات شامل باغان، تخت (تغ)، سردره، چاه خرگ، چاه فعله، جلابی، شغو، چوچ، حسن لنگی، کشکو، قلعۀ قاضی، گودو، نانگ و دروز بود که شمیل مرکز این ناحیه است.

البته شمیل با وجود داشتن موقعیت‌های مناسب سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و جغرافیایی و گردشگری به جایگاه واقعی خود در استان هرمزگان نرسیده و نیازمند به توجه بیشتر است.

شمیل، در شمال شرق استان هرمزگان و بین شهرستان‌های میناب و بندرعباس و در ۸۰ کیلومتری مرکز استان قرار دارد و شغل بیشتر اهالی این منطقه، کشاورزی و دامداری است.

بخش شمیل از ترکیب دهستان شمیل و حسن‌لنگی ایجاد شده و مرکز این بخش، روستای شمیل تعیین شده است.

وزیر کشور سوم دی‌ماه سال ۱۳۹۹ با انعکاس مصوبه هیات وزیران، ایجاد بخش شمیل در شهرستان بندرعباس را به طور رسمی ابلاغ کرد؛ با پیگیری‌های صورت گرفته توسط استانداری هرمزگان از طریق وزارت کشور و تصویب هیات دولت، دهستان شمیل در شهرستان بندرعباس به بخش ارتقا یافت.