کرمان-ایرنا- «تخت داریم اما بیمار ندارند»، حکایت بیمارستان‌ شهرستان‌های نَرماشیر، فَهرج و ریگان در شرق استان کرمان است و البته به معنی این نیست که مردم این مناطق مریض نمی‌شوند، بلکه به بیمارستان پاستور بم، کرمان یا دیگر نقاط مراجعه می‌کنند و حالا این بیمارستان‌ها از نظر مسئولان، زیان‌ده تلقی می‌شوند.

به گزارش ایرنا، رییس دانشگاه علوم پزشکی بم می‌گوید: سه بیمارستان دولتی شهرستان های نرماشیر، فهرج و ریگان به دلیل میزان پایین اشغال تخت، جوابگوی هزینه های خود نیز نیستند و ضررده هستند.

دکتر علی صدیقی روز شنبه در جمع خبرنگاران اظهارداشت: بیمارستان های نرماشیر و فهرج پنج برابر برای دانشگاه علوم پزشکی بم هزینه دارند و حتی بیمارستان ریگان هنوز نتوانسته به سمت درآمدزایی برود.

وی البته در پاسخ به پرسش ها درباره چرایی مراجعه نکردن بیماران این شهرستان ها به بیمارستان های خودشان در همان منطقه و اینکه مردم معتقدند کیفیت خدمات رسانی در این بیمارستان ها مناسب نیست، تاکید دارد که تعداد موردنیاز و مناسب متخصصان با رتبه برتر در این بیمارستان ها فعالیت دارند و این بیشتر یک مساله فرهنگی و ذهنیتی است که برخی شهروندان دارند.

صدیقی بیان کرد: با وجود اینکه متخصصان کافی در بیمارستان های نرماشیر، فهرج و ریگان هستند اما مردم کمتر به این بیمارستان ها مراجعه می کنند و اغلب به پاستور بم می آیند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بم اضافه کرد: از لحاظ متخصص بیمارستان های شرقی استان کرمان کمبود ندارند و اینک ۱۶ متخصص در بیمارستان ریگان، ۱۱ متخصص در بیمارستان نرماشیر و هشت متخصص هم در بیمارستان فهرج در حال ارایه خدمات به مردم هستند .

وی ادامه داد: با دلیل برخی مسائل فرهنگی که شهروندان دارند احساس می‌کنند در شهرهای بالاتر(بزرگ تر) امکانات و تجهیزات بهتری وجود دارد و استقبال کمتری از بیمارستان های شهرهای خود دارند.
صدیقی اظهارداشت: متخصص هایی که وارد این منطقه می شوند همگی دارای رتبه های برتر هستند زیرا در این مناطق طرح پزشکان زودتر به پایان می رسد.

وی عنوان کرد: تنها بیمارستان پاستور بم توانسته جوابگوی هزینه های خود باشد که امیدواریم وزارت بهداشت سه بیمارستان شرقی دیگر ما در شهرستان های نرماشیر، فهرج و ریگان را حمایت مالی کند.

صدیقی رییس دانشگاه علوم پزشکی بم

رییس دانشگاه علوم پزشکی بم افزود: بیمارستان های شرقی طراز مالی پایینی دارند، به طور مثال بیمارستان جوادالائمه نرماشیر ماهانه حدود ۶ میلیارد ریال بدهی دارد.

وی گفت: به طور کلی بیمارستان های ۹۰ تخت‌خوابی در برخی مناطق، اغلب به دلیل اشغال تخت پایینی که دارند ضررده هستند.

صدیقی با اشاره به درصد و وضعیت اشغال تخت های بیمارستان های شهرستان های شرقی استان کرمان ادامه داد: از سال ۹۹ تاکنون بیمارستان هاشمی در ریگان از ۲۸ درصد اشغال تخت به ۶۱ درصد، بیمارستان پاستور بم از ۴۷ درصد به ۸۵ درصد، بیمارستان جوادالائمه نرماشیر به ۱۵ درصد و بیمارستان فهرج نیز به ۱۴ درصد اشغال تخت رسیده است.

کمبود تخت در پاستور بم

رییس دانشگاه علوم پزشکی بم در عین حال درباره افزایش تخت در بیمارستان پاستور بم خاطرنشان کرد: این بیمارستان طبق مصوبه سال ۹۶ حدود ۱۴۰ تخت داشت اما در سال جاری تعداد تخت های آن به ۳۴۱ تخت رسیده و باتوجه به تقاضا، همچنان دارای کمبود است.
وی اعلام کرد: از ابتدای سال جاری تا پایان آذرماه یعنی ۹ ماه امسال بیش از ۶۳۲ هزار نفر به بیمارستان‌های شرق استان کرمان مراجعه کرده اند.
صدیقی کمبود تخت در بیمارستان پاستور بم را شدید خواند و گفت: با راه اندازی بیمارستان ۲۰۲ تخت‌خوابی کمبود تخت بیمارستان پاستور جبران می شود، زیرا با توجه به قرار گرفتن این شهرستان و همچنین دیگر شهرستان های شرقی استان کرمان در جاده ترانزیتی و تردد خودروهای قاچاق سوخت و انسان هر روزه شاهد تصادفات متعددی در شرق استان هستیم و تکمیل این بیمارستان برای این منطقه بسیار ضروری است.


وی با اشاره به آخرین وضعیت ساخت پروژه بیمارستان ۲۰۲ تختخوابی بم بیان داشت: از محل سفر رییس جمهور به منظور تکمیل این بیمارستان مبلغ یک هزار میلیارد ریال جذب شده است و این پروژه از ۲ماه گذشته با جذب اعتبار جان دوباره گرفته که امیدواریم در چهار ماه آینده فاز اول آن با ۶۰درصد پیشرفت فیزیکی به اتمام برسد.

مسئولیت اجتماعی منطقه ویژه
رییس دانشگاه علوم پزشکی بم همچنین اظهارامیدواری کرد که منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید نیز در اجرای مسئولیت های اجتماعی خود در بحث درمان گام بردارد.

بخش آنژیوگرافی و جراحی قلب راه اندازی می شود
وی همچنین از راه اندازی بخش جراحی قلب و آنژیوگرافی در اوایل سال آینده در این منطقه خبر داد و گفت: با توجه به اینکه همشهریان برای جراحی و آنژیوگرافی به مرکز استان و استان‌های همجوار مراجعه می‌کنند تمام سعی دانشگاه علوم پزشکی بم راه اندازی این بخش هاست.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بم بیان کرد: با توجه به اینکه تجهیزات آنژیوگرافی آماده است به محض احداث ساختمان تجهیزات آن نصب می شود.

کاهش مرگ و میر نوزادان
وی همچنین به کاهش شاخص مرگ و میر نوزادان در مناطق زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی بم اشاره کرد و ادامه داد: یکی از دستاوردهای بزرگ دانشگاه در زمینه کاهش شاخص مرگ و میر نوزادان است که از رتبه ۳۴ به رتبه ۱۱ رسیده ایم.
رییس دانشگاه علوم پزشکی بم گفت: شاخص های بهداشتی و درمانی در چند سال اخیر در این دانشگاه ارتقا یافته و همچنین سال گذشته با اقدامات صورت گرفته تعداد مرگ و میر مادران باردار در شهرستان بم به صفر رسیده است.
صدیقی عنوان کرد: رشد اعتبارات دانشگاه در سه سال گذشته را شاهد بوده ایم به طوری که اعتبارات عمومی ۲۲۰ درصد یعنی بیش از ۲ برابر رشد داشته است و در اعتبارات تخصصی نیز بیش از ۸۴ درصد رشد را شاهد بوده ایم.