تهران- ایرنا- دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور اعلام کرد ریل گذاری مناسب در چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر باعث نزدیک شدن به آرمان‌های اصیل مردم شده و سه مقوله امید، آگاهی و اخلاق بر پیشانی آثار این جشنواره می‌درخشد. 

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور امروز، شنبه ۲۱ بهمن به مناسبت برگزاری چهل و دومین جشنواره فیلم فجر انقلاب اسلامی در بیانیه ای اعلام کرد: خدا را شاکریم ریل گذاری مناسب، جشنواره فجر امسال را از هر سوی به آرمان های اصیل مردم ایران نزدیک و نزدیکتر کرده است. امید، آگاهی و اخلاق سه مقوله مهمی است که در کنار همه داشته های کمی و کیفی جشنواره و تجلیل از اسطوره های این مرز و بوم، بر پیشانی عمده آثار این دوره می درخشد. نکته مهم حاشیه ای جشنواره چهل و دوم، آراستگی مخاطبان و عوامل هنری به عنصر درخشان عفاف و پوشش بود که نشان داد جامعه فرهنگی و هنری ما در کنار همه ارزش های جامعه اصیلش ایستاده است.

در این بیانیه با اشاره به جمله امام خمینی (ره) مبنی بر این که سینما یک دستگاه آموزشی است آمده است: سینما اگرچه ماهیتاً با سرگرمی‌ گره خورده است اما در همین سطح باقی‌ نمانده و تبدیل به یک بازیگر مهم در عرصه تغییرات فرهنگی و اخلاق عمومی شده و می شود. سینمای ایران بعد از انقلاب اسلامی با دگرگونی های اساسی مواجه شد که بسیاری وجوه غیربومی و غیراخلاقی آن را زدود و فرصت شکوفایی و بالندگی فرهنگی و هنری آن را در زیست بوم اختصاصی جامعه ایرانی فراهم آورد. چنانچه در تمام جهان، سینمای ایران به عنوان سینمای اخلاقی و انسانی نشان یافته و از آن استقبال می شود.

در بیانیه شورای فرهنگ عمومی کشور همچنین آمده است: سینمای ایران به سینمایی آزاد از خشونت، پوچی و رفتارهای جنسی و سینمای انسانی در جهان شهرت دارد و عمده ترین آثاری که در ۴۰ ساله اخیر و پس از انقلاب اسلامی درخشیده، مولفه انسانی بودن را جدیت بخشیده و دارای همین مشخصات و مضامین است. بخش دیگری از سینمای ایران که به سینمای اخلاقی مشهور است برخاسته از فطریات انسان هاست.

برخی فیلمسازان غربی می‌گویند توجه رسانه، هنر و سینما صرفاً به امر زیبایی شناختی است و نباید به ایدئولوژی توجه داشت؛ هنرمند نباید به اراده های معطوف و منحصر به حق، باطل، ظلم یا عدالت و ...خیال خود را محدود نماید؛ ظاهرا هنر را از اساس مقوله‌ای فناورانه و تخصصی می‌دانند و لذا می‌خواهند سینما، اخلاق و عدالت را از یکدیگر جدا کنند؛ جدا سازی اخلاق از هنر و توجه مطلق به تکنیک، هم غلط است و هم دروغ، چنین تفکیکی امکان ندارد و تاکنون اتفاق نیفتاده، همان افرادی هم که شعار «علم برای علم» می‌دادند با علم، سلاح کشتار جمعی ساختند.

بیش از هر زمان دیگری به سمت آرمان سینمای اخلاقی ایران حرکت کنیم

در ادامه این بیانیه می خوانیم: امروزه و در نتیجه سوء استفاده رویکردهای سرمایه ‎سالار، جهان غرب و هنر آن به بن بست‌های اخلاقی رسیده است؛ حال آن که انقلاب اسلامی با گفتمان جدیدی که ارائه داده، می‌تواند انسداد فلسفی و اخلاقی غرب را به‌ چالش کشیده و بخش بزرگی از نهضت گفتمانی بر عهده سینماست. امروز نیز بیش از هر زمان دیگری نیاز داریم به سمت آرمان سینمای اخلاقی ایران حرکت کنیم.

در دهه اخیر، متأسفانه جریانی‎ زرد در سینما که صرفاً به دنبال کسب منافع اقتصادی خویش بوده و پرده سینما را بهانه ‎ای برای این مقصود قرار داده‎، اقدام به تولید انبوه فیلم‌هایی می ‎کنند که با نمایش عناصر بیگانه با اخلاق و خانواده از کنایه جنسی و صحنه‌های شبه اروتیک (انحرافی) گرفته تا تعریض پنهان به امید و زندگی یا اعتقادات مذهبی، به دنبال بسط سبک زندگی یک جماعت از میان سایر طیف های متنوع جامعه ایرانی بوده که دیگر طیف ها و سبک ها را از سینما محروم ساخته است و بعضا امکان حضور باهم همه اعضای خانواده در این مراکز ارزشمند تعالی اجتماعی یعنی سینما را محدود کرده است.

در این بیانیه همچنین آمده است: انتظار می ‎رود نهاد ملی سینما یکی از مهم‎ترین شاخص‌های پایش، حمایت و راهبری خود را مسئله اخلاق قرار دهد، پاسداشت مرزها و ارزش های اخلاقی مخاطبان نظیر خانواده، مسئولیت پذیری، عدالت، زیست عفیفانه و عدم ترویج مصرف گرایی، لوکس ‎گرایی، سیاه‌نمایی باید در صدر اولویت های تولید و نظارت آثار قرار گیرد. البته باید توجه داشت اخلاق در سینما، نخست؛ در پشت پرده نضج می‌گیرد؛ یعنی خالقان آثار، فیلمسازان و اهالی سینما نمی‌توانند در زیست خود از اخلاق و حافظه ملت خویش بیگانه باشند و در عین حال اثری بسازند که اخلاقی بوده و مُقبل به ارزش های انسانی و دینی باشد؛ چراکه هر هنری از تجارب زیستی هنرمندانش برمی‌آید، از کوزه برون همان تراود که دروست.

سلامت مصرف فرهنگی، یک حق فرهنگی است

در ادامه بیانیه می خوانیم: از دیگر سو، خانواده ایرانی و طیف ها و طبقاتی که معمولا سینما در سبد مصرف آنها مفقود است، اگر با سینمای اخلاقی و اجتماعی آشتی کنند، چنان رونقی در بازار سینما ورود می کند که اقتصاد هنر را بر مبنای مردم و نه گیشه، خواهد ساخت. نظارت و مسئولیت دولت ها و نهاد سینما، البته رافع نقش حلقه های میانی، والدین، مربیان مدارس، نخبگان و انسان_ رسانه های متعهد در ارتقای سواد و ذائقه مصرف فرهنگی، حمایت خاص اجتماعی از آثار برتر، جریان سازی سینمای اخلاق مند و هویت پایه و در یک کلام مراقبت و کنشگری اجتماعی نیست. سینما و سریال ناسالم، چونان غذایی فاسد، روح خانواده ایرانی و هاضمه اجتماع را تهدید می کند و سلامت مصرف فرهنگی، یک حق فرهنگی و البته مسئولیت هر شهروند است.

امید به بازارپردازی سینمای ایران داریم

در این بیانیه آمده است: توجه سینما و شخصیت پردازی دراماتیک، به قهرمان پروری و روایتی باورپذیر از قهرمانان ملی در عین پایان بخشی به غفلت فنی دیرپای سینمای ایران، یعنی "بازارپردازی"، امید دیگری است که به سینمای شریف ایران داریم. سینمای ایران با بسط عرضی و شراکت با صنایع سبک زندگی می تواندصدها محصول فرهنگی و لوازم روزمره که در جهان امروز ، شخصیت محور و روایت پایه، طراحی و تولید می شود را، جایگزین مصارف غیربومی کودک و نوجوان ایرانی کند و حتی چرخه های کتاب، بازی، لباس، گردشگری، آموزش و مانند آن را هم رونق بخشد. غفلت از این رسالت تربیتی_اقتصادی سینما، در آینده جبران ناپذیر خود بود. به امیدفتح قله های پیش روی سینمای نجیب ایران ، در پرتو حمایت مردم و مسئولین جمهوری اسلامی ایران‌.

چهل‌ودومین جشنواره بین المللی فیلم فجر شامگاه چهارشنبه -۱۱ بهمن- افتتاح و از پنجشنبه ۱۲ بهمن اکران فیلم‌ها در خانه جشنواره (برج میلاد تهران) و سینماهای مردمی آغاز شد؛ اکران فیلم ها جمعه ۲۰ بهمن پایان یافت. ۲۲ فیلم در بخش سودای سیمرغ، ۱۲ فیلم در بخش نگاه نو و چهار فیلم در بخش انیمیشن (پویانمایی) با یکدیگر رقابت می‌کنند و در نهایت فردا، برگزیدگان بخش‌های مختلف در مراسم اختتامیه ۲۲ بهمن معرفی خواهند شد.