اصفهان - ایرنا - معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: استقلال و پیشرفت علمی کشور در بیش از چهار دهه گذشته، حاصل اعتماد به جوانان و فضا دادن به آنها در دوران انقلاب اسلامی است.

حمیدرضا صفوی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تعداد مراکز آموزش عالی، واحدهای پژوهش و فناوری و دستاوردهای علمی در چهار و نیم دهه اخیر در کشور رشد بسیار خوبی داشته است و ایران در زمان حاضر در رتبه پانزدهم تولید علم در دنیا قرار دارد.

وی با بیان اینکه دستاوردهای پژوهشی و فناوری کشورمان قبل از انقلاب بسیار پایین بود، اظهار کرد: پس از انقلاب با فضای علمی، فرهنگی، معنوی، پژوهشی و فناوری حاکم بر دانشگاه‌ها و جرات و اهتمامی که دانشجویان و استادان داشتند، پیشرفت های زیادی بدست آوردیم.

صفوی با تاکید بر اینکه این دستاوردها به ریشه نظام جمهوری اسلامی و شعارهای انقلاب یعنی استقلال و آزادی بازمی‌گردد، اضافه کرد: امروزه دانشگاه‌های کشور در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی بویژه در مقایسه با کشورهای منطقه در جایگاه‌های خوبی قرار دارند.

وی تصریح کرد: این دستاوردهای علمی و پژوهشی در دانشگاه‌های ایران در حالی رقم خورد که ما با شرایطی مانند جنگ تحمیلی و تحریم‌های ناجوانمردانه مواجه بودیم اما این تهدیدها به فرصتی برای پیشرفت علمی تبدیل شد.

صفوی خاطرنشان کرد: برخی از کشورهای اطراف ما درآمدهای خوبی دارند و تحت تحریم هم نیستند اما رکورد مقالات و شرکت‌های دانش بنیان آنها به مراتب کمتر از ایران است و ما در بسیاری از موارد علمی و پژوهشی از آنها جلوتر هستیم.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه اعتماد نظام جمهوری اسلامی به دانشگاه‌ها سبب دستیابی به این موفقیت‌ها شده است، گفت: شعار «ما می توانیم» زمینه فکری تحقق این دستاوردهاست که انقلاب اسلامی برای ما به همراه داشت.

صفوی با بیان اینکه نظام اسلامی در بین جوانان روحیه انقلابی ایجاد کرد، افزود: جوانان توانستند روی پای خود بایستند و فناوری‌های مختلف را که برخی از آنها در مرزهای دانش است، تولید کنند و توسعه دهند.

وی با اشاره به اینکه امروزه پژوهش‌های ما فناورمحور است و فقط به گزارش و مقاله ختم نمی‌شود، خاطرنشان کرد: امروزه دانشگاه‌های ما از نسل اول (آموزش محور) و دوم (پژوهش محور) به نسل سوم و چهارم یعنی فناور و «جامعه محور» تبدیل شده‌اند و به رفع نیازهای جامعه و صنعت می‌پردازند.

صفوی با اشاره به دستاوردهای پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان، اظهار کرد: این مرکز آموزش عالی در یک استان صنعتی مستقر است و موفق شده خود را با نیازهای منطقه تطبیق دهد.

وی با بیان اینکه این دانشگاه توانسته است بسیاری از فناوری‌ها را بومی‌سازی و نیازهای استان و کشور را برطرف کند، ادامه داد: مجاورت دانشگاه صنعتی با شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به تحقق این دستاوردها نیز کمک زیادی کرده است.

وی تاکید کرد: اگر امروز صنعت فولاد کشور اعلام می‌کند که حدود ۲۴ هزار قطعه از تجهیزات آن داخلی سازی شده، بخش بزرگی از آن مدیون دانشگاه‌ها بویژه صنعتی اصفهان است.

این عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به پیشرفت‌های این دانشگاه در زمینه های علوم و فنون زیردریایی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، الکترونیک هواپیماها، اُپتیک و کوانتوم گفت: این مرکز یکی از چهار دانشگاه برتر کشور در زمینه ارتباط با صنعت درسال جاری بوده و حدود ۹ پژوهشکده در آن فعال است.

به گزارش ایرنا، بیش از سه میلیون دانشجو در حدود ۲ هزار واحد دانشگاهی و آموزش عالی کشور تحصیل می کنند؛ همچنین ۵۴ پارک علم و فناوری و ۱۲ هزار واحد فناور در ایران فعال است که برای حدود ۱۲۰ هزار نفر، اشتغال فناورانه ایجاد کرده‌اند.

اصفهان بعنوان دومین استان دانشگاهی کشور ۱۹۹ موسسه آموزش عالی و پژوهشی فعال با جمعیت افزون بر ۲۰۸ هزار دانشجو و سه هزار و ۵۳۹ عضو هیات علمی دارد.

دانشگاه صنعتی اصفهان با حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ دانشجو و ۵۰۰ عضو هیات علمی یکی از دانشگاه‌های برتر کشور است؛ این دانشگاه در رُتبه‌بندی بین‌المللی «تایمز» در سال ۲۰۲۴ در بازه ۶۰۱ تا ۸۰۰ قرار گرفت و یکی از بهترین امتیازهای آن در این رُتبه‌بندی مربوط به بخش ارتباط با صنعت بود.