به گزارش ایرنا، هفدهمین نمایشگاه بینالمللی گردشگری و صنایع وابسته تهران از امروز دوشنبه در محل دائمی نمایشگاهای بینالمللی تهران آغاز به کار میکند و گردهمایی بزرگ فعالان حوزه گردشگری اعم از دستگاههای دولتی، نهادهای غیردولتی و بخش خصوصی برای معرفی جدیدترین راهبردها، دستاوردها، فرصتها و ظرفیتها آغاز میشود که تا ۲۶ بهمن ادامه دارد.
مازندران به عنوان قطب گردشگری داخلی کشور، امسال نیز مانند سالهای گذشته در این رویداد حضوری برجسته و پررنگ دارد. یک محیط مجزا و مستقل با مساحت بیش از ۵۰۰ متر مربع در سالن شماره هفت نمایشگاه، محل عرضه و معرفی بخشهایی از جذابیت مازندران برای علاقهمندان به گردشگری است.
به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران، حضور فعال جوامع پذیرایی، هتلداری و اقامتگاههای بومگردی مازندران در این رویداد یکی از ویژگیهای این دوره از نمایشگاه به شمار میآید.
حسین ایزدی اظهار کرد: هتلهای آراز و مروارید صدرا، متل آرامش، اقامتگاههای بومگردی کلبه عادل، خوش او، گالش منزل و پرداروم از جمله واحدهای اقامتی استان هستند که به عنوان ظرفیتهای اقامتی استان در این نمایشگاه حاضر میشوند. شهرداریهای بهشهر، سرخرود، کجور، پول و هچیرود هم برای معرفی ظرفیتهای شهری و بستههای سرمایهگذاری در این نمایشگاه حضور مییابند. بیمارستانهای شمال آمل و حکمت درمان طبرستان جویبار نیز نمایندگان گردشگری سلامت مازندران در هفدهمین نمایشگاه بینالمللی گردشگری تهران هستند.
وی با بیان اینکه بخش خصوصی در این نمایشگاه نقش محوری دارد، افزود: تاسیسات گردشگری میتوانند در این فرصت ایجاد شده داشتههای خود را به معرض نمایش بگذارند و به طور مستقیم با دیگر فعالان گردشگری در سراسر کشور آشنا شده و زمینه تعامل، همکاری و مبادله گردشگر را فراهم کنند.
این مسئول خاطرنشان کرد: گردشگری صنعت فرابخشی است و توسعه آن تعامل تمامی دستگاههای اجرایی را میطلبد. ادارهکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی وظیفه سیاستگذاری در زمینه گردشگری و نظارت بر کیفیت ارائه خدمات را بر عهده دارد. همه فعالان گردشگری بهویژه بخش خصوصی باید برای توسعه این صنعت در منطقه حوزه فعالیتشان برنامه داشته و پای کار باشند.
مدیرکل میراث فرهنگی مازندران تصریح کرد: تلاش فعالان صنعت گردشگری برای حضور قدرتمند در نمایشگاه گردشگری امسال ستودنی است. استقبال از بزرگترین رویداد گردشگری کشور روزهای خوب در نوروز و سال آینده را نوید میدهد. خوشبختانه صنعتی که به بهانه کرونا گوشهگیر شده بود، امروز با قدرت زیادی به عرصه و جایگاه اصلی خود برگشته و قطعا این پویایی در عرصههای بینالمللی نیز خود را نشان خواهد داد.
ایزدی درباره راهبرد مازندران در نمایشگاه امسال نیز گفت: امسال اولویت مازندران بر آموزش و معرفی جاذبههای جادهای و مسیر سبز استان تعریف شده است. امیدوارم با همکاری خوب موسسات آموزشی شاهد حضور فعالان این حوزه به ویژه تاسیسات گردشگری و در نتیجه ارتقای سطح کیفی خدمات باشیم.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران از برگزاری کارگاههای آموزش گردشگری در غرفه مازندران خبر داد و افزود: گردشگری مبتنیبر طبیعت و فرهنگ، زباله صفر در گردشگری، مدیریت پسماند زباله در تاسیسات گردشگری، تلفیق معماری هیرکانی و معماری بومی استان، دویدن در جنگل، گردشگری ورزشی و اصول محیط زیست و جامعه بومی در گردشگری ورزشی از جمله عناوین این دورهها و کارگاههای آموزشی است که بر اساس روزشمار برگزاری نمایشگاه برنامهریزی شده است.
طراحی جذاب و متفاوت غرفه مازندران
نکته مهم در این نمایشگاه ساخت یک غرفه در شأن مجموعههای بزرگ با محتوای هوشمندانه، جدید و نوآورانه است. البته هزینههای بالای ساخت یک فضای چند صد متری زمانی به نتیجه دل خواه میرسد که محتوایی همرده و در همان سطح از خود ارائه کند که علاوه بر طراحی فضا، ایجاد زیرساختهایی برای انجام شیوههای جدید بازاریابی ارائه و انتشار ویدیوهای چند زبانه بر اساس نیاز بازار هدف و استفاده از بهروزترین ابزارهای گرافیکی برای رسیدین به این محتوای ارزشمند ضروری است.
ابوالفضل نیکوبیان قائممقام معاونت میراث فرهنگی مازندران و طراح غرفه مازندران درباره طراحی انجام شده و محتوای مفهومی آن گفت: این نخستین بار است که ستاد برگزاری این نمایشگاه، انتخاب یک موضوع برای هر استان را در دستور کار قرار داد که این مسئله میتواند حضور طراحی مفهومی را در نمایشگاه بیش از پیش پررنگ کند تا شاهد طراحی و نمایش کالبدی غرفهها با رویکرد موضوع انتخابی باشیم.
وی افزود: طراحی مفهومی یکی از مهمترین مواردی است که در دهههای اخیر مورد توجه طراحان در طراحی فضاهای غیرکاربردی همچون اکسپو و دیگر نمایشگاههای جهانی قرار گرفته و همین امر میتواند هفدهمین نمایشگاه گردشگری را از سالهای پیشین متفاوت کند.
نیکوبیان اظهارکرد: امسال "مسیر سبز" به عنوان موضوع حضور مازندران انتخاب شد که علاوه بر تداعی شعار جهانی گردشگری و نمایشگاه سال جاری، با توجه به مغفول ماندن معرفی راههای ورودی به مازندران به عنوان مسیر گردشگری، معرفی جاذبههای جادهای همیشه سبز مازندران را در برگیرد. لزوم پرداختن به چنین موضوعی، مستلزم پیشبینی غرفهای با مساحت بالا بود که با پیگیریهای ادارهکل و همراهی بخش خصوصی، مساحت ۵۰۰ مترمربع در سالن شماره هفت به این امر اختصاص یافت.
قائممقام معاونت میراث فرهنگی مازندران خاطرنشان کرد: ایده اولیه طرح مبتنی بر معرفی جاذبههای جادهای مازندران و نمایش کوه، جنگل و دریا به عنوان سه پدیده طبیعی و مهم در حوزه گردشگری استان است. نمایش جداره کوهستانی و در کنار آن معرفی راهآهن شمال به عنوان بخشی از راهآهن سراسری ایران که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده در یک ضلع از غرفه طراحی شده است. بهرهگیری از عناصر مهم همچون تونل، ریل و سهخط طلا در منطقه گدوگ به عنوان مهمترین بخشهای طراحی این ضلع است.
نیکوبیان افزود: امتداد طراحی کوه در ۲ طرف غرفه مشابه آنچه در طبیعت جادهای ورودی مازندران در منظر نگاه گردشگران است به جدارههای جنگلی میرسد. در این بخش ورودیها مانند جادههای اصلی و فرعی استان، مخاطب را به داخل مجموعه دعوت میکند.
به گفته او ضلع دیگر غرفه به دریا و ساحل به عنوان یکی از مهمترین جاذبههای گردشگری مازندران اختصاص یافت که طراحی موجها و هدایت بازدیدکنندگان از میان امواج دریا به عنوان ایده اصلی طراحی در این بخش انتخاب شد. همچنین پرندگان دریایی، کوچ و حضور آنها در این فصل، همانگونه که موجب رونق گردشگری میشود، میتواند ارجاعی به مسائل حفاظت از محیط زیست و زیستگاه پرندگان باشد. از این رو در سقف این بخش، نصب تعدادی زیادی پرنده با طرح انتزاعی و با فرمی پارامتریک، پیوند گردشگری و محیط زیست را رقم میزند.
از دیگر ویژگیهای طراحی این دوره از نمایشگاه، پرداختن به مباحث مفهومی و مشارکتی بوده که از جمله میتوان به موضوع نیامدن درنای امید به عنوان آخرین بازمانده از جمعیت غربی درنای سیبری اشاره کرد. قسمتی در بدو ورود از جبهه دریا به عنوان پازل و نماد درنای امید، که مشارکتکنندگان با چیدن تصویر درنای امید، امید به بازگشت آن را زنده کند.
از ستونهای سازهای سالن نیز به عنوان ۲ عنصر عناصر نامطلوب در فضای غرفه، ۲ درخت جنگلی طراحی شده است. درختانی از نوع انجیلی که با رنگهای متنوع برگهای خود در پاییز و تلفیق آن با هنر گره چینی معماری به عنوان زمینهای مناسب برای استراحت بازدیدکنندگان و معرفی جنگلهای هیرکانی به آنان در مرکزیت غرفه اجرا میشود.
تمرکز بر معرفی و تبلیغات مشارکتجویانه
سرپرست امور فرهنگی و روابط عمومی ادارهکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی مازندران نیز به خبرنگار ایرنا گفت: تبلیغات حلقه مفقوده این نمایشگاه در سالهای گذشته بود، تبلیغاتی که در بطن جامعه شکل گیرد و با استفاده از بهروزترین ابزار انتشار که همان فضای مجازی است در اختیار مردم قرار گیرد. موضوعی که شاید در سال های گذشته توجه چندانی به آن نشده بود و همیشه در حداقلهای ممکن سعی در جذب لحظهای مخاطبان گذری برای این رویداد مهم فرهنگی و گردشگری کشور را داشته است.
محسن اکبرپور کیاسری اظهار کرد: همه این مسیر باشکوه میبایست با یک محتوای کامل و جانانه به جذب گردشگر داخلی و به خصوص گردشگر خارجی بیانجامد و قطعا باید برای این رویداد که در مسیر واقعی بینالمللی شدن است، باید از بهترینهای خود استفاده کرد.
وی افزود: تجربه نمایشگاههای گذشته نشان داده جدا از علاقهمندان به حوزه گردشگری، سرمایهگذاران زیادی برای تعامل و مشاهده آخرین داشتههای این صنعت، راهی نمایشگاه بینالمللی تهران خواهند شد. فرصتی که قطعا به این شکل کامل و هدفمند کمتر در طول یک سال پیش خواهد آمد.
به گزارش ایرنا، نمایشگاه بین الملی تهران، مهمترین رویداد گردشگری سالانه در ایران است که هر ساله بهانهای میشود تا ادارات کل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استانها، تاسیسات گردشگری و دیگر بخشهای مرتبط با صنعت توریسم گرد هم آیند و دستاوردهای خود را در زمینههای مختلف به اشتراک بگذارند.