به گزارش ایرنا، از شهرداری تهران، فرشید اسحاقی با اشاره به اهمیت ایجاد همبستگی میان مردم و مسوولین اظهار داشت: وقتی شهروندان شاهد تحقق وعدههای مسئولان و تلاشها در اجرای پروژههای مهم عمرانی، خدماتی و... باشند، بدونشک با نگاه مثبتتری به حل مشکلات ریز و درشت جامعه مینگرند.
وی در این راستا به بهرهبرداری از پروژه مهم و اثرگذار زیرگذر متوسلیان - باغستان در غرب پایتخت که پس از سالها، گره ترافیک سهراهی شهریار را باز کرده است اشاره کرد و افزود: با افتتاح این طرح ترافیکی که احداث آن از سال ۱۳۹۸ آغاز شده بود اما به دلایل مختلف روند اجرای آن به کندی پیش رفت و طولانی شد، ساکنان منطقه ۲۱ تهران و شهرهایی همچون شهریار، باغستان و ملارد ثمره آن را در کوتاهتر شدن مسیر ترددهای روزانه، کاهش مصرف سوخت و تلفشدن عمر و وقتشان در ترافیکهای شهری میبینند.
به باور اسحاقی، اقداماتی از این دست نشان می دهد که توجه به نیاز مردم و مهمبودن رفع آنها، تأثیری بسزایی در اعتماد و امید شهروندان به بهترشدن امور زندگی دارد به همین خاطر امیدآفرینی در میان شهروندان که با توجهکردن به درخواستها و نیازهای آنها در حوزههای مختلف شهری و مشابه آنچه در منطقه۲۱ تهران برای سرعتبخشیدن در احداث زیرگذر متوسلیان-باغستان با انجام بیش از ۴۰ درصد از کارهای عمرانی، اعتباری و مالی پروژه در کمتر از یک سال گذشته رخ داد، موضوعی است که باید جدیتر از همیشه و در تمامی دستگاهها دنبال شود.
این کارشناس امور شهری افزود: این مسئله وقتی در کنار استفاده از ظرفیتهای شهروندی در اداره امور شهر و معنیدارکردن مشارکت شهروندان درحل مشکلات محلات قرار گیرد، قطعا تصویری واقعیتر و مثبتتر از زندگی در پایتخت را توسط شهروندان ثبت کرده است و هر یک از شهروندان بهعنوان سفیری برای نشر حس امید و تعلق به شهر عمل خواهند کرد.
اسحاقی همچنین توجه به ظرفیتهای شهروند- رسانه برای تبیین هرچه بهتر خدمات شهری به شهروندان و افزایش آگاهیهای مردمی را مورد اشاره قرار داد و گفت: استفاده از ظرفیت شهروند - رسانه برای آگاهی رسانی درمورد خدمت رسانی ها به شهروندان موضوعی است که میتواند افزایش اعتماد به نهادهایی چون شهرداری را در پی داشته باشد. واقعیت آن است که مفهوم شهروند - رسانه بهعنوان ابزار مهم ارتباطی از کارکردهای مختلفی برخوردار است که میتوان با برنامهریزی و استفاده صحیح از این ظرفیت، ثمرات خوبی را در امیدآفرینی و بهبود کیفیت زندگی شهری شاهد بود.
وی تاکید کرد: شهروند - رسانه که بیشتر آثار منفی آن در بیان مشکلات، ضعفها و نارساییهای خدماتی به شهروندان بهچشم آمده و بیشتر نیز مورد سوءاستفاده جریانات حامی ناامیدی و القای ناکارآمدی، قرار گرفته است، میتواند با تبیین درست فعالیتها و خدمات متناوب شهرداری به شهروندان، به بازویی برای افزایش اعتماد عمومی تبدیل شود. در چنین شرایطی میطلبد، مسئولان شهری با برنامهریزی مناسب و ترسیم پیوستهای رسانهای- اجتماعی، بهرهمندی از ظرفیتهای شهروند رسانه در پیشبرد اهداف عالیه مدیریت شهری در خدمت به شهروندان را دنبال کنند. بیتردید، توجه به آثار رسانهای و اجتماعی بهرهبرداری طرحهای شهری و ظرفیتهای نهفته در جریان شهروند- رسانه، میتواند فرصتی بیبدیل را برای ارتقای کیفیت زندگی شهری، بههمراه داشته باشد.
به گفته اسحاقی، حس تعلقخاطر محلی، یکی از نیازهای مهم زندگی بهویژه زندگی شهروندی محسوب میشود که پیامی مستتر در امیدآفرینی بهرهبرداری از طرحهای شهری را در خود جای داده است، بهواسطه همین حستعلق است که شهروندان میتوانند در قبال مسائل اجتماعی، فرهنگی، زیستی و شهری و برای داشتن شهری آباد و توسعهیافته، مسئولیتپذیر باشند. بهطورقطع، شهروندان برای اعلام نیازها و دیدگاههای خود در زندگی شهری باید تریبون داشته باشند تا مستقیم و بدون واسطه، خواستهها، مشکلات و نیازهای خود در زندگی در محله را به گوش مسئولان برسانند و از سویی، مسئولان نیز باید از طریقی با شهروندان در ارتباط باشند و بدانند باتوجه به نیازهای مخاطب، در چه مواردی برنامهریزی کنند.