به گزارش ایرنا از وزارت راه و شهرسازی، «سید میعاد صالحی» امروز (شنبه) در همایش بینالمللی اقتصاد دریا محور (کریدور شمال- جنوب) در سالن همایشهای بینالمللی صدا و سیما اظهار داشت: در مد ترکیبی ریل- بندر و ترکیب حوزه ریلی و دریایی اصلاح خوبی انجام شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: بر اساس تحقیقاتی که هفت سال قبل انجام شد، مزیتهای رقابتی کشور در حوزه درون سرزمینی، ریلی و در حوزههای بینالمللی، دریایی بود و کارشناسان معتقد بودند که بهجای ریل و بندر در کشور، به شقوق جادهای و هوایی پرداخته شده است.
وی به فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر لزوم توجه به حوزه ریلی و تقویت ترانزیت با حمل و نقل ریلی اشاره کرد.
صالحی با اشاره ۲ مرز ریلی مشترک با ترکمنستان، بیانداشت: ۲ مرز سرخس و اینچه برون با گذر از کشورهای همسایه در نهایت به چین متصل میشوند و از طرف دیگر نیز به همین ترتیب به روسیه متصل میشویم که در نتیجه میتوان بهصورت تمام ریلی بار را به بندر عباس رساند.
مدیرعامل شرکت راه آهن، از برنامه ریزی برای حمل ریلی بار زغال سنگ از روسیه به هند در سال جاری خبر داد.
وی با اشاره به ارتقای ظرفیتها و توانمندیهای ریلی کشور در دولت سیزدهم، گفت: در حال حاضر تعویض بوژی کمتر از یک روز زمان میبرد و در شبانهروز ۳۰۰ لکوموتیو باری در کشور خدمت رسانی میکند که قابلیت برنامهریزی برای اولویت بخشی به بارهای ترانزیتی را دارند. همچنین رهگیری واگنها را برای برخی مشتریان فراهم شده و این خدمات برای سایرین نیز در دست اقدام است.
مدیرعامل شرکت راه آهن افزود: طبق توافق با روسیه، قزاقستان و ترکمنستان مقرر شد در مدت سه تا پنج روز، بار را از سرخس به بندرعباس برسانیم و برای بارهای بینالمللی تخفیف قائل شده و بارهای بینالمللی را در اولویت مسیرهای ریلی قرار دادهایم.
صالحی با بیان اینکه کریدور شمال-جنوب ۶ محور ریلی دارد، گفت: ۲ کریدور در شرق، ۲ کریدور در غرب و ۲ کریدور بهواسطه دریای خزر به ریل متصل هستند که کریدورهای ریلی واقع در شرق دریای خزر هم اکنون عملیاتی هستند و بارهای حوزه خلیج فارس از بندرعباس به سرخس و اینچه برون بهصورت ریلی حمل میشوند. در غرب دریای خزر نیز، بندر امیر آباد به ریل متصل است و بندر کاسپین در آینده نزدیک به ریل متصل میشود.
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریحکرد: بسیاری از مشکلات اتصال ریل به بندر با تدابیر وزیر راه و شهرسازی و تلاش همکاران و کارکنان شرکت راه آهن و سازمان بنادر و دریانوردی رفع شده است.
وی با اشاره بهضرورت لجستیک ریل پایه تاکید کرد: انتظار میرود سرعت تخلیه و بارگیری در بنادر بر روی ریل افزایش یابد و زیرساختهای لازم در بنادر فراهم شود. همچنین گمرکات انعطاف پذیری داشته باشند تا ماندگاری بار کاهش یابد و یک مسیر جذاب ترانزیتی ریلی-دریایی برای کشورهای مبادی بار فراهم شود.
صالحی خاطرنشان کرد: برای رفع برخی ناکارآمدیهای به ارث رسیده در بخش ریلی، نیاز است برای افزایش ظرفیتهای لجستیکی بنادر تلاش شود. بهطور مثال بهزودی ریل به بندر کاسپین میرسد و ما به اسکله «رو- رو» نیاز داریم.