مهدی عرفاتی در گفتوگو با خبرنگار رسانه ایرنا تاکید کرد: همه رشتههای فرهنگی و هنری یک رویداد ملی سالانه دارند که از جمله آنها میتوان به جشنواره فیلم، موسیقی و شعر فجر اشاره کرد، اما با وجود اینکه رسانهها کار اطلاعرسانی همین رویدادها را بر عهده دارند، خود از داشتن چنین گردهمایی سالانهای محروم هستند.
نوآوری و تکنولوژی در رسانه یک امر موخر است که در دهههای قبل چندان مورد توجه یا تاثیرگذار نبوده است
این روزنامهنگار با بیان اینکه نوآوری نقطه عطف و اسم رمز هر رشتهای محسوب میشود، عنوان کرد: در حوزه رسانه که با ذهن و افکار عمومی سر و کار دارد این مساله، موضوعیت بیشتری پیدا میکند. با این حال، نوآوری و تکنولوژی در رسانه یک امر موخر است که در دهههای قبل چندان مورد توجه یا تاثیرگذار نبوده، اما در دهه گذشته و حال حاضر مساله روز رسانههاست.
وی توضیح داد: در یک دهه گذشته شاهد توجه رسانهها به نوآوری و خلاقیت و نزدیک شدن آنها به ابزارهای فناورانه بوده و به این نتیجه رسیدهایم که رسانهها با استفاده از تکنیکهای جدید و قابلیتهای فناورانه میتوانند پیامشان را راحتتر و سهلالوصولتر به مخاطب برسانند.
دبیر بیستویکمین جشنواره ملی رسانههای ایران با این توضیح یادآور شد: رسانهای که محتوای خوب تولید کند، اما نتواند آن را با ابزار فناورانه به مخاطب برساند رسانه ناکارآمد و ناموفقی است، زیرا شاهد هستیم رسانههایی که توانستهاند از فناوری در تولید محتوا، فرم و قالب استفاده کنند، تاثیرگذاری بیشتری هم دارند. از این جهت نمایشگاه مطبوعات حتما باید بخشی را برای نوآوری و خلاقیت و فناوری اختصاص میداد که در نمایشگاه امسال این اتفاق افتاده است و امیدواریم تاثیر مثبت خود را داشته باشد.
ضزورت استمرار نمایشگاه
یکی از مواردی که عرفاتی به آن اشاره کرد؛ استمرار نداشتن و توقف نمایشگاه رسانههای ایران در سالهای گذشته است. عرفاتی در این باره سه ضلع رسانه، مخاطب و مسئولان را مهم دانست و گفت: در ضلع اول شاهد هستیم مردم ایران بالقوه اهل رسانه هستند و ضریب نفوذ پلتفرمهای رسانهای در ایران نشان میدهد چقدر متمایل به دنبال کردن اخبار و پیگیری رویدادها هستند.
وی درباره ضلع دوم یعنی رسانه هم توضیح داد: در ضلع رسانه وقفه چند ساله این حس را به رسانهها داد که خودشان باید پیگیر برگزاری چنین رویدادی باشند و به نظر میرسد این پیگیری را دارند. نمایشگاه ممکن است از نظر اقتصادی هزینههایی را به رسانهها تحمیل کند، اما این آوردگاه دستاوردهایی برای رسانهها دارد که نمیتوانند از آن چشمپوشی کنند.
عرفاتی درباره ضلع سوم یعنی مسئولان با اشاره به پیگیری و تلاش مدیران دولت سیزدهم برای برگزاری نمایشگاه اظهار کرد: اینکه چه کار کنیم مدیران بعدی و دولتهای بعدی نتوانند این روند را متوقف کنند، به دو ضلع قبلی برمیگردد. یعنی فشار رسانهها و افکار عمومی باید وجود داشته باشد تا اجازه ندهد مدیران مقطعی به راحتی این حق را از رسانهها سلب کنند. یکی از شروط چنین استمراری هم دستاورد نمایشگاه است که به خلاقیت و ابتکار رسانهها بستگی دارد.