تهران- ایرنا- پژوهشگر هنر گفت: بهره‌مندی از هوش مصنوعی در موسیقی به معنای مرگ هنرمند نیست بلکه هنرمند با کمک این ابزار می‌تواند خلاقیت خود را توسعه ببخشد.

به گزارش ایرنا، نخستین نشست پژوهشی سی و نهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر شامگاه دوشنبه- ۲۳ بهمن‌ ماه- به موضوع بررسی «موسیقی و هوش مصنوعی» اختصاص داشت که با حضور مهدی امین‌فروغی کارشناس مجری و میثم روشنی پژوهشگر هنر به صورت زنده از «رادیو گفتگو» پخش شد.

روشنی در این نشست اظهارداشت: موسیقی نوعی انرژی ارتعاشی است که با جابجایی ذرات صوت موجب یک تجربه شنیداری می‌شود و از طرفی موسیقی می‌تواند برای انسان تبدیل به یک پدیده قابل اندازه‌گیری شود.

وی در تعریف هوش مصنوعی گفت: هوش مصنوعی دارای تعریف مفصلی است اما در تعریفی خلاصه باید دو مفهوم پایه یعنی خوشه‌بندی و پیش‌بینی را مورد بررسی قرار داد. مثلا یکی از چالش‌ها در برگزاری رویدادهای هنری تامین مالی است و اینکه آیا این کار توجیه اقتصادی دارد یا نه؟ در همین سطح بنیادین با خوشه‌بندی و پیش‌بینی می‌توانیم جواب این سوال بنیادین را بدهیم.

این پژوهشگر هنر درباره حوزه‌های اثرگذاری هوش مصنوعی بیان کرد: این حوزه‌ برای ما مفهومی را با عنوان اقتصاد موسیقی شکل می‌دهد. اگر بخواهیم یک رویداد موسیقی را برگزار کنیم، قطعا میزان اثرگذاری آن رویداد در جامعه برای ما مهم است؛ پس باید درباره ذائقه مخاطب و رفتار فرهنگیش مطالعه کنیم تا در نهایت به الگوهای کلان فرهنگی در این حوزه برسیم. البته بحث مخاطب‌شناسی را علاوه بر حوزه اقتصادی می‌توانیم‌ در حوزه آموزش هم بررسی کنیم تا ذائقه فردی او را توسعه دهیم. موسیقی یکی از فرآیندهای مهم ذهنی انسان است که توجه ویژه‌ای از سمت جامعه علمی به آن می‌شود.

شکل‌گیری تجربه‌های جدید شنیداری

روشنی اظهارداشت: یکی از وجوه موسیقی، موسیقی کاربردی است که هدف مشخصی دارد. در محیط‌های جدید، تجربه‌های جدید شنیداری شکل می‌گیرد. هوش مصنوعی نیز موجب کم‌ شدن چالش‌های همزمانی نیز می‌شود. امکان شنیدن صدای انسانی که وجود خارجی ندارد، توسط هوش مصنوعی هم‌اکنون میسر شده است اما این به معنای مرگ هنرمند یا بی‌نیازی از هنرمند نیست بلکه صرفا امکانی است که هنرمند را با لایه پیچیده‌تری از حرفه خودش مواجه می‌کند. شاید این تعبیر خوش‌بینانه‌ای از هوش مصنوعی به نظر برسد اما باید بگویم این فضا می‌تواند، شرایط هنرمند را دگرگون کند.

این پژوهشگر تاکید کرد: ما باید قبول کنیم که بخشی از هنر آهنگساز، مبتنی بر محاسبه و اندازه‌گیری است. اینجا هوش مصنوعی کمک زیادی به آهنگساز می‌کند و تجربیات جدیدی به هنرمند می‌دهد و این تجربیات با هوش مصنوعی دستخوش بازاندیشی می‌شود. حتی افراد دیگر می‌توانند در تولید اثر با آهنگساز معاشرت کنند و اینجاست که بحث هنر تعاملی مطرح می‌شود که در هنر معاصر دارای اهمیت زیادی است.

وی درباره مفهوم خلافیت انسان گفت: هنرمند با کمک هوش مصنوعی می‌تواند خلاقیت خود را توسعه ببخشد. هوش مصنوعی ما به ازای هوش انسان نیست اما توسعه‌دهنده آن محسوب می‌شود.

روشنی در بخش دیگری از سخنانش نیز درباره مقوله پژوهش و هوش مصنوعی گفت: اگر به درستی از این فناوری استفاده کنیم، قطعا هوش مصنوعی در این حوزه موثر خواهد بود. یکی از مهمترین کارکردهایش نیز بخش تاریخ موسیقی است که به ما امکان می‌دهد قسمت‌های از بین رفته یک موسیقی قدیمی را بازتولید کنیم.

سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر به همت دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توسط انجمن موسیقی ایران با همکاری بنیاد رودکی به دبیری رضا مهدوی از ۲۳ تا ۲۸ بهمن ماه امسال در بخش‌های رقابتی (جایزه باربَد) و غیررقابتی همزمان در تهران و ۱۴ استان دیگر در حال برگزاری است.