یزد- ایرنا- هنوز صدای نفس‌های خش‌دارش که به شماره افتاده در گوشم طنین انداز است، حدود چهار دهه از بهترین دوران عمرش را روی‌ یک تخت گذرانده است، زخم بستر گاهی روزها امانش را بریده، اما در چشمهایش هنوز امید را می‌توان دید، اگر می‌خواستم صبر و استقامت را با چشم ببینم، تمامی آن در قامت رنجور و امیدوار او متجلی شده است.

پس از دیدار با چند نفر از جانبازان سرافراز دفاع مقدس از مرکز نگهداری جانبازان که بیرون آمدم، منفجر شدم اشک‌هایم بند نمی‌آمد خیلی خودم را کنترل کردم تا وقتی در کنار آنها هستم، گریه نکنم، آن روز من یک ایوب ندیدم، آسایشگاهی پر از ایوب دیدم، که خیلی کم سخن می گفتند اما به قول احمد شاملو شاعر معاصر، نگاه‌هایشان به هزار زبان با من در سخن بود.

چهارم شعبان‌ میلاد با سعادت قمربنی هاشم حضرت عباس (ع) در تقویم رسمی کشور به عنوان روز جانباز نامگذاری شد تا یادآور جانبازان سرفرازی باشد که با ایثار و فداکاری در مسیر دفاع از خاک، ناموس و دین در دوران هشت سال دفاع مقدس، حماسه‌هایی ناب آفریدند و شهیدانی شاهد شدند تا نسل امروز گمان نکنند قهرمان های این سرزمین فقط در داستان‌های اسطوره ای بوده‌اند، آنها هنوز هم در میان ما هستند و اگر چه با دشواری های زیاد اما با امید به آینده بهتر برای این سرزمین، تقویم عمر را ورق می زنند.

بدون شک امروز در ایران مقتدر اسلامی، جانبازان یادآور روزهای حماسه و ایثار ملت و نمادهای استقامت و از خودگذشتگی هستند و باید بیش از گذشته این الگوهای بزرگ و سرفراز به نسل جوان معرفی شوند.

تکریم و تجلیل از جانبازان انقلاب اسلامی و بزرگداشت روزی به نام آنها کمترین کاری است که در مقابل ایثار و فداکاری آنها در دوران هشت سال دفاع مقدس می توان کرد.

به همین مناسب تعدادی از مردم، مسئولان استان یزد در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران ( ایرنا ) با تبریک میلاد حضرت ابوالفضل العباس (ع) و روز جانباز تکریم و الگوسازی از این اسوه‌های استقامت و صبر را برای نسل جوان مورد تاکید قرار دادند.

امنیت، عزت و اقتدار امروز ایران مدیون همین اسوه‌های صبر و ایثار است که برای دفاع از کشور تا پای جان ایستادگی کردند و با افتخار مدال جانبازی دین و انقلاب را دارندیکی از فرهنگیان ایثارگر یزد با تبریک روز جانباز و قدردانی از رشادت‌های آنها در دفاع از کشور گفت: نسل جوان به دلیل تهدیدات گسترده نرم دشمنان به خصوص از طریق فضای مجازی بیش از همیشه به الگوهای واقعی در کشور نیاز دارد و بهترین و حقیقی ترین الگو، جانبازان انقلاب اسلامی هستند.

حسین ابویی افزود: از متولیان فرهنگی، تبلیغی و آموزشی انتظار این است که در قالب گزارشات و تهیه و تولید محتواهای فاخر بیش از گذشته به زندگی، خدمات و ایثارگری‌های جانبازان و ارائه آن به صورت شایسته به جامعه به خصوص نسل جوان و دانش آموزان اقدام کنند.

وی اظهار کرد: با وجودی که سال‌های متمادی از دوران هشت سال دفاع مقدس می‌گذرد ولی هنوز به صورت مناسب تبیین نقش ایثار جانبازان انقلاب اسلامی در دفاع از کیان ایران اسلامی در رسانه‌های گروهی انجام نشده که اگر این مسئله مهم محقق شود بسیار در الگوپذیری جوانان نقش موثری دارد.

یکی از مدرسان دانشگاه آزاد اسلامی در یزد نیز با تبریک روز جانباز و میلاد حضرت عباس (ع) در ماه شعبان گفت: امنیت، عزت و اقتدار امروز ایران مدیون همین اسوه‌های صبر و ایثار است که برای دفاع از کشور تا پای جان ایستادگی کردند و با افتخار مدال جانبازی برای دین و انقلاب را دارند.

دکتر مهدی اسلام زاده افزود: نقش جانبازان و خاطرات آنها به انحای مختلف تهیه شود و در دسترس نسل نوجوان و جوانان کشور قرار گیرد و ایثارگری‌هایی که توسط آنها صورت گرفته تبیین شود و در این خصوص کار زیاد باید انجام شود.

وی بیان کرد: تبیین ایثارگری‌ و فداکاری‌های جامعه بزرگ ایثارگران نقش مهمی در تداوم راه نظام و انقلاب اسلامی و شکست ترفندهای فرهنگی و رسانه‌ای دشمنان دارد و باید همه در قبال این موضوع بیش از گذشته احساس تکلیف کنند.

رضا دهقان از جانبازان انقلاب اسلامی هم با قدردانی از تلاش‌های مسئولان و تبریک روز چهارم شعبان که به عنوان روز جانباز نامگذاری شده گفت: جانبازان برای دفاع از انقلاب و نوامیس کشور با افتخار به این مقام رسیدند و توقع مادی ندارند و برای حفظ ارزش‌ها، رسالت ملی و معنوی خود را انجام داده اند.

وی بیان کرد: حفظ نظام و ارزش‌های دینی و انقلابی که برای تحقق آنها شهدای زیادی دادیم یک وظیفه مهم همگانی است و باید مردم و مسئولان برای تداوم راه شهدا و اهدافی که جانبازان برای آن ایثارگری کردند به تلاش خود و خدمت به جامعه اسلامی بکوشند.

همچنین رضا اعلایی یکی از هنرجویان هنرستان شهید چمران یزد، روز جانباز و میلاد حضرت عباس (ع) را در اعیاد شعبانیه تبریک گفت و بر ثبت خاطرات جانبازان و انتقال آن به جامعه به خصوص نوجوانان و جوانان تاکید کرد.

وی بیان کرد: تاکنون برای معرفی ایثارگری‌ و فداکاری جانبازان در دوران هشت سال دفاع مقدس اقدامات خوبی انجام شده ولی به دلیل اهمیت این موضوع باید در این خصوص توسط نهادهای فرهنگی و آموزشی و همچنین رسانه‌های گروهی اقدام بیشتری با رویکردهای جدید و متناسب با شرایط روز جامعه و نسل جوان امروز صورت گیرد.

فاطمه ترابی از بانوان یزدی هم در ابتدا از جانبازان انقلاب اسلامی به دلیل رشادت‌ و اخلاص‌ آنها قدردانی کرد و گفت: مردم و مسئولان باید برای قدرشناسی از اسوه‌های صبر و مقاومت در جامعه بیش از گذشته رسالت دینی و ملی خود بدانند.

وی بیان کرد: باید نقش شهدا و جانبازان در دفاع از کشور برای دانش آموزان بیش از پیش تبیین شود تا آنها که به دنبال الگوهای واقعی برای خود و جامعه هستند با این فرهنگ ناب آشنا شده و آنرا گسترش دهند، از این طریق قطعا نقشه‌های دشمنان همانند گذشته برای ایجاد انحرافات در نسل جوان کشور خنثی می شود.

همچنین معاون فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران استان یزد گفت: به مناسبت بزرگداشت روز جانباز همانند سنوات گذشته در ۱۲ شهرستان استان با همکاری بخش‌های مختلف و مردم قدرشناس، ویژه برنامه‌هایی برای تکریم این جامعه معنوی و ارزشی، برگزار می‌شود.

محمدحسن فاضلی افزود: تکریم جانبازان و ایثارگران یک رسالت مهم همگانی است که در استان یزد این مهم به عنوان یک تکلیف از سوی آحاد جامعه دنبال می شود و مسئولان استان نیز در زمینه رسیدگی به امور این قشر اهتمام دارند.

وی بیان کرد: هم‌اکنون حدود ۱۰ هزار جانباز در ۱۲ شهرستان استان حضور دارند و برای ترویج فرهنگ ایثار و مقاومت نسبت به ثبت و ضبط خاطرات آن و همچنین کارهای فرهنگی و رسانه‌ای اقدامات خوبی انجام گرفته و همچنان ادامه دارد.

استان یزد با یک میلیون و ۲۵۰ هزار جمعیت، چهار هزار شهید و حدود ۱۰ هزار جانباز به جمهوری اسلامی تقدیم کرد.